van der Horst

Rallye de Wallonie: Voorbeschouwing van de organisatoren

Rallye de Wallonie 2014
Rallye de Wallonie 2014
Met meer dan 150 inschrijvingen en zo’n 15 tal zegekandidaten, belooft de 31ste editie van de rally van Wallonië tijdens het laatste weekend van april een mooie strijd tussen de generaties te worden. Want hoewel de talrijke WRC’s, aangevoerd door de Subaru van Princen, de winnaar van de TAC-rally, het best scoren op de pronostieklijstjes, zullen Loix (Skoda S2000) en Cherain (Fiesta R5) zich niet beperken om enkel goed te scoren i.f.v. het kampioenschap.
Laat ons niet rond de pot draaien : op een typisch parkoers zoals dat van de rally van Wallonië, met een profiel waarvoor vermogen en snelheid de belangrijkste troeven zijn, is Freddy Loix ondanks zijn talent, zijn zege van vorig jaar (met de Focus WRC) als regerend Belgisch kampioen en actueel leider in de tussenstand van 2014, niet de topfavoriet voor de Naamse klassieker. Hij komt er immers aan de start met een Skoda Fabia S2000, die t.o.v. de WRC’s vermogen en topsnelheid mist.

Nog geen podium voor een S2000 in Namen…

Het parkoers rondom Namen is zelfs zo specifiek, dat er nog nooit een S2000-wagen het eindpodium van deze rally haalde ! Voor het beste resultaat tot dusver tekende Freddy Loix die in 2010 aan het stuur van een Skoda Fabia S2000 vierde werd. Hoewel hij het moet opnemen tegen een tiental WRC’s van uitstekend niveau, zal Fast Freddy, niettegenstaande het nieuwe puntensysteem in zijn voordeel is, toch absoluut de uitdaging aangaan om voor een podiumplaats te strijden.

11 WRC’s ingeschreven !

Een doel dat uiteraard ook tal van andere teams zullen nastreven. Te beginnen met het merendeel van de 11 WRC-piloten, maar ook de overige piloten die aantreden met een S2000 of een R5. Kris Princen, de winnaar van de TAC-rally mikt dit seizoen vooral op overwinningen en het zou tof zijn indien dat in Namen zou lukken, aangezien zijn tuner First Motorsport, waar zijn Subaru S12B geprepareerd wordt, in die regio gevestigd is. Toch is de winnaar van de editie 1999, niet op voorhand gewonnen, want… het Italiaanse D-Max team brengt vier glimmende Citroen WRC aan de start : twee Xsara’s voor Bertrand Grooten en David Bonjean en twee C4’s voor Philippe Stéveny en Xavier Bouche... ten minste als die er in slaagt het budget daarvoor rond te krijgen. Laat het ons hopen, want hoewel hij nog slechts sporadisch actief is maakte zijn tweede plaats in de Condroz duidelijk dat Xavier het nog steeds kan. Idem trouwens voor Chris Van Woensel, niettegenstaande zijn Subaru S5 toch al een zekere ouderdom heeft. Hij zal alvast een goed referentiepunt vormen voor de andere WRC-piloten zoals de Nederlander Edwin Schilt (Subaru S14) en Bob De Jong (die vorig jaar met zijn imposante Mitsubishi Lancer WRC vierde werd) maar ook Benoît Allart en Anthony Martin (elk met een Skoda Fabia, al is dat voor Anthony pas de eerste keer) zonder Sébastien Sturbois met zijn prachtige Toyota Corolla te vergeten, al is die omwille van een verlopen homologatie ingeschreven in NCE.

Kobus en Cherain in het kielzog van Loix?

Het zal ook interessant zijn om te ontdekken waar Melissa Debackere (Peugeot 207 S2000), Hermen Kobus, die andere Nederlander, momenteel de naaste belager van Loix in het BRC en vooral Cedric Cherain zich t.o.v. die piloten situeren. Opnieuw met de Ford Fiesta R5 van J-Motorsport komt Cedric alvast met grote ambities aan de start. De tweede wagen van het team zal bestuurd worden door Jourdan Serderidis. Zij zullen zeker ook moeten uitkijken naar de krachtige Gr.N en R4-wagen, meerbepaald de Mitsubishi’s van Langenakens, Collard, Streel, Cunin, Renkin, Benoît, De Ridder of Van Iersel, net zoals de Subaru Sti van Léonard en… mogelijk nog enkele anderen.

Van Parijs met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 op een ideaal parkoers

Na een moeizame eerste test in Tielt, vindt ook Tim Van Parijs in de Naamse regio een  terrein op maat van zijn krachtige achtertrekker waardoor hij - zeker bij goed weer - alles uit zijn nieuwe Porsche 997 GT3 kan halen en… daardoor zou menig 4x4-piloot wel eens groen kunnen lachen. In zijn zog met een identieke wagen alvast Francis Lejeune, maar ook Patrick Snijers, ten minste als de transmissie van zijn BMW 130i dat ritme wil volgen of de Nederlander Wouter Ploeg met zijn prachtige BMW 1M.

Peugeot, Ford en Renault: voor het eerst dit seizoen 3 promotieformules

Verder tekenen ook drie promotieformules present. Namelijk de 208 Rally Trophy Belux (reeds aan de derde manche toe) die in Namen echter vergezeld worden door de Ford Fiesta Sport Trophy en de door RACB net geofficialiseerde Renault RSBE Trophy. In de groep van elf Peugeot–deelnemers zijn de referenties zeker David Croes en Cédric De Cecco (vorig jaar de eerste laureaat) zij vergezellen o.a. Dilley, Wright of De Mévius. Verder 3 « R200-versies » (evenwel buiten de Trophy) en 8 Fiesta’s R2 waarmee wellicht Radoux, Fernémont, Demaerschalk en Brown de snelsten zullen zijn. Tot slot ook nog 5 strijdende Twingo’s R1 uit het Renault kamp, die aangevoerd worden door Nigel Casier.  Bij de voortrekkers moeten we echter zeker ook een reeks « eenzame » snelle jongens vermelden. Deze groep wordt aangevoerd door Stephan Hermann (Fiat Punto M15, reeds 16de vorig jaar maar verrassend 6de algemeen tijdens de TAC-rally), Frédéric Hébette (Citroën Saxo M14), Jean-Louis Boesmans (Renault Twingo R2), ex ASAF-kampioen Laurent Mottet (Peugeot 306 M15) of Christophe Verstaen (Opel Astra M2000).

Spetakel met de historics !

Maar de liefhebbers van achtertrekkers zullen ook hun gading vinden bij de 12 ingeschreven historics.  Daarbij o.a. de Fords Escort RS1800 Gr.4 van Dirk Deveux (winnaar in Haspengouw), Raphaël de Borman en Pascal Regnier, de Porsche’s 911 van Glenn Janssens (nog steeds met Stéphane Prévot als co-piloot), Patrick Mylleville, François Kicq of Roland de Bargigli en de Opels (Kadett of Ascona) van Tobi Vandenberghe, Tom Van Rompuy, Jens Maes en Dirk Dumon, zonder de originele Volvo 242 van Bram Fonteyne te vergeten.

32 Criterium-deelnemers

Op zondag worden de 121 BRC-deelnemers aangevuld met 32 criterium-teams. In die proef zal er door de verschillende BMW M3-eigenaars wellicht hevig gestreden worden om de zege. Want… aangezien de 4x4 wagens door de federatie uitgesloten werden heeft BMW de dominante rol overgenomen van Mitsubishi. In het bijzonder de E36 van Franky Boulat (winnaar van vorig jaar), Kurt Braeckevelt (winnaar van de TAC rally), Philip Lommers (de laureaat in Haspengouw) of Patrick Diels (de snelste in Haspengouw) Maar misschien zorgt de E30 van Many Bouts wel voor de verrassing. Hij won hier in 2008 maar kende nadien weinig geluk. Kortom… er hangt revanche in de lucht.

21 kp’s voor de BRC-manche, 8 kp’s voor het criterium

Net zoals tijdens de beginjaren werd de rally van Wallonië in drie fasen ingedeeld, want op die manier stemt ze beter overeen met de realiteit op het terrein. In totaal zijn er 21 klassementsproeven  (1 op vrijdagavond 25 april op de Citadelle, 12 op zaterdag 26 april vanaf 9u21 opgesplitst in drie ronden en 8 op zondag 27 april vanaf 8u49 (over twee ronden) voor de BRC-deelnemers. De derde en laatste etappe op zondag is identiek voor de deelnemers aan het criterium. Het parkoers in zijn totaliteit is grotendeels hetzelfde als dat van vorig jaar. De showproef op vrijdagavond op de Citadelle kreeg wel een nieuw traject op de esplanade, terwijl het schrappen van de kp in Gesves op zaterdag gecompenseerd wordt door de uitbreiding van de kp in Mohiville, die deze keer trouwens als showproef georganiseerd wordt.

Automobile Club Namur press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op dinsdag 22 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye de Wallonie.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons