Prologue: Porsche primus - Toyota rukt op - Audi met problemen
Audi liet daarentegen geen al te beste indruk achter en kon met nieuwste R18 niet echt volgen, in de laatste sessie kwam men nog tot op +1.382s. Bovendien maalde de R18 niet evenveel ronden af als de concurrentie en wisselde Audi voor de tweede dag van wagen aangezien men op vrijdag wat schade aan het chassis had opgelopen nadat een component van de ophanging het had begeven.
In LMP2 was Signatech Alpine de primus. Nicolas Lapierre was in de herdoopte Oreca 05 amper 0.002s sneller dan de Strakka Racing Gibson 015S van Jonny Kane. De Oreca 05 leek de te kloppen wagen in de test, met alle vier de exemplaren in de top zes. ESM, dat onlangs nog de 24 uren van Daytona en de 12 uren van Sebring won, en SMP Racing namen de traagste tijden voor hun rekening.
Bij de GT's werden de top tijden voornamelijk op de eerste dag gereden. De 1:57.808 die Gianmaria Bruni met de nieuwe Ferrari 488 GT3 vrijdagochtend op de tabellen zette bleef ongeslagen, het werd overigens een 1-2 voor de AF Corse troepen. Opmerkelijk was de derde tijd die de GTE-Am Larbre Competition Corvette realiseerde (ook al vrijdag voormiddag).
De Ford GT's van Chip Ganassi Racing lieten een goede eerste indruk achter met de vierde en vijfde chrono, al was dat op meer dan zeven tienden van een seconde achterstand. Zowel Aston Martin als Porsche stelden op het vlak van tijden wat teleur, vooral de Proton GTE-Pro 2016-spec Porsche die zelfs de hekkensluiter was.
--- GECOMBINEERDE TIJDEN FIA WEC PROLOGUE PAUL RICARD (PDF) ---
Foto's: Porsche, Audi, Toyota, Ford, WEC/Adrenal
Tweet