Rally van de Condroz: Patrick Snijers opent met de Toyota GT86 CS-R3
De mooie Japanse coupé is de eerste gehomologeerde achterwielaandrijver van de 21ste eeuw en kan dus deelnemen aan alle wegcompetities met het FIA-label, inclusief het WRC. De GT86 CS-R3 kan terugvallen op de rijke geschiedenis van het Toyota Team Europe, dat in de jaren 80 in het Wereldkampioenschap debuteerde met de achterwielaangedreven Celica Turbo Twincam, en zou zodus talrijke piloten moeten kunnen verleiden. De ouderen herinneren zich zeker nog de komst van deze Gr.B in België in 1985 tijdens de Haspengouwrally in handen van Juha Kankkunen. Later zou een Toyota Celica GT-4 in België worden ingezet door een andere rood-witte sponsor met een zekere Patrick Snijers aan het stuur. We schrijven dan 1989 en de Limburger mist op één punt de eindklassering van het kampioenschap ondanks vier overwinningen. Deze souvenirs duiken wellicht opnieuw op tijdens deze Rally van de Condroz aangezien Patrick het stuur zal nemen van de GT86 ingezet door TMG.
Patrick Snijers: “Zij hebben me gecontacteerd om deze compleet nieuwe wagen voor de eerste maal in België te besturen. Ik blijk daar nog vrienden te hebben. Aangezien de GT86 CS-R3 pas recentelijk gehomologeerd werd, opteert TMG om de auto in te zetten als 0-wagen en om alle afstellingen te kunnen verfijnen zonder enige druk. We hebben hem al getest en ik ben zeker dat het publiek verrukt zal zijn. We zijn belast met de promotie van deze nieuwe R3, de enige gehomologeerde achterwielaandrijver in deze klasse, door het goede evenwicht tussen slippen en efficiëntie te vinden. Het Belgische terrein is zo specifiek dat we daar zullen zijn om de afstellingen aan te passen aan de glibberige wegen van de Condroz en Haspengouw. Ik kan nu al verklappen dat deze Toyota de ideale machine is voor gentlemen-drivers die plezier willen maken tegen beperkte kosten. Ik ben zeker dat hij niet alleen bij het publiek in de smaak zal vallen, maar ook bij de liefhebbers van achterwielaandrijvers. Ik ben van plan me te vermaken aan het stuur om TMG te bedanken, maar ook mijn trouwe sponsors Ixo en Yacco, die hebben toegestemd dat ik mijn gebruikelijke bolide gedurende dit weekend aan de kant laat staan!”
De GT86 CS-R3 wordt aangedreven door een 2.0 liter boxer die werd herwerkt om 232 pk en 235 Nm koppel te leveren. De versnellingsbak met zes verhoudingen werd sequentieel dankzij het werk van Drenth, met behoud van het sperdifferentieel achteraan. Het gewicht werd teruggebracht op het minimum van 1.080 kg dat het huidige reglement oplegt, terwijl de remmen, de uitlaat en de stuurinrichting werden gekalibreerd voor een gebruik in competitie.
Nu al is bekend dat vanaf 2016 een trofee voorbehouden aan de piloten van een GT86 wordt georganiseerd in het Duitse Rallykampioenschap en dat men daarvoor tien concurrenten verwacht. Ter herinnering: de kit wordt verkocht voor 84.000 euro exclusief btw.
Toyota Motorsport Gmbh
Tweet