Neemt Franz Engstler afscheid van het WTCC?
In tegenstelling tot privéteams als Proteam, ROAL Motorsport en Campos Racing slaagde Engstler er vorige winter niet in een plaatsje in het vernieuwde WTCC-veld te veroveren. Liever dan een sabbatjaar in te lassen of andere oorden op te zoeken, koos de ervaren Duitser er voor om nog een seizoen in de TC2-klasse van het FIA WTCC aan te treden. Het daaraan gekoppelde plan was om dan in 2015, wanneer de betrokken constructeurs (meer) privéwagens zouden inzetten, makkelijker een opening naar de TC1-klasse te vinden. Binnen het wereldkampioenschap is er voor de TC2-wagens in het seizoen 2015 geen plaats meer en de klasse verdwijnt na de finale in Macau definitief uit het format van het wereldkampioenschap voor toerismewagens.
Met zijn keuze veroordeelde Engstler zichzelf wel tot anonieme races in de staart van het veel snellere TC1-peloton. Met slechts enkele sporadisch door Campos Racing ingezette SEAT's Leon WTCC en enkele gelegenheidsrijders binnen het eigen Liqui Moly Team als enige concurrentie, ondervond de ervaren Duitser dit seizoen geen enkele tegenstand. Met een nieuwe, in tegenstelling tot vorig seizoen probleemvrije BMW 320 TC verbeterde onze man meestal wel zijn vorig jaar gerealiseerde chrono's; het mocht dan ook niet verbazen dat ie reeds in Shanghai de Yokohama Drivers Trophy op zijn welgevuld palmares bijschreef. Hoewel hij geruime tijd hoopvol leek volgend seizoen toch van de partij zijn, ziet het er nu naar uit dat het WTCC het anno 2015 zonder zijn mentor zal moeten stellen.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet