van der Horst

Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Grote Prijs van Maleisië

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Nadat na de Grote Prijs van Australië Red Bull Racing ermee dreigde de Formule 1 te verlaten, kregen de Oostenrijkers de wind van voor. Mercedes teambaas Toto Wolff spoorde hen aan om te werken in plaats van te klagen. Naast het huwelijk met Renault dat op springen staat (de Fransen zouden een achterstand op Mercedes hebben van honderd pk!) is Red Bull ook niet te spreken over de veel te dure en te complexe motoren (vandaar de achterstand van Honda) en over de huidige dominantie van Mercedes.
Daniel Ricciardo - Red Bull Renault
Daniel Ricciardo - Red Bull Renault
Toen Red Bull Racing domineerde, werden hun vleugels voortdurend gekortwiekt zoals destijds met de diffuser, aldus Christian Horner. Volgens de teambaas zou de FIA dezelfde maatregelen moeten nemen tegen de dominatie van Mercedes. Opnieuw krijgt het team bakken kritiek over zich heen. Volgens Niki Lauda begrijpt Red Bull de F1, waarin constructeurs het op legale manier tegen elkaar opnemen, niet. Zelfs Ferrari vindt dat het aan de andere teams is om Mercedes te verslaan. De enige die Red Bull steunt is... Bernie Ecclestone. Volgens de F1-paus moet men in het belang van de F1 de ontwikkeling van een dominante motor moeten kunnen bevriezen. Zo een regel bestaat ook volgens Ecclestone en zou destijds ingevoerd zijn door Max Mosley. Benieuwd hoelang Mercedes in de F1 blijft als men zo ver wil gaan... Mocht Red Bull, en dus ook Toro Rosso, de F1 verlaten zijn er uiteraard vervangers. Volgens de recentste geruchten zou Audi de eerste overnemen en Renault de tweede.

Renault Energy F1
Renault Energy F1
Renault van zijn kant gaf aan dat het deficiet dat men heeft te opzichte van de koplopers voor een even groot deel te wijten is aan de motor als aan problemen met de bestuurbaarheid en de performantie van het chassis. Naar eigen zeggen is het zeer agressief geweest in de ontwikkelingsfase en zouden we in Maleisië duidelijkere resultaten moeten zien daarvan. Vooral de mogelijkheid om de krachtbron te finetunen met de gegevens van Australië zou daarbij van nut geweest zijn. De kaarten zouden (nog volgens Renault) volledig anders liggen dan toen men finishte in Melbourne; we wachten in spanning af.

Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone
Bernie Ecclestone is opgeroepen als getuige in het proces tegen de organisatoren van de Grote Prijs van Europa in Valencia die tussen 2008 en 2012 gereden werd. Volgens Nextgen-Auto worden die beschuldigd van corruptie en financieel gesjoemel. Naast de organisator, Valmor Sport, staan ook gemeentelijke en nationale politici ter discussie. Vooral het feit dat de organisatie van een evenement dat, blijkbaar, meer dan 20 miljoen euro per jaar opbracht werd toevertrouwd aan Valmor Sport, een bedrijfje met amper twaalf werknemers, is voor het Spaanse gerecht op zijn minst verdacht.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Mocht de eerste wedstrijd in Melbourne een afspiegeling zijn voor de rest van het seizoen, zal Ferrari de voornaamste luis zijn in de pels van Mercedes. Dat maakt de nieuwste aanwinst van Lewis Hamilton des te opvallender. De tweevoudige kampioen schafte zich recent een Ferrari aan: de LaFerrari. Voor Toto Wolff is er geen enkel probleem, zolang de wagen van de concurrentie enkel gebruikt wordt voor privé-gebruik. Zodra Hamilton zich publiekelijk verplaatst mag het niet. Het monster van duizend paardenkrachten zal dus niet te zien zijn in de paddock. Zijn Pagani Zonda, met Mercedes-motor, is wel toegelaten. 

Romain Grosjean - Lotus-Renault
Romain Grosjean - Lotus-Renault
Lotus heeft met Adderly Fong een nieuwe ontwikkelingspiloot aangetrokken, zo laat directeur Matthew Carter weten. De Chinees is momenteel actief in de GP3 Series voor Koiranen GP. Daarnaast is de 25-jarige ook Bentley-rijder in GT Asia. Voor Fong is dit een uitstekende kans om zijn ambitie te verwezenlijken: de eerste Chinees in Formule 1 te worden. Voor Lotus is dit ook een aanwinst, want het team had nog geen officiële ontwikkelingspiloot. Na de dramatische Grote Prijs van Australië kunnen ze er wel eentje gebruiken om de wagen van Romain Grosjean en Pastor Maldonado snel betrouwbaarder te maken..

Michael Schumacher
Michael Schumacher
Volgens Wealth-X is Michael Schumacher met een enorme voorsprong de F1-piloot met het grootste vermogen. Maar liefst 780 miljoen dollar heeft de zevenvoudige wereldkampioen bij elkaar geracet. Fernando Alonso vinden op we op de tweede plaats met "maar" 220 miljoen dollar. Met 180 miljoen vinden we op plaats drie, enigzins verrassend, Kimi Raikkonen. De vierde plaats is echter nog veel verrassender: Eddie Irvine. Huidig wereldkampioen Lewis Hamilton staat momenteel op de vijfde plaats. De top tien wordt vervolledigd door Jenson Button, Alain Prost, David Coulthard, Sebastian Vettel en Nico Rosberg.

Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography & Renault



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons