van der Horst

Monza: Terugblik op het openingsweekend van het seizoen 2013

469c3c7ff140d101e5d08cdd319fa95648b13ba1.jpg
De WTCC-seizoenstart mag afgelopen weekend dan al letterlijk in het water zijn gevallen, voor de racefans thuis leverde deze eerste manche in Monza autosport van de bovenste plank. Akkoord, het overwicht van Yvan Muller zorgt misschien voor een déjà vu-gevoel maar achter de Elzasser werd er op de spekgladde baan menig gesmaakt duel uitgevochten. De omstandigheden op de Autodromo Nazionale di Monza waren er evenwel niet naar om reeds een correcte kijk op de machtsverhoudingen te krijgen maar toch ziet het er naar uit dat we op een spannend kampioenschap afstevenen.
Tom Chilton - Yvan Muller
Tom Chilton - Yvan Muller
Dat de Chevrolet's de seizoenstart van het WTCC zullen kleuren ongeacht of het nu regent dan wel droog blijft,lijdt geen twijfel. Ook zonder Chevrolet-fabriekssteun trekt Yvan Muller, die zowel wagen als team door en door kent, de lijn gewoon door. Bescheidenheid mag dan al niet zijn sterkste punt zijn, de Elzasser die ervaring aan intrinsieke snelheid koppelt is momenteel een maatje te sterk voor de concurrentie.

Tom Chilton - RML Chevrolet Cruze
Tom Chilton - RML Chevrolet Cruze
Dat diens RML-teamgenoot Tom Chilton  een keer als tweede eindigde is uiteraard een knap resultaat voor de jonge Brit die zijn in het BTCC opgedane ervaring hier lijkt te gaan verzilveren. Vierde in de eerste vrije sessie, derde in de tweede en tweede in qualifying, de bescheiden broer van F1-rijder Max toonde zich in Monza een goede leerling. Dat ie in race 1 net achter diens voorman aantikte, lag minder voor de hand maar Muller had het zaakje toen volledig onder controle, zoveel is zeker. Als achtste in race 2 gestart, tikte hij als vijfde aan terwijl de achter hem gestarte Muller zich veelzeggend als de ongenaakbare winnaar opwierp.

Ook Bamboo Engineering maakte sterke beurt
Ook Bamboo Engineering maakte sterke beurt
Ook de beide Bamboo Engineering Chevy's van Alex MacDowall en James Nash wisten zich in de kijker te rijden en niet enkel omwille van hun geslaagde livrei. Dat MacDowall het beter deed dan Nash is ook al logisch,nu hij de Cruze waarmee hij eind vorig seizoen reeds sterk presteerde door en door kent; dit in tegenstelling tot Nash, in 2012 nog met de AON Ford Focus onderweg maar na Monza wel bovenaan het Yokohama Trophy-klassement voor privérijders.

Michel Nykjaer - Nika Racing
Michel Nykjaer - Nika Racing
Net als MacDowall mag ongetwijfeld ook Michel Nykjaer tot één van de animatoren van dit wereldkampioenschap worden gerekend. De Deen heeft ervaring zat en het in WTCC debuterende Nika Racing was top of the bill in het Scandinavische toerwagenkampioenschap. Een kapotte aandrijfas noopte hem in race 1 tot opgave maar in het tweede treffen ontzegde hij ervaren rot Gabriele Tarquini zowaar de tweede plaats.

Lachende gezichten bij de Honda-ingenieurs
Lachende gezichten bij de Honda-ingenieurs
Waarmee we meteen bij de concurrentie van de Amerikaanse constructeur zijn aanbeland. In Monza kwamen we eindelijk te weten waar de officiële Honda Civic's in het veld konden worden gesitueerd. Het Castrol Honda World Touring Car Team lukte met de nieuwe Civic zondermeer een beresterk debuut. Het team had met de nieuwe auto immers nog geen meter in de regen gereden en kon dan ook niet terugvallen op regendata.

Gabriele Tarquini - Honda Civic
Gabriele Tarquini - Honda Civic
Dat Gabriele Tarquini - na zijn bestraffing voor het aantikken van René Münnich verwezen naar de tiende startplaats - in race 1 als vierde aantikte was dan ook knap. Met een tussendoor verfijnde afstelling kwam de ervaren Italiaan via een knalstart in race 2 zelfs enkele ronden aan de leiding te rijden maar tegen de terugkeer van Yvan Muller was geen kruid gewassen. Ook tegen Michel Nykjaer in de Nika Racing Chevy trok hij nipt aan het kortste eind maar met een eerste podiumplaats hadden de JAS Motorsport-crew en de Honda Racing-ingenieurs alle reden tot lachen.

Ontspannen sfeertje in de Honda Racing-unit
Ontspannen sfeertje in de Honda Racing-unit
"De condities waren verschrikkelijk maar ik beging geen fouten en dat vertaalde zich in een vierde en derde plaats. Je zal zien dat sommige omlopen de Civic beter zullen liggen dan andere maar zeker is dat er nog heel wat ruimte voor ontwikkeling is waardoor we voortdurend competitiever zullen worden. Een eerste podium voor mijn eerste meeting met de Civic is evenwel fantastisch. Dit resultaat is mijn cadeau aan het volledige Japans-Italiaans team dat erg hard heeft gewerkt om tot dit resultaat te komen. Marrakech wordt een nieuwe uitdaging, ook al omdat de omloop ieder jaar verandert met een ander asfaltlint of andere boordstenen. Valt dus moeilijk in te schatten maar ik denk dat de Honda er competitief zal zijn." aldus Tarquini die derde staat in de tussenstand.

Tiago Monteiro - Honda Civic
Tiago Monteiro - Honda Civic
Tiago Monteiro van zijn kant greep in Q1 door verkeer weliswaar naast een ticket voor Q2, maar dankzij zijn ervaring hees de Portugees zich in uiterst moeilijke omstandigheden vanuit 15de stelling naar een vijfde,respectievelijk achtste stek. "Bij de start zag je niks en het kwam er op aan de auto op de baan te houden.In de toekomst moet ik wel hoger op de grid zien te kwalificeren wil ik meer punten scoren. Maar het ziet er goed uit.De nieuwe auto is beter dan het prototypemodel van vorig jaar. De Civic heeft een eerder agressief chassis waardoor ik ons vooral op stratencircuits en omlopen met tragere bochten goed zie scoren" aldus Monteiro.

Norbert Michelisz - Zengö Motorsport
Norbert Michelisz - Zengö Motorsport
Zengö Motorsport, het Honda-satellietteam in de box ernaast, kende een moeilijker start in Monza. Norbert Michelisz kwam er door remproblemen in vrije oefenritten en qualifying niet aan te pas. Zondag rukte de telkens als 21ste van start gegane Hongaar op naar een puike achtste plek in race 1 maar bij het tweede treffen stond ie al na één ronde aan de kant.

SEAT Sport-baas Jaime Puig: tevreden met debuut Marc Basseng
SEAT Sport-baas Jaime Puig: tevreden met debuut Marc Basseng
Blije gezichten ook bij SEAT. Het Spaanse merk mag dan al een tijdje niet meer officieel in de serie vertegenwoordigd zijn, het is een publiek geheim dat de SEAT-teams op de technische ondersteuning van SEAT-sportbaas Jaime Puig kunnen rekenen. De boomlange Spanjaard liep het er hele weekend goedgeluimd bij en met reden. Nieuwkomer ALL-INKL.COM Münnich Motorsport kon als FIA GT-wereldkampioen uiteraard prima adelbrieven voorleggen maar het team van René Münnich bleek al in Monza meteen een heuse aanwinst voor de serie. Het Duitse team heeft vanzelfsprekend regerend wereldkampioen Rob Huff binnen zijn rangen maar ook WTCC-debutant Marc Basseng maakte indruk.

Rob Huff - ALL-INKL.com Münnich Motorsport
Rob Huff - ALL-INKL.com Münnich Motorsport
Huff ging in de openingsronde van Q1 in de clinch met Fredy Barth en moest met een afgebroken voorwiel naar de kant zonder een tijd neer te zetten.Tweemaal als allerlaatste vertrokken beperkte hij met een zevende en tiende stek de schade maar te oordelen naar de (droge) vijfde chrono in Q1 en zelfs een dito vierde tijd in Q2 van een Pepe Oriola in vorm, werpen de updates op de Leon's wel degelijk vruchten af.
Pepe Oriola - Tuenti Racing SEAT Leon
Pepe Oriola - Tuenti Racing SEAT Leon
Met een opgave in race 1 en een zesde stek in race 2 werd Oriola evenwel maar karig beloond. Uiteindelijk was het Basseng die voor het beste SEAT-resultaat zorgde. In het eerste treffen viel de Duitser weliswaar van zeven naar vijftien terug maar bij valavond in race 2 moest de als tweede gestarte ALL-INK.Com-rijder slechts twee plaatsen inleveren om na een gesmaakt duel met Tarquini vierde te eindigen op 0.087" van het podium.
 
Tom Coronel v. Mehdi Bennani - BMW 320 TC
Tom Coronel v. Mehdi Bennani - BMW 320 TC
De barslechte weersomstandigheden tijdens beide races vormden voor de qua topsnelheid toch al tragere achterwiel aangedreven BMW's  een extra handicap maar reeds in de vrije oefenritten was het duidelijk dat er voor de BMW- privérijders nog werk op de plank ligt. In de eerste sessie vonden we Tom Coronel, snelste BMW-vertegenwoordiger, op een negende plek terug. De tweede sessie sloot onze Noorderbuur af met een elfde tijd.
In qualifying 1 trok ROAL Motorsport-rijder Darryl O'Young met een 8ste tijd nog het best zijn streng;de man uit Hong Kong zou overigens als enige BMW'er de 'cut' naar Q2 halen nadat Coronel het zonder 'tow' had moeten zien te redden. Dat O'Young in Q2 via zijn tiende tijd de pole voor race 2 erfde was uiteraard een meevaller.

Darryl O'Young -ROAL Motorsport BMW 320 TC
Darryl O'Young -ROAL Motorsport BMW 320 TC
In race 1 kon de pas als vijftiende gestarte Coronel dankzij zijn ervaring met een negende stek de schade nog enigszins beperken. Stefano d'Aste, nog snelste tijdens de warm-up, deed het de Nederlander na in race 2, waarin polesitter O'Young geen voet aan de grond kreeg en naar een twaalfde plek terugviel. Het moge duidelijk zijn dat de BMW-troepen een moeilijke seizoenstart wacht,ook al zal er op bepaalde omlopen en in droge omstandigheden ongetwijfeld beter worden gescoord.  Zeker na de meeting in Marrakech want vanaf dan mogen de Duitse wagens deuren in koolstofvezel gebruiken, wat 'em zo'n 20kg scheelt.

James Thompson - Lada Granta Lukoil Racing
James Thompson - Lada Granta Lukoil Racing
Voor het Lada Lukoil Racing Team liep het Monza-weekend allesbehalve... gesmeerd. Bad lu(c)k voor de troepen van teambaas Victor Shapovalov die beide wagens in kwalificatie uitgeschakeld zag toen Aleksei Dudukalo, inmiddels op de wip, naar eigen zeggen door een uitbrekende achtertrein de  controle van zijn wagen verloor en beide Granta's in de vernieling reed. Aan de hand van de vrije oefenritten mag alvast worden gesteld dat het potentieel zeker voorhanden is om mee te spelen voor een plaatsje in de top 6. De Granta heeft de topsnelheid in huis en lijkt zeker in het tragere bochtenwerk goed handelbaar. 

Echt veel sleutelwerk rest er de teams hoe dan ook niet want binnen anderhalve week wordt de WTCC-karavaan reeds in het Marokkaanse Marrakech verwacht.

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 27 maart 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Monza.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons