van der Horst

Rob Huff ambieert tweede WTCC-kroon

Rob Huff - Münnich Motorsport Citroën C-Elysée
Rob Huff - Münnich Motorsport Citroën C-Elysée
Alleen al het feit dat de man dit jaar een Citroën C-Elysée - het mag dan al een privé gerund exemplaar zijn - onder de bips geschoven krijgt maakt Rob Huff tot topfavoriet voor de WTCC-titel anno 2017. Komt daar bovenop dat de Brit onmiskenbaar één van de meest getalenteerde toerwagenrijders van zijn generatie is. Getuige zijn titel in 2012, toen hij binnen het destijds ongenaakbare officiële RML Chevrolet-team teamgenoten en toerwageniconen Yvan Muller en Alain Menu het nakijken gaf. Huff stak ter gelegenheid van de recente officiële test in Monza alvast met kop en schouders boven de concurrentie uit en als voormalig Honda-rijder schat hij niet zonder kennis van zaken zijn titelkansen hoog in.
Na een passage bij Lada in 2014 en 2015 en een seizoen met het officiële Honda-team vorig jaar keer je thans terug naar Münnich Motorsport waarvoor je in 2013 een volledig seizoen met SEAT afwerkte. Hoe verliep de voorbereiding tot dusver?

Rob Huff - Münnich Motorsport Citroën C-Elysée
Rob Huff - Münnich Motorsport Citroën C-Elysée
"Uitstekend. We testten in Navarra en bleken meteen sneller dan de jongens bij Sebastien Loeb Racing, een team dat toch al enkele jaren ervaring heeft met de Citroën C-Elysée. Dan kwam de test in Monza en opnieuw waren we snelst. Het zijn slechts tests, maar het sterkt mijn vertrouwen dat we met ons leerproces in de juiste richting zitten. Ik ben echt tevreden met de auto, zowel ikzelf als het Münnich Motorsport-team hebben ons snel aan de voor ons nieuwe wagen weten aan te passen. Daarbij kregen we hulp van Citroën; in samenwerking met de Citroën-mecaniciens konden mijn meccano's de auto beter leren kennen, de werking ervan doorgronden. Niet dat we hierdoor het voortouw kunnen nemen, maar het helpt zeker om de anderen bij te benen. Bij elke wijziging die we doorvoeren, gaat de auto steeds sneller. Het is een droom om er mee te rijden, onbewust ga je er bij glimlachen. Geen verrassing overigens als je weet dat deze auto drie titels op rij won."

Rob Huff
Rob Huff
Voor het eerst sinds 2013 keert de serie terug naar Monza. Leuk?
"Ik hou van deze plek, gewoon formidabel, spectaculair. Erg mooi ook wanneer je door het park komt binnenrijden (het Parco di Monza is met zijn 6.88 m2 het op drie na grootste ommuurde park van Europa - n.v.d.r.). In WTCC-kringen werd Monza steevast gemist de voorbije drie jaar, we gaan er zoals voorheen opnieuw fantastisch racewerk zien en dat zal in de toekomst niet anders zijn. Ik ben blij dat de omloop opnieuw op de kalender staat."

Met Münnich Motorsport
Met Münnich Motorsport
Hoe voelt het om opnieuw bij Münnich Motorsport aan de slag te gaan?
"Top. Het klikte destijds in 2013 en sindsdien zijn we goede vrienden en bleef ik in contact met teambaas René Münnich. Gewoon tof samenwerken, niet de minste druk. We doen wat we willen en ik neem beslissingen zoals het mij uit komt, een speciaal gevoel toch wel. Na dertien jaar in deze serie zie ik zoiets wel zitten."

Wat denk je dit jaar te kunnen bereiken?
"Ik bevind me in een sterke positie, met veel ervaring en uiteraard de bijzonder competitieve Citroën-package. Toen René kwam aandraven met de idee om met een Citroën gezamenlijk een slag te slaan in het WTCC, kon ik dit maar moeilijk aan mij voorbij laten gaan. Dit is een seizoen waarin het ook voor een privéteam mogelijk is om voor de titel te gaan en da's dan ook onze hoofdbetrachting."

Foto's: FIA WTCC & Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 23 maart 2017.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons