van der Horst

Nieuw voorstel hoofdbescherming: Actief windscherm in plaats van Halo?

Enrique Scalabroni - Bernie Ecclestone
Enrique Scalabroni - Bernie Ecclestone
Voormalig Williams en Ferrari-ingenieur Enrique Scalabroni heeft tijdens de Grote Prijs van Italië met Motorsport.com een idee besproken voor een verdere beveiliging van het hoofd van een F1-rijder. Het Aeroscreen verliest snel aan populariteit vanwege het niet doorstaan van de FIA-crashtests, terwijl het grote minpunt van de halo blijft dat rijders mogelijk minder snel uit hun wagen geraken bij een ongeval. Scalabroni stelde zijn hoogtechnologische uitvinding voor aan Bernie Ecclestone en Christian Horner en deze laatste vond het een interressant idee, op voorwaarde dat de FIA mee in het verhaal stapt.
Enrique Scalabroni
Enrique Scalabroni
Scalabroni begon met de ontwikkeling van zijn systeem na enkele zware ongevallen in 2009. Felipe Massa zag in de Grote Prijs van Hongarije een veer zich door zijn helm boren, terwijl Henry Surtees, zoon van F1-wereldkampioen uit 1964 John Surtees, een wiel op volle snelheid tegen zijn helm kreeg tijdens een F2-race op Brands Hatch. De 18-jarige kon het niet meer navertellen. Scalabroni hoopt nu dat de FIA zich achter het idee plaatst, ook financieel. 

Ferrari Halo systeem
Ferrari Halo systeem
Scalabroni legde de werking van het windscherm uit aan motorsport.com: "Er is een knop op het stuur die in geval van een ongeluk door de rijder kan worden geactiveerd. Maar er zijn ook sensoren die brokstukken kunnen detecteren en een soort van 3D-map maken. Dit is een vorm van technologie die in de ruimtevaartindustrie wordt toegepast. Het beschermingsmechanisme kan binnen 2 milliseconden worden geactiveerd en het windscherm kan ook terugkeren naar de originele positie als de rijder betrokken is bij een incident, maar geen schade heeft en zijn weg kan vervolgen". Het tweede deel van het systeem is een overkapping van het hoofd van de rijder. De Argentijn: "De overkapping opent zijwaarts met een knop die door de rijder of de baanposten kan worden ingedrukt. Een simpel rolscharnier aan dit beschermingselement kan ervoor zorgen dat de rijder op hetzelfde gemak als anders uit de cockpit kan stappen."

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op vrijdag 16 september 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons