van der Horst

Pascal Vasselon: "Deficiet minimaliseren en met de kaarten spelen"

Pascal Vasselon
Pascal Vasselon
In de aanloop naar één van de belangrijkste races van het jaar, sprak Autosport.be met Toyota Motorsport GmbH Technisch Directeur Pascal Vasselon. De Fransman vertoeft quasi zijn ganse carrière in de hoogste regionen van de autosport en richt zich na een loopbaan bij onder meer de F1-afdelingen van Renault, Michelin en Toyota nu op het WEC-programma van laatstgenoemde constructeur. Eén maand voor de hoogmis, achtten we de tijd rijp voor een gesprek over verleden, heden en toekomst van het WK uithouding.

Toyota spreekt graag over de bruggen tussen racerij en de industrie, maar wat leert Le Mans je nu precies?

TMG Atelier
TMG Atelier
"We leren veel en we moeten snel leren (lacht). Doorgaans is de racerij een accelerator van vooruitgang. In de racerij moet je kwaliteit en performantie produceren op korte tijd en wij duwen onze racesystemen tot de limieten op vlak van gewicht en kracht densiteit. In een Hybride Toyota-straatwagen zit deze gedachte ingebed. We praten dan niet over de hardware, die is verschillend omdat de doelen verschillen: grote kracht en kleine storage voor de racerij en vice versa voor de straatversie."

Mooie woorden, maar wat leer je dan op fysiek vlak wel?

Toyota Hybrid Racing - Toyota TS040 Hybrid
Toyota Hybrid Racing - Toyota TS040 Hybrid
"We ontwikkelen materialen die je doorgaans niet voor straatwagens kan onderzoeken omdat ze te duur zijn. Je moet altijd door de motorsportfase gaan om uiteindelijk een brug te kunnen slaan op vlak van kost en performantie-eenheid. Je neemt een bepaalde technologie of materiaal welke veel te duur is voor de straatwagen en wanneer je deze hebt ontwikkeld voor de racerij en het voordeel er van duidelijk wordt, is het eenvoudiger deze ook in straatwagens te gebruiken."

Beschouw je eerst de racewagen en daarna de straatversie?

Alastair Moffitt toont een model uit de TMG 3D-printers
Alastair Moffitt toont een model uit de TMG 3D-printers
"We zijn racers. We gebruiken enkel wat nuttig is op vlak van performantie. Als we goede racers zijn, ontwikkelen we goede processen en best practices die dan weer elders van pas komen. Een voorbeeld is onze motorafdeling; in racerij heb je weinig tijd om te ontwikkelen, dus moet je zo kort mogelijke cycli hanteren. Dat brengt je automatisch bij simulatie, want wachten op een prototype van elk onderdeel vraagt simpelweg te veel tijd. Wat wij doen, noemen we model based development. We kunnen één component, hardware, ontwikkelen, testen en optimaliseren in een simulatieloop en dat voor meerdere componenten simultaan. Zelfs als je nadien de motor voor de eerste keer samenstelt, is alles al redelijk geoptimaliseerd."

De ervaring uit het Formule 1-tijdperk van Toyota?

Veni, Vidi, (pas) Vici - Toyota in de F1
Veni, Vidi, (pas) Vici - Toyota in de F1
"Dit hebben we inderdaad geleerd van de F1, maar eerder uit verplichting. Je wordt gedrumd in zulk scenario wanneer testen aan banden worden gelegd; van 80 naar 12 dagen per jaar. Je kon vervolgens niet meer op circuit vaststellen dat je ophanging niet stevig genoeg was en dus moest je zorgen dat alles getest en geoptimaliseerd was alvorens je op circuit aankwam. Wij hebben dat opzet echt gepushed bij ons en wenden die principes nu ook aan voor straatwagens."

Waar ligt de focus nu, met de informatie die je in Spa verzamelde en Le Mans in het verschiet?

Toyota Motorsport GmbH simulator
Toyota Motorsport GmbH simulator
"Spa wordt altijd aanzien als de generale repetitie voor Le Mans, maar het heeft echt z'n limieten. Het is een circuit dat het dichtst aanleunt bij Le Mans, maar er nog steeds ver van af zit. In ons geval was het zo verschillend, dat we onze Le Mans-wagen niet konden gebruiken in Spa. Onze aandacht gaat van nu af aan dus uit naar voorbereiding van de wagen en het team, want het pakket op vlak van performantie ligt vast. Dat moet iets op voorhand gebeuren, zodat je nog de tijd hebt om alles te valideren in racesimulaties. We brengen nog steeds updates aan, maar deze moeten minimaal zijn en geen impact hebben op de betrouwbaarheid van de wagen."

Zijn dit dan softwarematige aanpassingen of ook mechanisch?

Toyota Hybrid Racing - Toyota TS040 Hybrid
Toyota Hybrid Racing - Toyota TS040 Hybrid
"Meestal zijn die laatste updates aanpassingen op vlak van aerodynamica. Kleine elementen zoals winglets of gurney's welke soms grote verschillen maken. De eerste stap na de 6 Hours of Spa is een test in Spa, maar dat is eerder een shakedown van alle onderdelen. We willen in Le Mans niet echt onderdelen voor de eerste maal gebruiken. Daarnaast trainen we ook op vlak van het wisselen van onderdelen; het vervangen van ophangingselementen, versnellingsbak, voor- en achterkant."

Zijn dat zaken die je doorheen de jaren hebt opgestoken?

Toyota gereedschap
Toyota gereedschap
"We hebben doelen, bijvoorbeeld één hoek van de ophanging vervangen in minder dan zes minuten. We oefenen dat nu meermaals per dag en dat gaat niet alleen over mensen trainen, maar ook over processen. Als je een hoek van de ophanging wisselt, heb je niet enkel een onderdeel nodig, maar ook de gereedschappen. Als je snel moet zijn, wil je niet moeten lopen op zoek naar gereedschap en dus komt elk pakket met zijn eigen setje gereedschap."

Is er verschil met de laatste drie jaren?

Toyota Hybrid Racing - Toyota TS040 Hybrid
Toyota Hybrid Racing - Toyota TS040 Hybrid
"In vergelijking met vorig jaar hebben we weinig progressie geboekt; we zaten op een goed punt. In 2012 waren we niet voorbereid toen we in Le Mans aankwamen zou ik zeggen; we waren laat, moesten focussen op performantie en hadden niet echt oog voor andere zaken. Vorig jaar arriveerden we in le Mans met een goede voorbereiding en dit jaar herhalen we die oefening."

Vormt dit jaar een grotere uitdaging dan de andere?

Toyota Racing in Le Mans 2014
Toyota Racing in Le Mans 2014
"We bevonden ons vorig jaar in een betere positie. We waren favorieten, logische winnaars, maar we wonnen niet. Dit jaar kunnen we simpelweg niet beschouwd worden als favorieten, want we zullen niet de snelste zijn. Betekent dit dat we geen kans hebben? Zéér zeker niet! We trekken naar Le Mans met dezelfde vastberadenheid om te winnen, enkel is op papier de kans iets kleiner, maar uiteindelijk nog niet eens zo veel. We weten dat in Le Mans snelheid één factor is, maar al de rest kan ook een grote rol spelen."

Pascal Vasselon
Pascal Vasselon
Wat is dan wel Toyota's sterkste punt in 2015?

"Betrouwbaarheid! Onze wagen is van in het prille begin, vanaf de eerste test die we er mee uitvoerden, zéér betrouwbaar gebleken. Die betrouwbaarheid willen we behouden en het is voor ons een focus om deze zo perfect mogelijk te krijgen."

Dus twee wagens aan de meet?

"Ja! Doorgaans presteren we als team vrij goed op vlak van zaken als race management, strategie en bandenkeuze. We willen in Le Mans het deficiet op het gebied van performantie minimaliseren en dan met alle andere kaarten spelen."
 

Bent u verbaasd over de snelheid die Porsche tentoonspreidt?

"Laten we zeggen dat we eerder verbaasd zijn over het moment waarop het gebeurde. We hebben beperkte middelen, dat weten we. Het was dus eerder een kwestie van wanneer de rest ons zou inhalen
Start 24 Heures du Mans 2014
Start 24 Heures du Mans 2014
dan of de rest ons zou inhalen. Het ogenblik dat we de bolide op de piste zetten, waren we 2,5 seconden sneller (dan vorig jaar nvdr.); na wat aanpassingen zelfs iets van een drietal seconden. Daarna stelden we bij de eerste race vast dat de anderen een beetje meer gevonden hadden; onvoorstelbaar! Wat er nu in het WEC gebeurt, is ongezien; in de context van een stabiel reglement een verbetering op één jaar tijd van 3 tot 5 seconden."

Is dat een probleem voor de komende jaren? In de F1 lijken de kosten niet langer onder controle.

"Wat problematisch kan zijn, is dat er een explosie komt van de kosten. Dit soort vooruitgang is niet goedkoop, er is een risico. De categorie loopt het risico dat het veel te veel kost om de vrijheid van het reglement nog te gebruiken."

Volgend jaar komt Toyota met een nieuwe aandrijflijn, kan u daar wat over vertellen?

Hybridesysteem Toyota TS040 Hybrid
Hybridesysteem Toyota TS040 Hybrid
"Daar is het nog iets te vroeg voor, maar natuurlijk plannen we een nieuw hybridesysteem en natuurlijk willen we bij de pinken blijven."

Betekent dat de overstap naar 8MJ?

"We kijken naar het upgraden van ons systeem, maar het is te vroeg om daarover uitspraken te doen."

Bent u verbaasd dat Porsche wel in de 8MJ-klasse zit?

Pascal Vasselon
Pascal Vasselon
"Niet echt. We hadden twijfels, maar uiteindelijk was het logisch aangezien ze vorig jaar gestart zijn in de 8MJ-klasse, of toch tenminste aankondigden daar te zullen starten. Uiteindelijk zakten ze af naar 6MJ, dus dat impliceert dat ze op vlak van performantie er ergens tussenin zaten; we hadden het dus wel verwacht dat Porsche dit jaar zou aantreden in de hoogste klasse op vlak van energierecuperatie."

Foto's: Martijn Wouters & Toyota Motorsport GmbH



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 21 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons