Rally van Ieper: Het blijft spannend
Princen incasseerde veertien seconden tijdens de tweede terwijl Loix zes tellen moest toegeven.
Dit maakt dat Loix nu genaderd is tot op 3,3 seconden van zijn Limburgse opponent voor de Belgische titel. Loix was dus duidelijk de snelste Belg in de tweede lus terwijl hij 15 seconden verloor door een lekke band tijdens de eerste passage op Mesen. En dat kost de Skoda-rijder momenteel twee plaatsen in de tussenstand en de voeling met de top. Princen verloor op zijn beurt dan weer 15 seconden tijdens de tweede passage op Dikkebus. En zodoende verloren onze landgenoten de voeling met de top.
Achter de top 5 zijn Bernd Casier en Vincent Verschueren de enige twee die binnen de minuut bleven. Daarna volgt een sterk rijdende Martin McCormack op 1'21". McCormack dook op in de top 10 omdat Sam Moffett tijd verloor door een verkeerde bandenkeuze. McCormack staat 6"2 voor de eerste Porsche. Ook bij de GT's is de stand gewijzigd, want Romain Dumas heeft zijn achterstand van 4"5 op François Delecour omgezet in een voorsprong van 6"2. Bruno Magalhaes duikt tot slot de top 10 binnen, hoewel de Portugees niet helemaal tevreden was over de afstellingen van zijn wagen. Bij de Porsches zien we verder nog dat Patrick Snijers opnieuw over Marc Duez is gesprongen. Snijers heeft 12"9 voorsprong op Duez, maar ze staan beiden wel meer dan twee minuten achter de Franse Porsches.
Gelet op de tussenstand, mogen we ons opmaken voor een superspannende tweede etappe, want er staan nog 10 klassementsproeven en 169,80 km op het programma.
Foto's: Vincent Wouters - Willy Weyens
1 | 1 | C. BREEN (IRL) S. MARTIN (GBR) PEUGEOT 208 T16 | T | 46:43.9 | -:- -:- | |
2 | 4 | B. BOUFFIER (FRA) T. DE LA HAYE (FRA) CITROËN DS3 R5 | T | 46:48.5 | +4.6 +4.6 | |
3 | 3 | S. LEFEBVRE (FRA) S. PREVOT (BEL) PEUGEOT 208 T16 | T | 46:54.6 | +10.7 +6.1 | |
4 | 7 | K. PRINCEN (BEL) P. KASPERS (BEL) PEUGEOT 208 T16 | T | 47:06.4 | +22.5 +11.8 | |
5 | 5 | F. LOIX (BEL) J. GITSELS (BEL) SKODA FABIA R5 | 47:09.7 | +25.8 +3.3 | ||
6 | 11 | B. CASIER (BEL) P. VYNCKE (BEL) FORD FIESTA R5 | T | 47:23.2 | +39.3 +13.5 | |
7 | 10 | V. VERSCHUEREN (BEL) V. HOSTENS (BEL) CITROËN DS3 R5 | T | 47:41.7 | +57.8 +18.5 | |
8 | 14 | M. MCCORMACK (GBR) J. O'REILLY (IRL) SKODA FABIA S2000 | 48:04.9 | +1:21.0 +23.2 | ||
9 | 25 | R. DUMAS (FRA) D. GIRAUDET (FRA) PORSCHE 911 GT3 RS | 48:11.1 | +1:27.2 +6.2 | ||
10 | 9 | B. MAGALHÃES (PRT) H. MAGALHÃES (PRT) PEUGEOT 208 T16 | 48:16.6 | +1:32.7 +5.5 | ||
11 | 24 | F. DELECOUR (FRA) D. SAVIGNONI (FRA) PORSCHE 911 GT3 | 48:17.3 | +1:33.4 +0.7 | ||
12 | 20 | D. DUQUESNE (BEL) F. CUVELIER (BEL) FORD FIESTA R5 | T | 48:22.0 | +1:38.1 +4.7 | |
13 | 12 | J. TARABUS (CZE) D. TRUNKÁT (CZE) SKODA FABIA S2000 | T | 48:23.4 | +1:39.5 +1.4 | |
14 | 19 | J. ORSÁK (CZE) D. SMEIDLER (CZE) SKODA FABIA S2000 | T | 48:23.5 | +1:39.6 +0.1 | |
15 | 18 | S. MOFFETT (IRL) K. ATKINSON (IRL) FORD FIESTA RRC | 48:31.0 | +1:47.1 +7.5 | ||
16 | 21 | E. THORBURN (GBR) P. BEATON (GBR) FORD FIESTA S2000 | 48:44.9 | +2:01.0 +13.9 | ||
17 | 23 | C. TANGHE (BEL) D. SQUEDIN (BEL) PEUGEOT 207 S2000 | T | 49:01.3 | +2:17.4 +16.4 | |
18 | 15 | J. MOFFETT (IRL) J. ROWAN (IRL) FORD FIESTA RRC | 49:04.0 | +2:20.1 +2.7 | ||
19 | 16 | P. KRISTIANSEN (NOR) O. BRENNUM (NOR) SKODA FABIA S2000 | T | 49:07.5 | +2:23.6 +3.5 | |
20 | 22 | A. TLUSTÁK (CZE) L. KUCERA (CZE) SKODA FABIA S2000 | T | 49:26.1 | +2:42.2 +18.6 |
Tweet