van der Horst

Mettet: Longin-Piessens (BMW, D3) en Jeukenne-Semoulin-Semoulin (Clio, D1)!

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Op het Circuit Jules Tacheny van Mettet stond de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) voor het eerst na de zomer weer op het programma. Op het menu kregen de deelnemers twee manches van 120 minuten en de wedstrijden stonden zoals gewoonlijk bol van de spanning. Tijdens de kwalificaties ging het er hard aan toe tussen de toppers van de Division 3 waaronder de BMW M3 E46 #163 van Stienes Longin en Thomas Piessens, #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele en de #64 van Koen De Wit. Dat was ook de volgorde op de startgrid.
Tweemaal was het genieten van de races en de racefeiten waren legio. Terwijl hij de eerste race naar zich toe leek te trekken, belandde Koen De Wit tijdens de wedstrijd echter in de zandbak door een panne van de ABS. Hij vertrok weer, maar kreeg een lekke band op het einde van de race. De M3 E46 #64 kreeg ook tijdens de tweede race remproblemen en daar bleef het dan ook bij.
Dat was in het voordeel van de BMW met nummer #163 en #17, die voluit voor de zege gingen. Ondanks een probleem met de achterspoiler en een olielek aan de servo van het stuur, namen Stienes Longin en Thomas Piessens de eerste manche voor hun rekening. Vincent Vandenabeele viel dan weer zonder benzine kort voor het einde. Tussen de beide bolides was er dan ook twee ronden verschil aan de eindmeet…

Dat leek moeilijk te overbruggen tijdens race 2, maar het duo Vandenabeele-Hyugens maakte er een echte show van tijdens het tweede deel van de dag. Met nog twintig minuten te gaan nam de #17 een tweede ronde terug op de #163. De cumul van de twee manches zag toch Longin Jr. en Piessens als winnaar, met een verschil van zestien seconden. Vreugde bij de één, frustratie bij de ander en vooral een belofte van revanche voor de race tijdens het weekend van de 24h02CV in Francorchamps over minder dan een maand…

Achter beide Beierse bolides uit de D3 vonden we Daniel en Loïc Pirot die een mooie dag kenden met hun M3 E36 #141, op een circuit dat ze bijzonder goed kennen. Vader en zoon maakten de top 3 vol, voor Christian Heck en Gaël Frère (BMW M3 E36 #75) en een identieke wagen van het trio Engelen-Van Mechelen-Verbeke. Een forfait was er voor de M3 E36 #142 van John Rasse, Grégory Rasse en Eric Qvick, nadat de achterbrug tijdens de chronoritten was stukgegaan. Voor Piet Dobbelaere en Kenzi Qvick (M3 E36 #131) maakte een olielek een vroegtijdig einde aan hun weekend.

Semoulin: het nummer maakt niet uit!
Spanning troef ook in de Division 1, waarvan de Klasse D (2 liter) traditioneel garant staat voor heel wat vuurwerk. Na de problemen bij de Renault Clio III #18 (Paul Lejeune en Caren Burton) en #297 (Wiebe Wijtzes en Marc Neyens) in de eerste manche, draaide het strijd om de zege uit op een duel tussen de gelijkaardige bolides van François Jeukenne, François Semoulin en Benoît Semoulin (#12) enerzijds en Gaëtan Hayot en Georges Houyoux (#110) anderzijds. Laatstgenoemden kregen wat meer moeilijkheden te verwerken in de tweede confrontatie, waardoor ze de zege moesten laten aan hun rivalen. Konden de broers Semoulin, die voortaan geflankeerd worden door Jeukenne op een aangepaste Clio #12, zeker zijn van hun stuk? Dat was zonder de terugkeer van de #297 van de Nederlander Wiebe Wijtzes en Marc Neyens gerekend, die naar een fantastische zege reed in de tweede manche, om de dag af te sluiten op… dertien seconden van het meedogenloze trio! De Semoulins namen dan wel afstand van hun traditionele Clio #25, in Jeukenne hebben ze nu al een uitstekende partij gevonden om de kop van het klassement van de Division 1 te behouden! Dat belooft…

Het podium van de Klasse D werd vervolledigd door de Clio #32 van Denys en Emilien Buffet, die beter deed dan de Vauxhall Astra Coupé #777 van Michel Plennevaux en Guy Katsers. Een duo dat veel meer in huis had, maar op enkele minuten van de zwart-witgeblokte vlag ging de motor plots stuk! De Britse bolide werd toch geklasseerd voor de Clio II #78 van Benjamin Renaud, Olivier Renaud, Joël Houten en Grégory Paisse, die het spektakel verzorgde, terwijl de Clio III #28 van Pierre Dupont, Pierre Zahnen en Angélique Charlier de maat nam van de pechvogels Hayot en Houyoux, aan het stuur van de voormalige wagen van Michaël Divoy en Patrick Asnong. Zij kregen de vorige wagen van de broers Semoulin in handen, maar waren helaas betrokken in een aanrijding met de gelijkaardige auto van Jean-Marc Bourdouch en René Brugmans (#108), terwijl de Honda Civic #23 (Raphaël van der Straten, alternator), #47 (Christian Franken en Claude Bourgoignie, stuurinrichting) en #15 (Patrice Lacroix, breuk van… het zitje) het einde van de tweede manche niet bereikten.
Een kart genoemd AX!

De prestatie van het weekend kwam op naam van de Citroën AX #333 van Jérémy Princen en Jonathan Peeters die zevende werden in de eerste manche en vijfde (!) in de tweede race, waarmee ze de klasse C (1600 cc) met hun Citroën helemaal overheersten. Ze wonnen ruim voor de Honda Civic #26 van François Bastien, Rodrigue Gillion en Rudy Thiroux, en de #5 van Patrick Van Damme en de jonge Navric De Laet, uit de karting. Minder geluk was er voor de Honda Civic #48 van Stéphane Lémeret en Maxime Pasture, die zich verslikte in de tweede manche, terwijl de Suzuki Swift #143 van Charles Peeters en Henri Franken tijdens de eerste afspraak ook brokken maakte.

Tot slot in de Klasse E, was er het forfait van de BMW M3 E36 #077 van Didier Clermont, Christian Deridder en Thierry Grysouille (versnellingsbak), wat de weg openliet voor de Nissan 200 SX-R #200 van Philippe Lannaux, Marc Huybrechts en Quentin Niclot... althans in de eerste manche. Tijdens de tweede afspraak liep het al vlug uit op een catastrofe, met een voortrein die problemen gaf, een uitstap in de zandbak, en weer problemen met de voortrein. De BMW 325 #90 van Kenny Boeykens en Kobe Wastiels won voor een andere 325, de E30 #113 van Steve Claeys, Eric Delnest en Kurt Bultinck. Zo zijn de kampioenen ook meteen gekend.  

Volgende afspraak van de BGDC op zaterdag 11 oktober voor een race van 180 minuten in de aanloop naar de dertigste 24H02CV…

BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 15 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 12 Heures de Mettet.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons