van der Horst

Portugal: De eerste race in Portimão sinds Lewis Hamiltons wereldrecord

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Dit weekend vindt de Grote Prijs van Portugal plaats. Een race die vorig jaar toegevoegd werd aan de kalender ten tijden van de coronapandemie en nu opnieuw dienst doet als vervanger. Toch was de race vann verleden jaar er niet een om te vergeten. Denk maar aan Carlos Sainz die in natte omstandigheden enkele ronden op kop reed, Kimi Raikkönen die van praktisch laatste naar de top vijf reed in de eerste ronden én natuurlijk Lewis Hamilton die het record van Michael Schumacher verbrak door een 92e overwinning in zijn F1-carrière te bemachtigen. Wij blikken kort terug op de Grote Prijs van Portugal van 2020.
  • Dreamdrive
De kwalificatie op zaterdag was niet bepaald verrassend te noemen met Lewis Hamilton op de pole positie, met naast hem zijn Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas en Max Verstappen (Red Bull Racing) derde. De start zorgde echter voor wat chaos. Het had geregend in Portimão en het circuit was nog niet helemaal opgedroogd waardoor er weinig grip te vinden was op het gladde asfalt. Verstappen maakte het Bottas meteen moeilijk, maar de Fin duwde de jonge racer van de weg waardoor Sergio Perez (Racing Point F1 Team) voorbij de vertragende Red Bull reed. Perez was echter niet helemaal voorbij en met een kleine tik van de Nederlander, eindigde de Mexicaan achterstevoren in het gras.

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Wanneer Bottas de eerste plaats van Hamilton overnam, viel Verstappen meer en meer naar achter, waardoor Carlos Sainz (McLaren) momentum kreeg. De Spanjaard viel de - toen nog - zesmaal wereldkampioen aan zonder al te veel moeite. Met amper twee ronden op de teller reed Sainz op kop, terwijl beide Mercedes-wagens moeite hadden om op de baan te blijven door de plotse, lichte regen.

Met de ene misremming na de andere, bleek Kimi Raikkönen (Alfa Romeo Racing) een van de enigen te zijn die zijn zacht rubber onder controle had. De Fin manouvreerde zich van helemaal achteraan de grid tot in de top vijf in enkele ronden. Echter zodra het asfalt opdroogde en de medium-banden eindelijk opwarmden, haalde het Mercedes-duo Sainz snel weer in en viel Raikkönen terug. Verstappen vond snelheid terug en zat achter Hamilton aan.

Lando Norris
Lando Norris
Na achttien ronden botsten Lando Norris (McLaren) en Lance Stroll (Racing Point F1 Team) in de eerste bocht al vechtend voor de tiende positie op elkaar. Stroll probeerde buitenom de jonge Brit in te halen, maar liet niet genoeg plaats waardoor Norris in de flank van de roze Racing Point terechtkwam. Stroll viel uit, maar Norris kon zijn race verderzetten.

Nog geen twee ronden later, haalde Lewis Hamilton met behulp van de DRS zijn teamgenoot in voor de eerste plaats, waarna de Brit wegreed van de Fin. De race was gevuld met mooie, 'clean' gevechten van onder andere Sainz en Raikkönen en Perez en Esteban Ocon (Renault F1 Team).

Sergio Perez - Racing Point
Sergio Perez - Racing Point
Met nog enkele ronden te gaan was het Pierre Gasly (AlphaTauri) versus Sergio Perez die zich van laatste na ronde één terug had opgewerkt tot de vijfde positie. Die vijfde plaats wilde Gasly maar al te graag hebben. Met nog een ronde te gaan pakte de Fransman de vijfde plek ook.


Na 66 ronden na een harde maar eerlijke strijd, won Lewis Hamilton zijn recordbrekende 92e Formule 1-race, elk van die races met een Mercedes-motor. "Records are made to be broken" had Michael Schumacher gezegd en na vijftien jaar gebeurde dat eindelijk in Portimão door, nu eveneens zevenmaal wereldkampioen, Lewis Hamilton.

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
Of de Grote Prijs van Portugal in 2021 even spannend zal worden als die van vorig jaar is nog af te wachten, maar als het gevecht tussen Hamilton en Verstappen in zowel Bahrein als Imola afgelopen weken een voorteken was, staat ons dit weekend iets bijzonder te wachten.

Foto: Mercedes-AMG Petronas Motorsport, RIP, Racing Point, Georges De Coster



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons