van der Horst

Nieuwssprokkels naar aanloop van de Grote Prijs van Oostenrijk

Ferrari met Halo systeem
Ferrari met Halo systeem
Scuderia Ferrari zal bij de vrije trainingen aanstaande vrijdag een nieuwe versie van hun Halo testen. Volgens motorsport.com zou het gaan om een kleinere versie dan hetgeen ze eerder in Barcelona al uitprobeerden. Eerder heeft de FIA al beslist om voor een Halo-ontwerp te gaan in plaats van een Aeroscreen, voorgesteld door Red Bull Racing. Het ontwerp van de Italiaanse team hun Halo 2, zoals deze nieuwere versie wordt genoemd, maakt het meeste kans om haar opwachting in de Formule 1 te maken. De FIA heeft alle teams beloofd om begin juli een beslissing te nemen of dit volgend jaar al dan niet verplicht wordt in de koningsklasse van de autosport. Dit geeft de teams nog tijd om hiermee rekeningen te houden bij het ontwerpen van hun nieuwe wagens.
Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
Windscherm ontwikkeld door Red Bull Racing
Met de beslissing van de FIA om niet verder te gaan met de Aeroscreen heeft Red Bull Racing beslist om de ontwikkeling van haar cockpitbescherming op te schorten. Het ontwerp van het Oostenrijkse team maakte, met Daniel Ricciardo aan het stuur, een heel kort debuut tijdens de eerste training van de Grote Prijs van Rusland. Ook al bleek dit windscherm-ontwerp een populaire keuze te zijn bij F1-bazen en F1-fans wereldwijd, geraakte dit echter niet door de verplichte FIA-crashtests. Het team, dat reeds 250 000 euro in dit project pompte, besloot om de verdere ontwikkeling hiervan stil te leggen. De viervoudige wereldkampioen uit Milton Keynes hoopt dat een ander constructeur dit project wil overnemen en dit alsnog verder kan ontwikkelen naar een veiliger en steviger concept.

Daniil Kvyat & Carlos Sainz Junior - Scuderia Toro Rosso
Daniil Kvyat & Carlos Sainz Junior - Scuderia Toro Rosso
Red Bull heeft de optie in het contract met Carlos Sainz Jr. gelicht. De jonge Spanjaard zal ook volgend jaar uitkomen voor het Toro Rosso team. Ook Sainz werd gelinkt met een eventuele overstap naar Scuderia Ferrari volgend jaar en om de concurrentie voor te zijn heeft Red Bull eerder deze week besloten om Sainz tot het einde van 2017 bij de Red Bull familie te houden. Afgelopen woensdag bevestigde Red Bull-teambaas Christian Horner aan de media dat de toekomst van Chili veiliggesteld is. De kans lijkt echter klein dat de Madrileen in 2018 bij Red Bull Racing zal rijden. Huidige rijders Max Verstappen en Daniel Ricciardo hebben allebei nog een langdurig contract. “We hebben een luxeprobleem op vlak van rijders”, aldus Horner. “De volgende 2,5 jaar is alles veiliggesteld voor Red Bull en dat is een luxe positie.” Het lijkt er dus ook op dat Daniil Kvyat bij Toro Rosso blijft.

Max Verstappen - Red Bull Racing
Max Verstappen - Red Bull Racing
Max Verstappen reageerde positief op het nieuws dat zijn voormalig teamcollega Carlos Sainz Jr. bij de Red Bull familie blijft. “Ik weet niet of hij nog kansen had bij andere teams maar het is fijn voor hem om nog zeker een jaar door te kunnen gaan in de Formule 1”, aldus de jonge Grote Prijs-winnaar. Of de jonge Nederlander druk voelt dat hij misschien ook aan de kant zal worden gezet na eventuele slechte resultaten, zoals bij Daniil Kvyat het geval was, en dit in het voordeel van de jonge Spanjaard antwoorddeVerstappen geen druk te voelen van Carlos. “Ik heb bij Toro Rosso bewezen dat ik hem in de kwalificatie en in de race kan verslaan. Over het algemeen heb ik nooit echt last van druk. Ik vind het dus allemaal prima zo.”

Foto's: Racing International Photography & Red Bull

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Ronald Ooms in Formule 1 op donderdag 30 juni 2016.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons