van der Horst

Rob Huff optimist over Lada's nieuwe WTCC-wapen voor 2015

c5e6be1a9b92952cc2ef94dc3bab3bd17bbab028.jpg
Lada zal ter gelegenheid van de Moscow Internatonal Motor Show (27/8-7/9) het concept van de nieuwe WTCC-wagen onthullen waarmee het in 2015 in het wereldkampioenschap voor toerwagens zal uitpakken. Het nieuwe strijdwapen van de Russische constructeur is gebaseerd op de nieuwe Lada Vesta, die volgend jaar in september in productie zou gaan als vervanger voor de Lada Priora. Tegenover ons toonde Lada-rijder Rob Huff zich een tijdje terug alvast erg opgetogen over de totaal nieuwe auto waarmee hij volgend seizoen het annus horribilis dat hij thans ondergaat achter zich wil laten.
James Thompson - Rob Huff - Huff Sr.
James Thompson - Rob Huff - Huff Sr.
Hoewel de flegmatieke Brit meestal een glimlach op het gezicht weet te toveren, mag het duidelijk zijn dat Huff en zijn Lada Sport-stalgenoten James Thompson en Mikhail Koslovskiy momenteel een frustrerend seizoen afwerken aan het stuur van de lang niet competitieve Granta. Huff, die tijdens de Macau-finale in 2012 nog Chevrolet-teamgenoot Yvan Muller de WK-titel afsnoepte en vorig seizoen met een overjaarse SEAT Leon alsnog vierde eindigde, staat momenteel veertiende geklasseerd in de rijdersstand met amper 13 punten. Huff en co strijden dan ook met ongelijke wapens. De Granta schiet schromelijk tekort waar het op topsnelheid aankomt, als gevolg van de povere, nog nauwelijks voor verbetering vatbare aerodynamische package van de wagen.

98c2e6afdae9dcaf27bda8497bf117477f3dee82.jpg
"Weet je,de mechanische grip is best goed, de balans van de Granta is oké en eigenlijk is het leuk rijden met deze wagen. Des te meer frustrerend dus dat ie niet sneller gaat. Het is voornamelijk de 'drag' die ons de das omdoet; in de slipstream van een andere wagen winnen we op slag 15 km/u maar alleen onderweg voel het als het ware alsof de auto niet wil versnellen. Door die aerodynamische tekortkomingen hebben we bovendien ook minder neerwaartse druk waardoor de grip in het algemeen beter zou kunnen. Dat het met de mechanische grip wél goed zit blijkt duidelijk wanneer er in de regen wordt gereden", aldus Huff.

e99407b87dcf0396e94ac619aa532f3c06815ce2.jpg
Zijn er nog tests in het verschiet?
 
"We gaan tijdens het zomerreces nog wel wat testen om alsnog de aero proberen te verbeteren. Maar het heeft nog weinig zin om een nieuw, via o.m. CFD en windtunnel tot stand gekomen bodywork te laten homologeren en bouwen want voor het zover is zijn we zowat aan de finale in Macau toe, dus wat is het punt. Neen, eigenlijk focussen we ons reeds op de auto voor volgend jaar.

Rob Huff - Lada Sport Lukoil
Rob Huff - Lada Sport Lukoil
Kan je daar meer over kwijt?

"Wat had je gedacht? Neen, behalve dat het een Lada zal zijn en dat hij misschien niet rood zal zijn! (lacht)
Serieus, er wordt nu al zo'n vier maand aan het concept gewerkt en van wat ik gezien heb en de manier waarop de auto gedesigned en gebouwd wordt denk ik inderdaad dat we met iets speciaals bezig zijn, ik ben optimistisch. Het is een heel nieuwe package, we vertrekken deze keer immers niet van een bestaande wagen die we moeten zien aan te passen zoals bij de Granta. Daarenboven zijn we volgend seizoen zeker klaar met ons huiswerk".

Foto's: Hans van Onsem en Lada Sport Lukoil



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 16 juli 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons