van der Horst

Nieuw in DTM 2014: Q4 geschrapt, nog slechts één verplichte pitstop

Voortaan nog slechts één pitsstop
Voortaan nog slechts één pitsstop
Van maandag tot donderdag is het voor de DTM-concurrenten verzamelen geblazen op de Hockenheimring voor de laatste collectieve test vooraleer het seizoen er op 4 en 5 mei van start gaat. Zoals gebruikelijk vielen er vandaag op de Media-dag interessante nieuwsjes te rapen. Zo onderging onder meer het sportief reglement enkele ingrijpende wijzigingen die we hieronder op een rijtje zetten.
  • Voortaan is er nog slechts één verplichte pitstop voorzien, tegenover twee in het verleden. Tijdens het eerste derde van de wedstrijd mag er niet worden gepit en ook niet tijdens een safety car-fase. Na afloop van de neutralisatie krijgen de rijders nog wel zes ronden de tijd om te pitten, ook al valt die stop dan buiten het voorziene pitvenster.
  • De Hankook Option-banden die enkel tijdens de race zelf moeten worden benut, mogen voortaan nog slechts tot 50% van de voorziene wedstrijdduur worden gebruikt. Na een safety car-fase hebben de piloten die op dat ogenblik met Option's onderweg zijn nog zes ronden de tijd om hun banden te wisselen ook al overschrijden ze daarbij de nieuw opgelegde gebruikslimiet van 50%. De DRS of Drag Reduction System mag voortaan tot het einde van de race worden gebruikt, dus voortaan ook tijdens de laatste drie ronden.
  • De kwalificatiesessie bestaat vanaf dit jaar nog slechts uit drie delen in plaats van vier, Q4 wordt dus geschrapt. Na afloop van de 13 minuten durende Q1-sessie vallen de vijf traagsten af. Na de 11 minuten durende Q2-sessie vallen er nog eens tien rijders uit de Q3-boot, waarin de resterende acht rijders elf minuten lang om de pole strijden.
  • Voortaan wordt er met een gewichtshandicap gewerkt. Afhankelijk van de behaalde resultaten moet/mag een merk max. 10 kg extra gewicht bijladen of weghalen, zij het met max. 5kg per wedstrijd. De winnaar en met hem alle merkgenoten die binnen de top 10 eindigden, krijgen er in de eerstvolgende race 5 kg bij. Merkgenoten die niet in de top 10 finishten krijgen slechts 2,5 kg extra mee aan boord.
  • Elk merk heeft in totaal twee reservemotoren ter beschikking tegenover één dit jaar

Foto: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 14 april 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons