van der Horst

Paul Ricard: Eindelijk winst voor NewBlood by Morand Racing - AF Corse wint in GTE

0fbe5f41b7667441ad7fdf90a9b96855d4be4069.jpg
Na in Imola al dicht bij de zege te zijn geweest heeft NewBlood by Morand Racing de vier uren van Paul Ricard gewonnen. Het Zwitserse team van Benoit Morand ging met hun Morgan-Judd de Alpine-Nissan van Signatech Alpine vooraf. De laatste podiumplaats in LMP2 ging naar Murphy Prototypes. Zowel in GTE als in GTC domineerden andermaal de Ferrari's.
Met NewBlood By Morand Racing kent de European Le Mans Series na vier wedstrijden zijn vierde verschillende winnaar. In een spannende wedstrijd koos het team met Gary Hirsch, Pierre Ragues en Christian Klien ervoor om voor het laatste uur geen bandenwissel door te voeren. Signatech Alpine, met vers rubber, kwam zo dichter en dichter maar uiteindelijk zou de wagen met Nelson Panciatici, Oliver Webb en Paul-Loup Chatin op vijf seconden stranden. Het Ierse Murphy Prototypes had met hun Oreca-Nissan ook kans op de tweede plaats maar kreeg een drive-through voor het niet afzetten van de motor bij het tanken tijdens de laatste pitstop. Op de vierde plaats vinden we de Zytek-Nissan van Jota Sport met Simon Dolan, Harry Ticknell en Filipe Albuquerque. Voor eigen publiek kende de Ligier van Thiriet by TDS Racing een slechte dag. De kampioenen van 2012 kenden hun tweede opgave op rij. Met nog één wedstrijd te gaan, in het Portugese Estoril op 19 oktober, hebben Panciatici, Webb en Chatin 68 punten op hun conto. Albuquerque, Tincknell en Dolan volgen op 10 punten en Hirsch en Klien op 18.

37b3b6e9dece8d9810fe421a796f04102dc3c377.jpg
In GTE staat Ferrari op de plaatsen één tot en met vijf in de uitslag. Toch zag het er even naar uit dat de nieuwe Porsche 911 RSR van Gulf Racing UK de Italiaanse hegemonie zou kunnen doorbreken maar de Britse bolide werd uiteindelijk pas zesde. De zege ging naar de 458 Italia #55 van AF Corse met Duncan Cameron, Matt Griffin en Michele Rugolo, die zo de leiding in het kampioenschap verstevigde. De overige podiumplaatsen gingen naar AT Racing met Alexander Talkanista, Pierre Kaffer en Mirko Venturi en JMW Motorsport met Daniel McKenzie, George Richardson en James Walker. De enige Aston Martin V8 Vantage werd na pech pas tiende. De titel kan Cameron en Griffin bijna niet meer ontsnappen met een voorsprong van 23 punten voorsprong op het trio van SMP Racing; Andrea Bertolini, Viktor Shaitar en Sergey Zlobin. 

716af1316504c06fa2ef9bd1eb42448eff5b3df2.jpg
Geen Ferrari dus van SMP Racing op het podium in GTE maar in GTC ging de zege wel naar het Russische team. Devi Markozov, Olivier Beretta en Anton Ladygin wonnen vóór de Deense Ferrari van Formula Racing met Jan Magnussen, Johnny Larusen en Mikkel Mac. De derde plaats werd binnen gehaald door de ART McLaren MP4-12C van Kevin Korjus, Grégoire Demoustier en Yann Goudy. Eerste Porsche was die van Pro GT by Almeras op de zevende plaats terwijl de BMW Z4 van Team Russia by Barwell tiende werd. Beretta, Markosov en Ladygin voeren ook hun leiding in de tussenstand op. Laursen en Mac volgen op achttien en een halve punt. Adrien De Leener zag in de slotfase nog een podium uit zijn handen slippen, zijn Ferrari verloor in het laatste kwartier nog twee posities om uiteindelijk vijfde te worden. De ProSpeed Porsche van Mike Parisy, Gilles Vannelet en Max Van Splunteren werd negende in de klasse.

--- UITSLAG ELMS 4H OF PAUL RICARD (PDF) ---

Foto's: ELMS & ProSpeed



Dit artikel werd gepubliceerd door Jonathan Haesaerts in European Le Mans Series op zondag 14 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons