van der Horst

Renault Sport R.S.01 vervanger voor Mégane Trophy (+ Foto's en video)

Renault Sport R.S.01
Renault Sport R.S.01
Het nieuwste concept van Renault heeft op het eerste zicht verschrikkelijk veel weg van een Audi R8, maar het is wel degelijk een racebolide ontwikkeld door de Fransen. De Renault Sport R.S.01 moet vanaf volgend jaar het mooie weer maken in de Renault Sport Trophy, een nieuwe cup die deel uitmaakt van de World Series by Renault weekends en de Renault Mégane Trophy vervangt.
  • Prospeed Competition
Renault Sport R.S.01
Renault Sport R.S.01
De Renault Sport R.S.01 meet slechts 2 meter breed en 1,116m hoog en beschikt over een carbon monocoque uit de ateliers van Dallara met een centrale 3.8 liter V6 biturbo motor die 500pk levert en afgeleid is van deze uit de Nissan GT-R. De zeventraps sequentiële versnellingsbak, met paddle shift systeem, zal op alle circuits dezelfde verhoudingen kennen. Deze op 18 duims Michelin rubber geschoeide bolide met een benzinetank van maar liefst 150 liter beschikt eveneens over 380mm grote koolstofremmen die de 1100kg zware bolide moeten afremmen. Volgens Renault overtreft de performantie van de bolide deze van GT3's en leunt deze dicht aan bij een DTM-wagen. Bij 300km/u, de topsnelheid, genereert de wagen bovendien 1,7 ton downforce, evenveel als een Formule Renault 3.5 uit de World Series. De wagen zou bovendien slechts aan het einde van elk seizoen een revisie nodig hebben, berekend op vier rijtijd per weekend.

Renault Sport R.S.01
Renault Sport R.S.01
Volgens Renault moeten de lijnen van de bolide doen terugdenken aan de Renault DeZir, de concept car die in 2010 gepresenteerd werd. Officieel gaat het doek van de racewagen op het autosalon in Moskou. Volgend jaar zal zoals vermeld een nieuwe trophy worden opgezet, waarin enkel deze wagens aan de start verschijnen. Voor Renault moet dit kampioenschap de mogelijkheid bieden aan maximaal twintig Pro-Am teams, volgens FIA WEC-reglement, om door te groeien naar kampioenschappen als DTM of FIA WEC. Ook zal er per meeting prijzengeld worden verdeeld, net als beloningen op het einde van het seizoen. Zo zal de laureaat in de Pro-categorie een ontwikkelingsprogramma mogen volgen en een rookie test krijgen voor de Japanse Super GT bij het officiële NISMO team. Voor de kampioen uit de Am-categorie is er een gelijkaardige beloning die een deelname aan de 24 Uren van Le Mans op een LMP2-proto inhoudt.




Foto's: Renault Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op woensdag 27 augustus 2014.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons