van der Horst

Rallye Monte Carlo: Winst voor Ogier - Top 3 voor Volkswagen

Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
Sébastien Ogier - VW Polo R WRC
De 83ste editie van de Rallye Monte Carlo is achter de rug en het werd een wedstrijd zoals het hoort te zijn in de Zuid-Franse Alpen. Sneeuw, ijzel, modder, mist en stukken droge en natte asfalt; een nachtmerrie voor de teams en de piloten inzake de bandenkeuze. We hoopten op een Frans onderonsje tussen negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb met Citroën en zijn ex-luitenant en rivaal, tweevoudig wereldkampioen Sébastien Ogier met Volkswagen. Een hevige strijd die ietwat te vroeg werd onthoofd na een uitstap tegen een rots van Loeb waardoor Ogier een vrijgeleide kreeg na een tweede zege op rij tijdens de seizoensopener.
Het minste wat we kunnen stellen is dat Loeb, ondanks het feit dat hij de laatste twee seizoenen maar sporadisch plaatsnam in een rallywagen, nog niets van zijn intrinsieke snelheid is verloren. Zeker niet in moeilijke omstandigheden waarbij hij uiteraard op zijn gigantische ervaring kan terugvallen.

Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
De Franse negenvoudige wereldkampioen startte zeer sterk en bouwde op amper enkele KP’s een voorsprong uit van een halve minuut., maar Ogier vocht terug en kon op de voorlaatste proef op vrijdag de leiding over nemen. Een nieuwe tweestrijd was in de maak, maar één KP later maakte Loeb een foutje, beschadigde zijn ophanging links achter en tuimelde naar beneden in het klassement. Meteen was de strijd voor de eerste plaats onthoofd en kon Ogier de wedstrijd controleren. Ook Meeke, die de tweede Citroën bemande op een knappe vierde plaats en vorig seizoen reeds goed op dreef was, ging op vrijdag in de fout en zodoende verloor Citroën zijn twee voornaamste pionnen binnen de top vier van het klassement. Ott Tanak, die de vierde plaats erfde van Meeke, ging iets later in de fout en ook de Est verhuisde naar de kelder van het klassement. Door het wegvallen van Loeb, Meeke en Tanak kregen we een hergroepering met Mikkelsen die kon doorschuiven naar de derde plaats, gevolgd door Østberg, Evans, Sordo en Neuville.

Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Sébastien Loeb - Citroën DS3 WRC
Ogier verloor tijdens het slot van de wedstrijd nog een pak tijd aan Latvala, maar de voorsprong was groot genoeg en de Fransman won met een kleine minuut voorsprong op Latvala, terwijl Mikkelsen derde werd met in zijn zog de Noor Mads Østberg die de eerste Citroën rijder werd. In de eindsprint voor de vijfde plaats haalde Neuville het in zijn Hyundai i20 WRC voor ploegmaat Dani Sordo. De top 5 van de Monte Carlo is op de gestopte Hirvonen na identiek als de einduitslag van het WK 2014.

Loeb en Meeke konden na een knappe inhaalrace nog belangrijke punten pakken voor Citroën met een achtste en tiende plaats. Ook tijdens de Power Stage deed Loeb wat hem werd verwacht. Meeke kon de extra drie punten pakken en de Fransman hield op zijn beurt Latvala van een extra puntje. Het seizoen begint dus zoals we het vorig seizoen afsloten; met Volkswagen in de top 3 en in dezelfde volgorde.

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville reed een regelmatige en knappe wedstrijd en heeft de ban doorbroken met de Monte Carlo door eindelijk eens de finish te bereiken. Met een vijfde en zesde plaats is Hyundai dan ook met twee wagens in de punten geëindigd. Robert Kubicrash ging eens temeer in de fout na enkele onwaarschijnlijke chrono’s op zaterdag.

Foto's: Willy Weyens - WRC.com - Citroën Racing - WRC.com



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rally Championship op zondag 25 januari 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye Monte Carlo.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons