van der Horst

Stéphane Ratel geeft GT3 niet op

Stéphane Ratel
Stéphane Ratel
Stéphane Ratel blijft voor de volle 100 procent achter ‘zijn’ GT3 platform staan, en dat ondanks de nieuwe reglementen voor de GT-racerij die op stapel staan. De FIA en de ACO richtten daartoe een tijdje terug een werkgroep op waar ook verschillende constructeurs bij betrokken werden, in eerste instantie was er nog sprake van het invoeren van GT en GT+ tegen 2016, al oogt dit tijdskader steeds onwaarschijnlijker. “GT3 doet het momenteel zeer goed. Er komen nog steeds nieuwe wagens bij met onlangs Bentley, Viper, Lexus en mogelijks zelfs nog andere constructeurs,” verklaarde de frontman van SRO afgelopen weekend aan Autosport.be in een exclusief interview.
  • Powercars
Chevrolet Camaro GT3
Chevrolet Camaro GT3
“Wat SRO betreft blijven we gewoon trouw aan het GT3-platform, tenzij de nieuwe reglementen zeer dicht aanleunen bij wat GT3 vandaag is. De marktplaats kan vandaag simpelweg gewoonweg geen extra kosten meer slikken. We zitten op de absolute limiet, de prijs van de wagens moet onder de €400.000 blijven, en de kalenders moeten op het huidige niveau blijven. Ik ben dan zeer blij met een wagen als de Reiter Camaro GT3 (met een prijskaartje van €195.000, nvdr.),” aldus Ratel.

“Misschien zal het nieuwe reglement er nog in slagen om 20 wagens aan de start te krijgen in Le Mans, maar het zal de startvelden in andere series en nationale kampioenschappen niet kunnen vullen. Momenteel heeft GT3 voet aan wal in de VS en Azië, het is dus echt niet nodig om nu veranderingen te gaan doorvoeren.”

Paul Ricard: De wedstrijd in beeld gebracht
Met betrekking tot de kampioenschappen van SRO verklaarde Ratel dat de Endurance Series slachtoffer is geworden van zijn eigen succes, daar het kampioenschap vorig seizoen regelmatig tot 60 deelnemers mocht ontvangen. “Niemand zou klagen met een grid van 40 gelijke wagens. We hebben een zeer uitzonderlijk seizoen meegemaakt vorig jaar, maar geen enkel kampioenschap kan 60 deelnemers handhaven. De mensen zaten op elkaar gepakt en er was gewoon te weinig ruimte en dat leidde tot de nodige wrijving.”

“In de motorsportwereld is er steeds de verhouding tussen winnaars en verliezers die speelt, als een klasse teveel wagens telt dan zullen sommige deelnemers andere oorden opzoeken omdat ze gewoonweg een resultaat willen behalen. Je kan je budget uitgeven en bijvoorbeeld 8ste worden in Pro-Am en 23ste algemeen, maar je ziet aan de andere kant ook persberichten rondgaan waarin men verkondigt dat men tweede is geworden in de Le Mans Series terwijl er drie deelnemers aan de start stonden, wat eigenlijk een grap is.”

Ratel gaat er echter nog van uit dat de aantallen weldra nog zullen stijgen, met enkele lokale teams in Silverstone, de avondrace in Paul Ricard en natuurlijk het hoogtepunt van het seizoen in Spa eind juli. “Vanaf Silverstone verwachten we enkele race-by-race inschrijvingen, wat het deelnemersaantal er naar de 45 moet duwen. Idealiter zouden we 45 wagens in Endurance en 25 Sprint hebben.” Een doelstelling die in principe haalbaar moet zijn met momenteel respectievelijk 40 en 20 deelnemers.

ELMS - Paul Ricard
ELMS - Paul Ricard
Tijdens de winter is de GTC-klasse (lees GT3) in de ELMS aanzienlijk aangegroeid tot zelfs de grootste categorie van het veld, met 15 wagens op de deelnemerslijst voor Silverstone dit weekend. “Er zijn maar vijf van onze teams richting de ELMS vertrokken, terwijl er eentje zelfs is teruggekeerd. Persoonlijk denk ik dat de rijders snel zullen doorhebben dat racen tussen de LMP2’s en mobiele chicance spelen niet hetzelfde is, bovendien zijn hun GT3’s er trager aangezien men ook nog eens achter de GTE-wagens moet blijven.”

Op de vraag of SRO geïnteresseerd zou zijn in het idee van een GT World Cup zoals voorgesteld door de FIA eind vorig jaar reageerde de Fransman eerder sceptisch. “Het kan best interessant worden, het zou dan gaan tussen verschillende kampioenschappen die de FIA badge zouden adopteren. De winnaars van deze series zouden dan in aanmerking komen voor een World Cup finale. Voor zover wij op de hoogte zijn heeft voorlopig nog geen enkele organisator echt toegehapt, het zal dit seizoen dus niets worden. We zien wel wat er gebeurt in 2015.”

Foto's: Martijn Wouters, ADAC, Vincent Wouters & ELMS



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op woensdag 16 april 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons