van der Horst

RML Chevrolet Cruze krijgt update

Hugo Valente - RML Chevrolet Cruze Campos Racing
Hugo Valente - RML Chevrolet Cruze Campos Racing
Het Britse RML dat het in luttele 22 weken klaarspeelde een goedgeboren want meteen vrij competitieve TC1-auto voor het WTCC aan de start te brengen, wil de aansluiting met de drie kapitaalkrachtiger fabrieksteams niet verliezen. Het team van Ray Mallock zette thans ten behoeve van zijn drie klantenteams verscheidene technische updates op punt die de zes betrokken rijders in staat moet stellen hun mannetje te staan in de vier nog resterende Aziatische races.
Tom Coronel - RML Chevrolet Cruze ROAL Motorsport
Tom Coronel - RML Chevrolet Cruze ROAL Motorsport
"Precies door die erg krappe marge waarbinnen we de auto moesten tekenen en bouwen, wisten we dat we de RML Cruze op termijn nog op verschillende punten konden verbeteren" licht hoofddesigner Mark Way de uitdagingen waarvoor men bij RML staat toe. "Voor de start van het seizoen konden we de nieuwe auto net voldoende testen om de kinderziektes uit de wereld te helpen maar meer ook niet. Als je dan weet dat het volle potentieel van een auto op de baan zelf geoptimaliseerd wordt, dan waren we vanzelfsprekend erg opgetogen met de initiële snelheid van de nagelnieuwe auto.

Dat we tot dusver de lat in de loop van het seizoen niet hoger konden leggen had alles te maken met het feit dat onze klantenteams, in tegenstelling tot de fabrieksteams, slechts over een beperkt budget beschikken waardoor we geen testwagen hebben, noch het  budget om de wagen door te ontwikkelen. Daar bovenop zijn er de beperkte testmogelijkheden buiten de raceweekends zodat de optimalisering van ons programma traag verloopt.

RML Chevrolet Cruze Münnich Motorsport
RML Chevrolet Cruze Münnich Motorsport
Maar in samenwerking  met onze klanten hebben we er alles aan gedaan om hen waar voor hun geld te bieden. Als je met drie verschillende teams samenwerkt die alle dezelfde feedback brengen dan kan je ook wel heel gericht werken. Voortgaand op de feedback van rijders en ingenieurs hebben we de geometrie van de ophanging gewijzigd. Ook andere facetten zoals het aerodynamisch pakket werden herbekeken. Doordat Campos Racing één van zijn wagens na de meeting in Argentinië naar Europa terugvloog, hebben we samen met hen een ontwikkelingsprogramma op poten gezet en de nieuwe onderdelen in Barcelona kunnen uittesten. We zijn er behoorlijk zeker van een stap in de goede richting te hebben gezet, al zat ook de concurrentie inmiddels niet stil natuurlijk. Gezien de configuratie van de omloop verwacht ik wel meer tijdwinst in Shanghai dan in Beijing" aldus Mark Way.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 26 september 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons