van der Horst

Nieuwssprokkels uit de F1-wereld

Greg Maffei - CEO Liberty Media
Greg Maffei - CEO Liberty Media
Een van de belangrijkste commerciële steunpilaren van de Formule 1, het Concorde Agreement, staat op losse schroeven. Het akkoord dat in de jaren 1980 werd getekend tussen Bernie Ecclestone en de teams in verband met de verdeling van de televisieopbrengsten wordt nu in vraag gesteld door Liberty Media, de nieuwe eigenaars van de F1. Het akkoord loopt af in 2020 en de Amerikanen hebben al eerder laten weten een einde te willen stellen aan de ingeburgerde ongelijkheid. De voorkeursbehandeling van Ferrari moet tot de verleden tijd behoren, de kleine teams moeten meer inkomsten krijgen en er moet een plafond komen op de budgetten.
  • St. Paul
Toto Wolff - Mercedes F1 Team
Toto Wolff - Mercedes F1 Team
Mercedes, Red Bull en Ferrari staan niet te springen voor dit laatste idee. Ferrari-baas Sergio Marchionne dreigde eerder al uit de F1 te stappen, Mercedes-baas Toto Wolff is genuanceerder. Volgens de Duitser is zijn merk niet uitgesproken tegen het idee zolang het redelijk is. "We willen niet op één jaar tijd 30% van ons personeel ontslaan en we willen onze kleine voorsprong niet kwijtspelen. Er moet dus een compensatie zijn en daar willen we over onderhandelen", vertelde hij aan NextGen Auto. Enkele dagen later waren Wolff's worden harder, omtrent de technologische en sportieve ideeën van Liberty Media. "We hebben op dit moment de sterkste en efficiëntste motor uit de geschiedenis. Een motor ontwikkelen die niet van het hoogste technologische niveau zou zijn, interesseert ons niet." Net als Marchionne wil Wolff de F1 niet nivelleren. "Ik heb het over nieuwe reglementen of spektakel-elementen die van de F1 een vertier van laag niveau zouden maken. De F1 moet in zijn basisstructuur blijven zoals ze is en altijd geweest is. Ze moet verbeterd worden in functie van veranderingen en uitdagingen. Er is evolutie nodig, geen naïeve revolutie." Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Robert Kubica - Williams
Robert Kubica - Williams
De kansen dat Robert Kubica terug in de F1 te zien zou zijn, leken in het slop. Zowel qua prestaties als wat betreft het financiële plaatje leek het zitje naast Lance Stroll weggelegd voor Sergey Sirotkin. Maar daar is nu verandering in gekomen met dank aan Nico Rosberg, de kersverse manager van de Pool. Kubica biedt volgens verscheidene Poolse media nu zeven miljoen dollar aan Williams om de eerste zeven wedstrijden te kunnen rijden. Indien die tegenvallend zouden zijn, krijgt Sirotkin zijn kans. Het aanbod is duidelijk niet oninteressant voor Williams, want de beslissing voor hun tweede rijder is meteen uitgesteld naar januari.

Kevin Magnussen - Haas F1
Kevin Magnussen - Haas F1
Actieve F1-piloten die in andere kampioenschappen aan de start komen, het lijkt een nieuwe trend te worden, recent opnieuw in gang gezet door Nico Hülkenberg en Fernando Alonso. Nadat eerder de Spanjaard en Lance Stroll bevestigden voor de 24 uren van Daytona, heeft nu ook Kevin Magnussen bekendgemaakt dat hij aan de Amerikaanse klassieker zal deelnemen, wellicht voor Action Express Racing. Naast de drie actieve F1-piloten staan er momenteel ook zeven voormalige F1-piloten aan de start van de openingsmanche van de IMSA SportsCar Championship. Een van hen is de vader van Kevin, Jan Magnussen, die, zoals al jaar en dag, zal uitkomen voor Corvette Racing bij de GT's.

Max Chilton
Max Chilton
Max Chilton, voormalig F1-piloot voor Marussia en tegenwoordig IndyCar-piloot voor Chip Ganassi, heeft bij NextGen Auto kritiek geuit op de F1. Volgens de Brit is een kampioenschap waarin er een verschil is van vier seconden tussen de wagens geen sport, een verschil dat men in de IndyCar Series, met één chassis en twee motorleveranciers, niet kent. Ook is de IndyCar een minder intense wereld, wordt er minder gereisd en heerst er een sterkere band tussen de piloten en de andere leden van de teams. Chilton werd vorig seizoen elfde in de eindstand met als beste resultaat een vierde plaats, in de Indy 500. Dit seizoen maakt hij de overstap naar het Britse Carlin, het enige niet-Amerikaanse team.

Nico Rosberg
Nico Rosberg
Niki Lauda heeft te kennen gegeven te zullen stoppen als consulent voor de Duitse RTL. De wereldkampioen van 1975, 1977 en 1984 zal in die rol worden vervangen door de wereldkampioen van 2016. Nico Rosberg volgt vanaf dit seizoen de Oostenrijker op en zal zijn expertise verlenen aan de Duitse televisieverslagen van de F1-wedstrijden. Opvallend: Lauda zelf was de opvolger van Keke Rosberg..

Foto's: Wall Street Journal, Racing International Photography, Marussia F1 Team & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in Formule 1 op donderdag 21 december 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons