Höljes: Mattias Ekström schenkt Audi eerste zege in WK Rallycross
Solberg was de snelste tijdens de eerste van de vier kwalificaties voor Ekström en tweevoudig Europees kampioen, de Timur Timerzyanov. Het was toen reeds duidelijk dat Anton Marklund het niet makkelijk zou krijgen om zich te kwalificeren omdat hij de finish niet zag. De tweede heat was voor Timerzyanov die met een Peugeot onderweg was van Hansen Motorsport. Het team van de meervoudige kampioen kon dit seizoen nog niet winnen. Timerzyanov was een pak sneller dan de Citroën van Eriksson, de Audi van Ekström, de VW van Heikkinen en de tweede Audi van Tidemand. Solberg was dan opnieuw de snelste tijdens de derde heat, voor Ekström, Bakkerud, een terugvechtende Marklund en Timerzyanov. De laatste kwalificatieheat kwam achter de naam van Ekström voor opnieuw een schitterende Eriksson, Holten, Hansen en Tidemand. Door de regelmaat na de vier kwalificaties kwam Ekström het best voor de dag en samen met Solberg stonden beiden op de pole van de halve finales.
Tijdens de eerste halve finale schoot de Zweed opnieuw het snelst uit de startblokken, gevolgd door Timerzyanov en de tweede Audi van Tidemand. Zowel de Rus als Tidemand gingen iets later in de fout en verloren terrein. Hierdoor konden in extremis nog de Letse kampioenschapsleider Nitiss en Doran binnen de top 3 eindigen en zich zodoende kwalificeren voor de finale. De tweede halve finale ging Ford-rijder Eriksson er als een pijl vandoor voor Petter Solberg in de Citroën DS3 en Heikkinen die de eer van Volkwagen moest redden nadat Marklund net buiten de finales viel. Hansen zijn Peugeot viel stil in de jokerlap, terwijl Solberg en Heikkinen nog werden voorbij gesneld door de Ford van Bakkerud die zeer snel uit de jokerlap kwam en zich achter teamgenoot Eriksson nestelde. Het werd een millimeter sprint voor de resterende plaats in de finale tussen Solberg en Heikkinen, die werd beslecht in het voordeel van de voormalige wereldkampioen rally.
De finale was een ware Hitchcock-thriller met opnieuw een schitterende Eriksson die de Ford van Olbergs MSE de sporen gaf, voor de Audi van Ekstrom en de Citroën van Solberg. Bakkerud kwam slecht weg uit de startblokken, terwijl Doran en Nitiss onmiddellijk gingen jokeren. In de derde ronde brak iets aan de ophanging van de Ford van Eriksson, maar de Zweed bleef vol op het gas en liet alle deuren gesloten. Solberg liet zich verrassen door samen met de minder snelle Eriksson te gaan jokeren en het was pas na een zetje van de Noor dat de Ford-rijder uiteindelijk definitief werd uitgesloten. Ondertussen was Ekström buiten schot en ontspon er een gevecht voor de tweede plaats tussen Bakkerud en Solberg. Beiden liepen een lekke band op, maar bleven op het gas. Ook Nitiss kwam zich moeien in het gevecht en zij aan zij kwam de Let met Solberg over de meet voor de resterende podiumplaats. De Noor won met 7/100 sec. en kan zodoende leider Nitiss enkele extra puntjes afsnoepen.
Een schitterende wedstrijd en dat belooft voor volgend weekend in Mettet waar de rijders ook nog eens de Europese toppers tegen het lijf lopen.
In de tussenstand dus nog steeds de Let Nitiss aan de leiding in een Fiësta van Olbergs MSE, maar Solberg is opnieuw over de Ford van Bakkerud naar de tweede plaats opgeklommen. De beide VW Polo’s van Heikkinen en Marklund sluiten de top 5 af.
In super1600 kon de Rus Zagumennov via een zege in de halve finale en de finale zijn leidersplaats in de tussenstand verder uitdiepen tegenover Misiulia en Linnemann. Lundh, de leider in Touring Car, bleef hangen in de halve finales, maar het was alleen Tanavik die hiervan kon profiteren om wat punten terug te pakken op Lundh in de tussenstand van het kampioenschap.
In RX Lites kwam het tot een harde confrontatie tussen de Zweden Hansen en Eriksson in de finale. Hansen kreeg een lelijke tik mee en zodoende kon Eriksson zijn leiderplaats in het kampioenschap verstevigen en hield hij Hansen van een tweede zege op rij.
Foto's: Johnny Loix
Tweet