van der Horst

Rally Neige et Glace: Winst voor Van Peer, pech voor Van Rompuy

Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Ascona VR Racing
Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Ascona VR Racing
De 62ste editie van de Rally Neige et Glace was dit jaar niet wat de naam van de rally doet vermoeden. Alleen op de laatste dag van deze driedaagse regularity wedstrijd was er sneeuw, waardoor tot en met die laatste dag de toppers zeer dicht bij elkaar lagen. En met 34 Belgische inschrijvingen aan de start waren onze landgenoten na de Fransen het best vertegenwoordigd.
Erik Van Peer-Eric Chapa - BMW 2002 Tii
Erik Van Peer-Eric Chapa - BMW 2002 Tii
Een zeer spijtige zaak is dat de Rally Neige et Glace samen valt met de Historic Rally van Monte Carlo. Een politiek steekspel tussen beide organisatoren met de deelnemers als slachtoffer, want deze beide wedstrijden vissen in dezelfde vijver inzake het deelnemersveld. De deelnemers moeten nu telkens een moeilijke keuze maken. De prestigieuze Monte Carlo waarbij de KP’s op voorhand zijn gekend of het volledig ongekende parcours van de ‘Neige et Glace’.

34 Belgische wagens dus aan de start met enkele ronkende namen zoals Marc Duez, Marc Van Dalen, Vandewauwer, Dirk en Tom Van Rompuy, Dominique Holvoet, titelverdediger Deflandre, Franchi, Van Peer, Reuter, Baugnée, Blaise, Chabelle, Proot, Delhez, Glosjans, enz., die het moesten opnemen tegen buitenlandse toppers met ondermeer Henri Pescarolo.

Tom Van Rompuy-Kristof Vermant - Opel Ascona VR Racing
Tom Van Rompuy-Kristof Vermant - Opel Ascona VR Racing
Het systeem is nog steeds hetzelfde met een roadbook en met een opgelegde gemiddelde snelheid. Het roadbook wordt voor de wedstrijd vrijgegeven wat de copiloten de kans geeft zich optimaal voor te bereiden. In de Monte Carlo is het parcours reeds enkele weken voor de wedstrijd gekend en wordt er druk verkend. In beide wedstrijden is het de bedoeling om deze gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk te benaderen. Niet alleen aan de finish, maar ook op de KP’s waar verdoken tijdscontroles staan opgesteld. Een zeer moeilijke opdracht in de bergen met haarspeldbochten en mogelijke sneeuw of ijzel. De specialisten komen steeds bovendrijven en de Belgen zijn daar meester in. Vooral de rol van de copiloot is van kapitaal belang. Hij moet zijn piloot tijdens de KP’s naar de ideale gemiddelde snelheid loodsen, hem voortdurend corrigeren en dan nog maken dat de goede en onbekende weg perfect wordt gevolgd.

Een minuscuul klein foutje kan dramatische gevolgen hebben. Dat kon Drik Van Rompuy dit jaar ondervinden toen hij aan als leider een verkeerde afslag koos en onmiddellijk naar de onderste gelederen verhuisde.
Dominique Holvoet-Bjorn Van Overschelde - Toyota MR2
Dominique Holvoet-Bjorn Van Overschelde - Toyota MR2
“Een foutje van Jens, maar meteen zwaar afgestraft na een quasi perfecte rally,” aldus Dirk Van Rompuy die uitzicht had op de zege. “Jens was ontroostbaar, maar ik heb meteen gezalfd. Zoiets overkomt de beste. Als ik ooit eens de gracht induik zal hij mijn troostende woorden in het achterhoofd houden. Dit is topsport voor een navigator en zeer stresserend. De competitie tussen Jens en zijn broer Bjorn die als co fungeert van Dominique Holvoet is vriendschappelijk, maar op het scherp van de snee. We hebben reeds jaar na jaar bewezen dat we steeds kunnen winnen, maar Dame Fortuna stond niet altijd aan onze kant. Vorig jaar raakten we tijdens de Historica Rally van Portugal een hond die de weg overstak met een lekke radiator als gevolg. Ook toen konden we wedstrijd winnen. Volgende keer gaan we er opnieuw voor. Samen met Erik Van Peer, Dominique Holvoet, Tom Van Rompuy en de familie Proot schreven we in onder VR Racing en de collectieve prestatie leverde ons de teambeker op”, relativeert de VR Racing rijder.

Chris & Olivier Proot - MGB GT VR Racing
Chris & Olivier Proot - MGB GT VR Racing
Met Erik Van Peer en Dominick Holvoet zagen we twee Belgen uit de VR Racing Team op het podium met winst voor Van Peer in een BMW 2002 Tii en de derde plaats voor Holvoet in een Toyota MR2. Marc Van Dalen was in zijn Ford Escort RS 2000 de eerste leider na de eerste wedstrijddag, maar viel nadien terug in het klassement. Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde waren primus tijdens de tweede wedstrijddag en vertrokken op de beslissende derde dag als leiders met 10 seconden voor op de Italiaanse specialist Morosini (Opel Kadett GTE), 11 op Horgnies (Porsche 911), 23 op Van Peer (BMW 2002 Tii) en Holvoet (Toyota MR2) die de vierde plaats deelden en 24 op de Porsche 911 van Pescarolo die de hete adem van Reuter/Vandervorst (Porsche 914/6) in zijn nek voelde.

Erik Van Peer-Eric Chapa - BMW 2002 Tii
Erik Van Peer-Eric Chapa - BMW 2002 Tii
Tijdens deze laatste en enige sneeuwdag zat alles dus nog heel dicht bij elkaar. Na winst op de 22ste van de 25 te rijden KP’s, ging het op de twee na laatste KP dus mis voor Dirk Van Rompuy en Jens Vanoverschelde en ze verloren meer dan 20 seconden. Ze werden uiteindelijk nog 8ste na Van Peer die het nipt haalde van Morosini en Holvoet die mee op het podium mochten. Gonin werd verdienstelijk 4de voor Deflandre die Pescarolo uit de top 5 haalde. Met Delhez, Dirk Van Rompuy, Blaise en Van Dalen eindigden maar liefst acht Belgische equipes binnen de top 10.

Foto's: VR Racing/Eddy Coppée

 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Rally Internationaal op zaterdag 6 februari 2016.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons