Opel presenteert ADAM R2
De ADAM R2 wordt aangedreven door een 1,6-liter ECOTEC 16V-motor met variërende nokkenasfasering, die in de wedstrijduitvoering zo'n 185 pk en een maximumkoppel van 190 Nm levert. Een sequentiële vijfversnellingsbak van Sadev en een sperdifferentieel met lamellenkoppeling houden dat vermogen onder controle. De chassisafstelling, eveneens voor asfalt en grind, garandeert maximale tractie en dynamisch rijgedrag. Het remsysteem is geperfectioneerd met een hydraulische 'fly-off' handrem, Brembo voorremklauwen met 4 zuigers en remdrukregeling op de achteras.
De passagiersruimte van de R2 is uitgerust met alle attributen van een professioneel wedstrijdvoertuig en veel details voldoen reeds aan de specificatie die dit jaar moet worden goedgekeurd door de FIA, de wereldwijde motorsportvereniging. Zo is de auto uitgerust met een geïntegreerde veiligheidsstructuur, sportzetels van SPARCO die compatibel zijn met het veiligheidssysteem HANS, een cockpit met LCD-versnellingsindicator, controle¬lamp en boordcomputer van MONIT, een centraal bedieningspaneel, een kaartleeslamp en een elektrisch brandblusapparaat.
De ultracompacte R2 is gebaseerd op de nieuwe ADAM Cup-variant. Hiermee zet Opel een eerste stap in zijn nieuw, Europees gericht rallyprogramma, wat jonge, talentvolle piloten zal toelaten geleidelijk aan door te stoten tot de top van de Europese competitie. Vanaf 2013 zullen tot 40 ADAM Cups wedijveren in bekerwedstrijden van het merk in Duitsland en Frankrijk. In de Duitse ADAC OPEL RALLYE CUP zal de winnaar van een speciaal "Rallye Junior" klassement (voor piloten tot 27 jaar) doorgaan naar de R2-klasse, met speciale steun van Opel en ADAC in het volgende seizoen.
GM Company press
Tweet