van der Horst

Mettet: Michaël De Keersmaecker blikt tevreden terug

Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
Het circuit Jules Tacheny in het Waalse Mettet had de eer om als eerste Belgisch circuit de RallycrossRX te ontvangen voor de zesde manche van het wereldkampioenschap. En gezien Mettet niet alleen meetelde voor het wereldkampioenschap, maar ook tevens deel uitmaakte van het Europees kampioenschap, liep de deelnemerslijst hoog op met uiteindelijk 32 wagens die aan de aftrap kwamen in Divisie Supercar.
WK Rallycross RX Mettet
WK Rallycross RX Mettet
Naast de reguliere deelnemers die strijden voor de wereld- en de Europese titel zagen we  uiteraard ook enkele Belgische rijders die het peloton kwamen versterken. Een ervan die zeker niet op afspraak mocht ontbreken was Michaël De Keersmaecker, twee seizoenen geleden nog goed voor een vijfde plaats in het eindklassement van het toenmalige Europees kampioenschap en vorig seizoen nog enkele wedstrijden onderdak binnen het team van Albatec in de Peugeot 208 T16 tot het noodlot toeslag en de JDK rijder forfait moest geven na een zware crash. Michaël De Keersmaecker, die nog steeds een zeer potente Ford Focus onder zeil heeft staan en momenteel bezig is aan de opbouw van een Ford Fiësta op basis van de Fiësta R5, koos voor dit eenmalig optreden voor de VW Scirocco van Jochen Coox.

Michaël De Keersmaecker - VW Sirocco Supercar
Michaël De Keersmaecker - VW Sirocco Supercar
Na de eerste dag stond De Keersmaecker op een mooie vijftiende plaats en was op dat moment de best geklasseerde Belg nadat hij zijn beide manches won. Op zondag verhuisde hij naar de 18de plaats na de eerste manche, maar de weergoden waren hem gunstig gezind en hij kreeg waar hij naartoe had gewerkt, nl. regen.



Michaël De Keersmaecker aan de leiding
Michaël De Keersmaecker aan de leiding
Michaël De Keersmaecker: “Ik lukte driemaal een kopstart tegenover ondermeer Timerzyanov en dat bewijst dat de VW Scirocco over een zeer goede startsnelheid beschikt. Maar uiteraard verloor ik veel op de rechte stukken tegenover de wagens van de professionele topteams die over een betere tractie beschikken. Ik denk dat ik het onderste uit de kan haalde en het echt niet sneller gaat met de Scirocco zonder zware risico’s te nemen. Ik heb echter veel getest tijdens de regen en ik was ervan overtuigd dat er nog een kleine kans bestond dat ik in de regen een chrono kon draaien binnen de top tien en zodoende mogelijk nog een halve finale kon rijden.  Maar op de prégrid liet de alternator het afweten en de motor wou niet aanslaan. Misschien een geluk want rijden met een stroompanne kan zware gevolgen hebben voor de motor".

Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
"Maar ik ben tevreden, ik heb bewezen dat ik met een niet-fabriekswagen nog over voldoende snelheid beschik richting 2015 en ik heb veel supporters gelukkig gemaakt met dit eenmalige optreden. De respons in de paddock was geweldig. Ook de samenwerking tussen ons JDK-team en het team van Coox verliep vlekkeloos en in een vriendschappelijke en familiale sfeer. Ik heb mijn zin kunnen doen inzake de afstelling van de Scirocco en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Nogal wat mensen vragen waarom ik de Ford Focus niet van stal haalde, maar zoals ik reeds eerder vertelde is de ophanging niet
Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
Michaël De Keersmaecker - VW Scirocco Supercar
meer aangepast aan de huidige snelheid waarmee de toppers over de curbs vliegen ondanks het feit dat de Focus qua koppel en power niet veel moet onderdoen tegenover de wagens van de laatste generatie. De keuze voor de Scirocco was dus wel degelijk gerechtvaardigd. We hebben een formidabel weekend achter de rug, maar we gaan ons nu verder concentreren op de Ford Fiësta met het oog op 2015”, besluit de JDK rijder 


JDK Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 15 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mettet.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons