van der Horst

Nieuw technisch reglement vanaf 2017 en de visie van constructeur Hyundai

WRC 2007
WRC 2007
Onlangs werd door de FIA de basis van de nieuwe reglementen gecommuniceerd die vanaf 2017 het WRC-veld een andere look zal geven. De grote lijnen zijn dat 1600cc krachtbronnen worden voorzien van een grotere bride die van 33 naar 36 mm zal gaan. Hierdoor zal ondermeer het koppel gevoelig stijgen en zullen de motoren evolueren richting 380 pk. Voorts slanken de wagens ook 25 kg af en krijgen ze een meer agressieve look met onder meer andere voor- en achtervleugels en andere aerodynamische onderdelen. Hoewel de FIA liever het woord 'evolutie' dan een totale ommezwaai in de mond neemt, is dit op enkele evoluties die de teams mochten doen na, de grootste ingreep sinds 2011.
We vroegen een reactie aan Alain Penasse, Team Director van Hyundai Motorsport, en dus de werkgever van onze landgenoot Thierry Neuville.

Hoe staan constructeurs tegenover deze ingrijpende reglementswijziging?

Alain Penasse - Team Manager Hyundai Motorsport
Alain Penasse - Team Manager Hyundai Motorsport
Alain Penasse: “Deze ingreep is gebeurd in samenspraak met de FIA en de constructuers. Iedereen staat achter deze wijzigingen en we zitten allemaal op dezelfde lijn. Kostendrukkend wordt het in ieder geval niet, al denken we persoonlijk dat dit al bij al wel zal meevallen. Het vergroten van de restrictoren is in ieder geval een goede zaak om meer vermogen te vinden, wat zich dan vertaalt in extra koppel, want koppel vinden in een 1600 cc motor is moeilijk. Dit, samengaand met de hertekende aerodynamica, waaronder de grotere vleugels zal meer tractie geven en een beter grondeffect. Het geheel wordt dus sneller.


En sneller is per definitie niet gevaarlijker?

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
"De wagens zullen sneller worden gezien de downforce, het hogere koppel en dito vermogen. De auto's worden niet alleen sneller, maar zullen ook beter op de baan liggen en  zodoende zal het niet echt gevaarlijker worden. Maar wat het toeschouwers betreft is het zo deze zoals steeds zichzelf moeten disciplineren".


Een totaal nieuwe wagen voor 2017, terwijl jullie nog een nieuwe wagen aan het bouwen zijn voor 2016

"Inderdaad, maar we wisten dat de regelementen in 2017 zouden wijzigen. We hebben onze plannen inzake de nieuwe i20 voor 2016 niet gewijzigd, maar bij de opbouw van de 2016-wagen gaan we reeds denken en werken richting 2017. Dus is deze investering verantwoord en reeds een goede tussenstap richting 2017.

Zal de look van de nieuwe wagens nog enige vergelijking hebben met de straatversies en krijgen we geen toestanden zoals destijds in Groep B waarbij de wagens teveel afwijken van de straatversies?

Hayden Paddon - Hyundai i20 WRC
Hayden Paddon - Hyundai i20 WRC
"De foto van de FIA is wat misleidend. De wagens zullen nog steeds de vergelijking kunnen weerstaan met de straatversies, maar ze zullen door de aerodynamica een meer agressieve look krijgen. Ze worden ook wat breder, maar de lijnen zullen zeker herkenbaar blijven".




Gaat Hyundai in de toekomst ook richting R5?

"Ja, we zijn volop aan het testen en in theorie zal de eerste Hyundai R5 halfweg volgend seizoen zijn opwachting maken, hij is gebaseerd op het model 2016. Je ziet, we zitten niet stil en hebben met de nieuwe WRC wagen voor 2016, de voorbereiding naar 2017 en de ontwikkeling van de R5 genoeg werk op de plank". 

    
 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op dinsdag 28 juli 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons