van der Horst

Mettet: Toelichting omtrent het nieuwe kwalificatiesysteem

FIA World Rallycross Championship
FIA World Rallycross Championship
Sinds de komst van de nieuwe promotor EMG is er wel een en ander veranderd binnen de Rallycross. Vooral het systeem heeft een grondige beurt gekregen. Tot voor twee jaar in het Europees kampioenschap en nog steeds van toepassing in de nationale kampioenschappen waren er drie kwalificatieheats waarvan de twee beste in rekening werden gebracht voor de startopstelling van de C, B en A-finales met acht wagens op de startgrid. De eerste twee van de C finale mochten doorstoren naar de B-finale en idem voor de B-finale richting de startgrid van de A-finale.
Dit bracht met zich mee dat de piloten zich een uitschuiver konden permitteren in hun rush naar de finales. Binnen het systeem dat nu binnen het WK en EK geldt worden er vier kwalificatieheats verreden zonder schrapresultaat. Er wordt dan ook een pak voorzichtiger gereden, want een uitval of groot tijdsverlies kan catastrofale gevolgen hebben. Als je onze mening vraagt zou een schrapresultaat de spektakelwaarde nog kunnen verhogen.

Waar men vroeger via de achter de hand hebbende joker iedere reeks voluit kon gaan en we een volledig weekend piloten aan het werk zagen die het onderste uit de kan haalden, wordt er nu meer strategisch gereden. Toppiloten die tijdens de start een plaats verliezen, maar voor hen een quasi even snelle piloot moeten dulden, zetten zich in het spoor om samen een goede tijd te realiseren. De verplichte jokerlap kan wel een verschuiving met zich meebrengen, maar tijdens de reeksen wordt er nu minder geduelleerd. Er worden na iedere reeks wel punten uitgedeeld, maar tactisch gezien is het misschien slimmer enkele punten te laten liggen dan zwaar aan te vallen met de kans op een uitval.

Dat wil echter niet zeggen dat constant treintje rijden is, maar er is wel een duidelijk verschil met het verleden. Maar niet altijd zitten de beste piloten samen en dan wordt er uiteraard getracht om te passeren.

Volgens de verreden chrono worden punten gegeven en aan het einde van de rit worden de plaatsen samen geteld waaruit dan de 12 best geklasseerde mogen doorstoten naar de halve finales die in tegenstelling tot het verleden niet met acht, maar zes wagens wordt verreden. De drie snelste piloten uit de twee halve finales mogen dan de finale rijden. Wel een positieve evolutie is dat er reeds tijdens de vier kwalificatiereeksen punten worden uitgedeeld. Wie door omstandigheden niet kan doorstoten naar de top 12 voor de finales hoeft niet perse puntenloos huiswaarts te keren. Ook is het puntensysteem zodanig ingedeeld dat de eindoverwinnaar niet altijd met de beste puntenscore het weekend afsluit. Vanaf de eerste tot de laatste meter zijn er dus punten te verdienen. Een reden temeer om het geheel meer dan vroeger tactisch in te delen.
Lees ook



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op donderdag 10 juli 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Mettet.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons