Monza: SRO reageert op klaagzang Grasser Racing Team
SRO reageerde vandaag met een eigen statement, waarbij het duidelijk ontkrachtte dat een vorm van succesbalast betrof. "Het extra gewicht werd niet opgelegd als een reactie op het succes van het Grasser Racing Team in eerdere races, maar eerder als correctie op een toename van het motorvermogen die werd vastgesteld tijdens de vrije trainingen in Monza," communiceerde SRO. De organisatie laat dan ook weten dat het vermogen van de wagen hoger lag dan wat werd vastgesteld tijdens de officiële BoP-testdagen op het circuit van Paul Ricard begin maart. Deze test werd overigens geteisterd door slecht weer, waardoor het voor het team van Claude Surmont niet eenvoudig was om de nodige data te verzamelen. SRO beticht Lamborghini er dus niet van haar ware potentieel te hebben achtergehouden.
Ook de BoP van de Jaguar G3 en Reiter Lamborghini Gallardo R-EX (tweede en vierde op de grid) werd tussen de kwalificaties en de race nog herzien, al zijn ons niet alle gegevens daaromtrent bekend. De beslissing die SRO daar nam werd echter pas 80 minuten voor de start van de race bekendgemaakt, wat strikt gezien in strijd is met artikel 101 van het sportief reglement, dat 120 minuten voorschrijft. Vermelden we nog dat de diskwalificatie van de GRT Lamborghini's in de eerste ADAC GT Masters race te Oschersleben niets te maken heeft met dit voorval. Het team heeft daarvoor reeds mea culpa geslagen, men was immers het live-telemetriesysteem dat men een week eerder in Zolder gebruikte vergeten uit de wagen te verwijderen.
Foto's: Vincent Wouters & Martijn Wouters
Tweet