van der Horst

Höljes: Mattias Ekström schenkt Audi eerste zege in WK Rallycross

Mattias Ekström vliegt naar zijn eerste zege
Mattias Ekström vliegt naar zijn eerste zege
DTM rijder Mattias Ekström was in zijn thuishaven, het Zweedse Höljes, quasi onklopbaar met zijn Audi S1 Supercar. Als teameigenaar van zijn EKS Team pakte hij autoritair de pole en leidde hij van start tot finish in een uitermate spannende finale waarin de Noren Bakkerud en Solberg het podium mochten vervolledigen. In Super1600 versterkt Zagumennov zijn leidersplaats, terwijl de overwinningen in Touring Car en RX Lites respectievelijk naar Tom Daniel Tanevik en Kevin Eriksson gingen.
  • De Swert Opticiens
Bakkerud-Ekström-Solberg
Bakkerud-Ekström-Solberg
Met Petter Solberg in Portugal, Andreas Bakkerud in Lydden Hill, Reinis Nitiss in Noorwegen en Tanner Foust in Finland betekent de zege van Mattias Ekström in Zweden de vijfde verschillende winnaar in evenveel wedstrijden. Opmerkelijk is ook dat het jonge team rond Ekström, Tidemand en de Audi S1 Supercar pas in actie kwamen vanaf de wedstrijd in Noorwegen en met wisselend succes vooruitgang boekten om in hun derde wedstrijd reeds te overheersen. Het was ook voor het eerste dat de Audi’s van Ekström en Tidemand in de halve finales belandden. Even leek het er zelfs op dat beide Audi’s de finale zouden halen, maar Tidemand maakte een pirouette en werd vierde in de halve finale.

Sebastien Eriksson - Ford Fiësta Supercar OlbergsMSE
Sebastien Eriksson - Ford Fiësta Supercar OlbergsMSE
Solberg was de snelste tijdens de eerste van de vier kwalificaties voor Ekström en tweevoudig Europees kampioen, de Timur Timerzyanov. Het was toen reeds duidelijk dat Anton Marklund het niet makkelijk zou krijgen om zich te kwalificeren omdat hij de finish niet zag. De tweede heat was voor Timerzyanov die met een Peugeot onderweg was van Hansen Motorsport. Het team van de meervoudige kampioen kon dit seizoen nog niet winnen. Timerzyanov was een pak sneller dan de Citroën van Eriksson, de Audi van Ekström, de VW van Heikkinen en de tweede Audi van Tidemand. Solberg was dan opnieuw de snelste tijdens de derde heat, voor Ekström, Bakkerud, een terugvechtende Marklund en Timerzyanov. De laatste kwalificatieheat kwam achter de naam van Ekström voor opnieuw een schitterende Eriksson, Holten, Hansen en Tidemand. Door de regelmaat na de vier kwalificaties kwam Ekström het best voor de dag en samen met Solberg stonden beiden op de pole van de halve finales.

Ekström versus Timerzyanov
Ekström versus Timerzyanov
Tijdens de eerste halve finale schoot de Zweed opnieuw het snelst uit de startblokken, gevolgd door Timerzyanov en de tweede Audi van Tidemand. Zowel de Rus als Tidemand gingen iets later in de fout en verloren terrein. Hierdoor konden in extremis nog de Letse kampioenschapsleider Nitiss en Doran binnen de top 3 eindigen en zich zodoende kwalificeren voor de finale. De tweede halve finale ging Ford-rijder Eriksson er als een pijl vandoor voor Petter Solberg in de Citroën DS3 en Heikkinen die de eer van Volkwagen moest redden nadat Marklund net buiten de finales viel. Hansen zijn Peugeot viel stil in de jokerlap, terwijl Solberg en Heikkinen nog werden voorbij gesneld door de Ford van Bakkerud die zeer snel uit de jokerlap kwam en zich achter teamgenoot Eriksson nestelde. Het werd een millimeter sprint voor de resterende plaats in de finale tussen Solberg en Heikkinen, die werd beslecht in het voordeel van de voormalige wereldkampioen rally.

Jos Jansen
Jos Jansen
De finale was een ware Hitchcock-thriller met opnieuw een schitterende Eriksson die de Ford van Olbergs MSE de sporen gaf, voor de Audi van Ekstrom en de Citroën van Solberg. Bakkerud kwam slecht weg uit de startblokken, terwijl Doran en Nitiss onmiddellijk gingen jokeren. In de derde ronde brak iets aan de ophanging van de Ford van Eriksson, maar de Zweed bleef vol op het gas en liet alle deuren gesloten. Solberg liet zich verrassen door samen met de minder snelle Eriksson te gaan jokeren en het was pas na een zetje van de Noor dat de Ford-rijder uiteindelijk definitief werd uitgesloten. Ondertussen was Ekström buiten schot en ontspon er een gevecht voor de tweede plaats tussen Bakkerud en Solberg. Beiden liepen een lekke band op, maar bleven op het gas. Ook Nitiss kwam zich moeien in het gevecht en zij aan zij kwam de Let met Solberg over de meet voor de resterende podiumplaats. De Noor won met 7/100 sec. en kan zodoende leider Nitiss enkele extra puntjes afsnoepen.
Een schitterende wedstrijd en dat belooft voor volgend weekend in Mettet waar de rijders ook nog eens de Europese toppers tegen het lijf lopen.

In de tussenstand dus nog steeds de Let Nitiss aan de leiding in een Fiësta van Olbergs MSE, maar Solberg is opnieuw over de Ford van Bakkerud naar de tweede plaats opgeklommen. De beide VW Polo’s van Heikkinen en Marklund sluiten de top 5 af.

Start Super1600
Start Super1600
In super1600 kon de Rus Zagumennov via een zege in de halve finale en de finale zijn leidersplaats in de tussenstand verder uitdiepen tegenover Misiulia en Linnemann. Lundh, de leider in Touring Car, bleef hangen in de halve finales, maar het was alleen Tanavik die hiervan kon profiteren om wat punten terug te pakken op Lundh in de tussenstand van het kampioenschap.



Hansen voor Eriksson in RX Lites
Hansen voor Eriksson in RX Lites
In RX Lites kwam het tot een harde confrontatie tussen de Zweden Hansen en Eriksson in de finale. Hansen kreeg een lelijke tik mee en zodoende kon Eriksson zijn leiderplaats in het kampioenschap verstevigen en hield hij Hansen van een tweede zege op rij.



Foto's: Johnny Loix



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op zondag 6 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Höljes.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons