van der Horst

Rally-organisator; verantwoordelijk voor ongevallen?

Nelissen Grade - Advocaten
Nelissen Grade - Advocaten
Naar aanleiding van de crash tijdens de La Coruna Rally in Spanje, waar zes toeschouwers het leven lieten, laait de discussie rond de aansprakelijkheid van sportorganisatoren weer op. In welke mate kan een race-organisatie aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen met toeschouwers die gebeuren tijdens het verloop van de race?
Organisatoren moeten over de vereiste administratieve toelatingen beschikken om een wedstrijd in te richten. Zo niet begaan zij een fout. Het bekomen van een administratieve toelating en de naleving van de voorwaarden volstaan niet om elke aansprakelijkheid uit te sluiten. Het Belgische gemene recht kent artikel 1382, dit artikel stelt het criterium van de normale, voorzichtige en maatschappelijk bewuste burger voorop. Dit betekent dat het gedrag van een persoon wordt getoetst aan het gedrag van de modale burger die zich in gelijkaardige omstandigheden bevindt. Zo moet de race-organisator alle noodzakelijk veiligheids- en voorzorgsmaatregelen nemen die een normale en voorzichtige race-organisator zou nemen teneinde de racewedstrijd veilig te laten verlopen.
 
De organisator moet niet enkel instaan voor zijn eigen handelingen, maar ook voor de handelingen die gepleegd zijn door toeschouwers door zijn nalaten. Hij moet derhalve de nodige veiligheidsmaatregelen nemen om ongevallen te vermijden waarvan een normaal handelende toeschouwer het slachtoffer zou kunnen worden. Wanneer een organisator van een autowedstrijd de toeschouwers de toegang tot een risicovolle plaats niet ontzegt, schiet hij tekort aan deze verplichting. In het geval van de crash tijdens de La Coruna Race, waar de toeschouwers zich langs de kant van de weg bevonden waar er geen veiligheidszone was afgezet, is de organisator aansprakelijk omdat hij niet de nodige voorzorgen had genomen om te vermijden dat die mensen in die gevaarlijke bocht zouden staan. Die toeschouwers konden namelijk niet weten dat die staanplaats gevaarlijk was, aangezien er nergens een zone was afgebakend.
 
De veiligheidsmaatregelen die de race-organisator moet nemen kaderen in het licht van een middelenverbintenis. Dit wil zeggen dat de race-organisator verplicht is alle mogelijke inspanningen te leveren teneinde het beoogde resultaat, namelijk een maximum aan veiligheid waarborgen, te bereiken. Deze inspanningen moeten wel binnen de limieten van het redelijke liggen. Dit wil zeggen dat de organisator niet verantwoordelijk is voor de veiligheid van die toeschouwers, die zich onvoorzichtig gedragen en onnodige risico’s nemen door bijvoorbeeld plaats te nemen op risicovolle plaatsen op het parcours. De toeschouwers moeten zelf ook een zorgvuldigheidsplicht naleven. Wanneer een toeschouwer zich tijdens de race op een plaats zou bevinden waarvan met voldoende veiligheidsmaatregelen is aangeduid dat die plaats ook effectief gevaarlijk is, waarbij de toeschouwer ondanks meerdere waarschuwingen bewust weigert die plaats te verlaten, dan is de organisator niet meer verantwoordelijk. Hij heeft alles binnen zijn mogelijkheden gedaan om de veiligheid van de toeschouwer te garanderen. De toeschouwer is dan alleen verantwoordelijk voor zijn eventuele verwondingen opgelopen door een ongeval tijdens de race.
 
Een volgende vraag is of de piloot zelf enige verantwoordelijkheid draagt? Wanneer komt zijn verantwoordelijkheid eventueel in het gedrang? Op deze vragen zal een antwoord volgen in het volgende artikel.

Pascal Nelissen Grade



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rally op vrijdag 9 oktober 2015.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons