van der Horst

Rally van Haspengouw: Winst voor Monnens bij de Historics

Gunther Monnens - Ford Escort Mk2
Gunther Monnens - Ford Escort Mk2
De eerste manche van het Historic Belgian Rally Championship, verreden in de Rally van Haspengouw, kende een uitermate spannend verloop. Niet de gedoodverfde favorieten waren aan het feest, maar wel Gunther Monnens, die met zijn Escort MK2 op het gladde parcours de ideale omstandigheden vond om met zijn Ford leeterlijk naar de zege te schuiven.
Nog voor de start verloren we twee belangrijke spelers voor de zege. Patrick Mylleville moest forfait geven omdat de motor brak op de testbank, terwijl Dirk Deveux wegens ziekte af moest melden. Eric Louies moest op de eerste proef zijn Kadett GTE al aan de kant zetten met pech, terwijl Graham Samuel het einde van de derde proef niet haalde. Vooraan was het na de eerste lus van vier proeven razend spannend. Stefaan Prinzie nam de leiding met zijn Opel Ascona 400, gevolgd op 3"2 door Gunther Monnens en op 6"2 door Danny Kerckhof, die zijn nieuwe BMW M3 leerde kennen. Vice-kampioen Robin Maes volgde op de 4de plaats.

VR Racing by Qvick Motors - BMW M3 E30
VR Racing by Qvick Motors - BMW M3 E30
In de tweede ronde moest Tom Van Rompuy de strijd staken na een electronisch probleem op zijn schitterende BMW M3 E30 van VR Racing by Qvick Motors. Tijdens de eerste lus deed Tom net als vele andere piloten een foute bandenkeuze, maar tijdens de tweede lus van vier KP's stond hij beter gewapend aan de start en  draaide hij de tijden van de toppers. Het heeft echter niet mogen zijn voor een van de favorieten voor het kampioenschap. Ook Frank Baert zette zijn Opel Manta 400 aan de kant. En vooraan had Gunther Monnens zijn voorsprong uitgebouwd tot 9"6 op Robin Maes, die de forcing voerde toen het droger werd en opschoof naar de tweede plaats. Maes zou uiteindelijk op 3" stranden... Tot de West-Vlaming een straftijd van één volle minuut kreeg aangesmeerd, waardoor Stefaan Prinzie nog tweede werd, achter winnaar Gunther Monnens.

"Ik heb enorm moeten aanvallen om aan de leiding te blijven. Akkoord, Robin kreeg nog een straftijd, maar die 3 seconden verschil heb ik wel met hand en tand verdedigd. Toen het droger werd, was de BMW zeker in het voordeel, maar we hielden stand," aldus een uitbundige Monnens.

Stefaan Prinzie was heel tevreden met zijn tweede plaats, ook al brak de versnellingspook af. "De Opel is fantastisch op een nat en modderig parcours. De tractie is geweldig. Ik kon het verschil maken in de eerste ronde in de smurrie, maar nadien moest ik passen" vertelde Prinzie.

Robin Maes mocht mee op het podium, maar hij had liever zijn zege van vorig jaar herhaald. Helaas stak een straftijd van een minuut daar een stokje voor.
"Ik ben furieus, want gisteren hebben we aan mensen van de RACB gevraagd of we met opgesneden banden mochten starten. Ze wisten het niet... Maar, het is onverantwoord om ons met verkeerde banden de baan op te sturen! We kunnen enkel kiezen tussen slicks en regenbanden, want intermediates zijn niet gehomologeerd op 17"! In de eerste ronde had ik de slicks wat bijgesneden om toch een beetje tractie te vinden. En dan krijgen we daar een minuut straftijd voor, nadat we het gisteren nog vroegen aan de RACB. In de namiddag monteerde ik noodgedwongen regenbanden, maar die houden het maar 4 proeven vol... En dan spreken ze over besparingen. Ach, ik moet Gunther feliciteren, want hij heeft echt fantastisch gereden, maar de bandenkwestie zorgt voor een wrange nasmaak," verklaarde Robin Maes.

Arthur Kerkhove werd bij zijn debuut vierde, eveneens met een minuut straftijd, terwijl Josef Lapeire de punten van de vijfde plaats pakte. Danny Kerckhof moest zijn nieuwe BMW M3 nog aan de kant zetten met motorpech.

Foto's: RIP



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op maandag 27 februari 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Haspengouw.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons