Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 12
*** De vierde ABT Sportsline-rijder van vorig jaar, de Deen Nicki Thiim, komt thans aan de start met Walkenhorst Motorsport. Het Duitse team, dat recent overgestapt is naar Aston Martin, krijgt met Thiim en David Pittard twee fabriekspiloten van de Britse contstructeur te leen. Beide kenners van de Groene Hel worden bijgestaan door twee andere experts van het tracé: Christian Krognes en Kuba Giermaziak.
*** Akkodis ASP heeft bevestigd dat het dit jaar niet in de Fanatec GT World Challenge Europe te zien zal zijn; indien het terugkeert zou dit 'nooit' meer met Mercedes zijn, bevestigde teambaas Jérôme Policand. Het team zal nog wel Mercedes' inzetten in GT2 en GT4, maar in GT3-zijde wordt het enkel Lexus of Toyota. Dit jaar zal men zich evenwel volledig focussen op het FIA WEC, waar men twee Lexus RC F GT3's ment.
*** Wie in het FIA WEC aan uitbreiden denkt, is Isotta Fraschini. Volgend jaar hoopt men een tweede startplek te bemachtigen voor een fabriekswagen, maar men mikt ook op klantenteams om de Tipo 6 Competizione LMH in te zetten in de World Cup. Volgens directeur motorsport ontstond de huidige situatie omdat men bij FIA WEC opteerden voor een rustige opbouw om ervaring op te doen, met de hoop op uitbreiding in 2025. Er wordt gesproken dat het kampioenschap zou stijgen naar 40 wagens, waarvan 22 starttickets voorbehouden zouden zijn voor de Hypercars.
*** Het gedwongen vertrek van de LMP2's uit het FIA WEC, heeft ook voordelen voor de klasse in de European Le Mans Series waar met krachtiger bolides wordt uitgepakt. De afgelopen jaren was de power met opzet afgezwakt om het verschil in snelheid tussen LMP2 en de Hypercars te benadrukken, maar voor het komende ELMS-seizoen ziet het er goed uit. Zo krijgen de wagens 40 pk extra, een grotere tank en minder gewicht. Dit geldt enkel voor het kampioenschap. Voor Le Mans rijdt men wel met dezelfde waarden als vorig jaar.
*** IDEC Sport pakt dit seizoen uit met een speciale livery in de European Le Mans Series. Het zal namelijk in de blauwe kleuren van Matra-Simca getooid zijn, het merk dat de 24 uren van Le Mans drie jaar op rij won in 1972, '73 en '74. Volgens Paul Lafargue werd er niet voor één van deze drie livreien gekozen, maar voor een hedendaagse interpretatie van hoe Matra er nu uit zou zien. Lafargue zal samen met Job van Uitert en Reshad de Gerus deze kleuren dragen op hun Oreca LMP2, terwijl deze ook te zien zullen zijn op hun Ligier LMP3, die uitkomt in de Michelin Le Mans Cup.
*** Panis Racing gooit alles overhoop voor dit seizoen. Zo verlaat het Tech 1 Racing als preparator van hun Oreca LMP2, en trekt het richting TDS Racing. Maar daar blijft het niet bij, want ook de rijdersbezetting wordt omgegooid. Zo kan men rekenen op Alpine-fabriekspiloot Charles Milesi, die gekoppeld wordt aan Manuel Maldonado en Arthur Leclerc, de broer van Ferrari-piloot Charles Leclerc. De jongste van de Monegaskische broers zet ook in het Italiaans GT-kampioenschap aan.
*** Bent Viscaal stapt in bij Proton Competition, en dat vooral dankzij de prestatie die hij eind vorig jaar neerzette. Toen stapte de Nederlander in bij het Duitse team om Gianmaria Bruni te vervangen, nadat hij zelf zijn stuur bij Algarve Pro Racing was verloren wegens twee overlappingen met IMSA . Viscaal wist Christian Ried en co te overtuigen om dit jaar een volledig seizoen af te werken, al zeker met Giorgio Roda.
*** Afsluiten doen we met goed nieuws voor het Laguna Seca-circuit. Meer bepaald Friends of Laguna Seca en het dorp Monterey waren ei zo na in een rechtszaak verwikkeld na klachten van omwonenden. Zover kwam het evenwel niet, beide partijen wisten tot een akkoord te komen vooraleer naar de rechtbank te stappen. Door dit akkoord is het voortbestaan van het tracé, met zijn geduchte Corkscrew, toch een tijdje verzekerd.
Foto's: 24H Series powered by Hankook - Thomas Smets - Georges de Coster - Diogo Silva - IDEC Sport - European Le Mans Series - IMSA
Tweet