van der Horst

Nieuwe Audi RS 5 DTM voorgesteld op Internationale Autosalon van Genève

Audi RS5 DTM
Audi RS5 DTM
Audi Sport heeft zopas op het Internationale Autosalon van Genève in wereldpremière de Audi RS 5 DTM geopenbaard, het nieuwe strijdros van de constructeur uit Ingolstadt voor het DTM. De DTM-bolide wordt voor het eerst terzelfdertijd als de straatversie, de Audi RS 5 Coupé, gepresenteerd. De derde generatie van de Audi RS 5 DTM onderscheidt zich vooral op aerodynamisch vlak van zijn voorgangers en oogt ook progressiever. Het nieuwe model huist verschillende nieuwigheden, ingegeven door reglementswijzigingen die op hun beurt kostenreductie nastreven. In het bijzonder de neuspartij en -rooster alsook de wielkasten achteraan ogen anders, terwijl de achtervleugel niet langer uit één maar twee flaps is opgebouwd.
 
Audi RS 5 DTM
Audi RS 5 DTM
Om de werking van het Drag Reduction System (DRS) te verhogen wordt zoals in F1 enkel de bovenste flap van de achtervleugel gekanteld. Minder drag, een grotere rijhoogte en gereduceerde aerodynamische downforce - bekomen door  gewijzigde frontsplitters, bodemplaat en diffusers achteraan - kaderen allemaal in de wil van de organisatoren om de focus meer op de prestaties van de rijders te leggen.

Audi RS 5 DTM
Audi RS 5 DTM
Dat de nieuwe DTM-wagens en per definitie ook de nieuwe Audi RS 5 DTM desalniettemin sneller zijn dan de vorige modellen ligt 'em vanzelfsprekend aan de zachtere Hankook-rubbers en de krachtiger vierliter V8-motor die voortaan meer dan 500 PK levert.  De basis van de Audi RS 5 DTM-krachtbron bleef ongewijzigd maar de Audi-ingenieurs puurden meer kracht uit een gewijzigd luchtinlaatsysteem en dito koelsysteem.

Foto's: Audi AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op dinsdag 7 maart 2017.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons