van der Horst

Pau: Bandenpraatje met Goodyears eventleider Sebastian Trinks

Goodyear officiële bandenleverancier WTCR
Goodyear officiële bandenleverancier WTCR
Het FIA World Touring Car Cup-veld staat in 2022 voor een derde seizoen op Goodyear Eagle F1 SuperSport-banden met één specificatie. Voor de 'WTCR Clean Fuels For All Race of France' krijgt elke rijder 16 slicks en evenveel regenbanden toegewezen. Kalenderwijzigingen ingegeven door de pandemie zorgden er de voorbije twee seizoenen voor dat er niet op stratenomlopen werd geracet. De meeting in Pau wordt dus niet alleen voor veel rijders en teams maar ook voor de bandenleverancier een primeur.
  • St. Paul
Goodyear
Goodyear
Dit wordt de eerste WTCR − FIA World Touring Car Cup straatrace sinds Goodyear in 2020 de officiële bandenleverancier werd. Welke extra uitdagingen creëren straatcircuits?
"Ze zijn niet alleen een grotere uitdaging voor ons, maar ook voor de piloten, de teams en ook de ingenieurs om de auto's perfect af te stellen. Bij stratencircuits moet je er altijd rekening mee houden dat de omloop daags voor de eerste baanactie nog openbare weg is, dus alle normale auto's, scooters enz. rijden erop. Over het algemeen is het baanoppervlak dus vuil en kan het ook een beetje glad zijn. De autoriteiten zullen het circuit heel goed voorbereiden door het aan het einde van elke dag en voor het begin van de volgende dag schoon te maken, maar het blijft een uitdaging. Zoals gewoonlijk werken we nauw samen met de teamingenieurs om hen te helpen met de afstelling van de auto's teneinde de perfecte prestaties uit de banden te halen in alle mogelijke omstandigheden waarmee we te maken kunnen krijgen."

Op stratenomlopen heb je meer obstakels dan op een permanent circuit. Hoe bereid je je hierop voor?
“Het hangt af van stratencircuit tot stratencircuit, maar er zijn zeker hogere kerbs in vergelijking met bijvoorbeeld permanente racecircuits. Rijders moeten daar aandacht aan besteden en hoewel het niet makkelijk is om vooraf op stratencircuits te wandelen, zullen alle rijders en technici net als wij vóór het evenement een circuitinspectie uitvoeren om mogelijke risico's te repereren die kunnen leiden tot problemen voor de banden". 

Goodyear
Goodyear
Zijn er dit seizoen wijzigingen aan de banden zelf?
We houden van consistentie, de specificatie van de nat- en droogweerbanden is dezelfde als vorig jaar, dus de rijders hoeven geen verandering te verwachten. Dit is ook positief voor de teams omdat zij een goede basis hebben om mee te werken en, niet onbelangrijk, het verhoogt ook de budgetten niet. Ze hebben een goede kennis van onze banden van de voorbije twee jaar en nu kunnen ze de banden voor het eerst ervaren op een stratencircuit, wat ook voor ons een primeur is.”

Zijn de bandenquota aangepast?
Het is dezelfde toewijzing als vorig jaar, wat eveneens voor consistentie zorgt. Voor het eerste evenement beschikken alle piloten over 16 regenbanden en 16 nieuwe slicks. Vanaf de tweede meeting blijft het aantal regenbanden gelijk, kan men meer dan 10 banden van het vorige evenement meenemen en krijgt elke deelnemer 12 nieuwe slicks per evenement. De bandentoewijzing blijft ongewijzigd, ongeacht of het een stratencircuit of een permanent circuit betreft.”

Door een wijziging aan het sportreglement duurt  Race 1 nu 30 minuten + 1 ronde. Welk verschil zal dit maken?
We moeten dit goed in de gaten houden, want we hebben een aantal circuits die veel van de rubbers eisen, vooral MotorLand Aragón in juni als het echt heel warm is. Wanneer een race twee of drie ronden langer is, is dat qua slijtage voor ons geen probleem, maar rijders en ingenieurs zullen hier rekening mee moeten houden bij de afstelling. Maar dit mag geen probleem zijn, want we werken bij elke race van start tot finish nauw samen met de teams om tot de meest optimale prestatie te komen."

Goodyear
Goodyear
Hoeveel Goodyear-ingenieurs en bandenmonteurs zullen er in Pau aanwezig zijn?
"Voor alle WTCR-evenementen hebben we zes monteurs ter plaatse en drie ondersteuningstechnici die met de teamingenieurs en rijders communiceren, de baantemperatuur, bandenspanning en bandentemperatuur opnemen en alle data verzamelen."

Foto's: FIA WTCR

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op maandag 2 mei 2022.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons