Ruben Maes en Filip Deplancke winnen prestigieuze Zoute Grand Prix
Ruben Maes is een gekende naam in de autosportwereld en was destijds op circuit een van de grootste beloftes van zijn generatie. Nadien ging de man uit Ingelmunster zijn geluk beproeven in rally met historische wagens. Momenteel combineert hij snelheidrally met regularity en tekende ondermeer voor deelnames aan de Rally van Monte Carlo en Costa Brava. Co Filip Deplancke is ook een kei in zijn vak en beiden zijn dan ook zeer compatibel.
Ruben Maes: “De Zoute Grand Prix is een jaarlijkse uitdaging waarin alles tot in de puntjes moet kloppen en er werkelijk wordt gereden tot op een fractie van een seconde. Niet te vergelijken met bvb de Rally van Monte Carlo waarin er al eens ferm moet worden getrapt om op de ideale tijd binnen te komen. We gingen reeds trainen in de Rally van de Costa Brava om de Monte Carlo voor te bereiden met de Porsche 914/6. Een copiloot is in dergelijke rally’s van kapitaal belang, maar in de Zoute Grand Prix is dit nog meer van toepassing. Filip is echt een topper en zelf heb ik ook een goed snelheidsgevoel in de wagen. Een seconde meer of minder kan ik perfect inschatten achter het stuur. Maar naast het sportieve luik is het ook altijd een zeer toffe en bekende en ontspannen sfeer in Knokke. Dit evenement wint elk jaar aan publiciteit en naar verluid was er meer dan 130.000 man op de been in en rond Knokke tijdens deze tweedaagse. Het voordeel is ook dat je alle kanten opkan. Wie zich niet geroepen voelt om alles volgens het boekje uit te kienen, kan ook inschrijven bij de baladeurs en daar zijn de reglementen een pak soepeler.”
Filip Deplancke baat een verzekeringskantoor uit in Zwevegem en bulkt van de ervaring als copiloot. Reeds in 1985 was hij onderweg als bijrijder van verschillende bekende en snelle piloten.
Deplancke: “De Zoute Grand Prix is een zeer moeilijke regularity en het is dankzij de ervaren Georges Van Oosten, die voor de organisator het parcours uittekent, dat er niet kan gesjoemeld worden met apparaten zoals bvb een blunik, een apparaat dat constant de gemiddelde snelheid uitrekent voor de bemanning. Moderne hulpmiddelen zijn uit den boze en wie wordt betrapt mag inpakken. Het interessante van het systeem is dat je aan de start van een RT een tabel krijgt met informatie op welk moment je aan een bepaalde situatie dient te passeren. Onderweg wordt je verschillende malen gecontroleerd via satelliet en wanneer je een seconde te laat voorbij het punt komt krijg je die aan uw broek. Een seconde te vroeg is een verdubbeling van de straftijd. Wie ergens een of meerdere seconden verliest of te snel is, kan die niet meer goed maken door sneller of trager te rijden, want nadien kan je dan extra bestraft worden omdat je tussen twee controles te snel of te traag onderweg bent. Het goede aan het systeem is dat je niet weet wanneer en hoe vaak je wordt gecontroleerd. Het is dus aan de copiloot om constant te rekenen en de piloot constant bij te sturen inzake zijn snelheid. En dat is niet gemakkelijk, want je kan bvb een RT starten aan een gemiddelde van 32,9 km/uur terwijl je drie kilometer verder moet overschakelen naar een gemiddelde van 41,6 km/uur. Om een idee te geven, de rally zelf was 500 km lang met 15 RT’s over ongeveer 150 km. Wij hebben deze wedstrijd gewonnen met 140 strafpunten of ongeveer 1 strafpunt per kilometer. Uiteraard weten we niet echt goed welke strafpunten we effectief hebben opgelopen gezien de seconden waarin we te snel onderweg waren dubbel worden gerekend. Een goede voorbereiding bij de bedeling van het roadbook dringt zich uiteraard op als je een goed resultaat wilt boeken".
"In de Monte Carlo bvb zijn hulpmiddelen zoals een blunik wel toegelaten, maar het systeem zit anders in elkaar. Ook hier wordt een gemiddelde snelheid opgelegd en worden er ook anonieme controles doorgevoerd. Maar de gemiddelde snelheid is niet variabel waardoor je verloren tijd kan inhalen. Stel je voor dat de gemiddelde snelheid 50 km/uur is en je moet een col over met haarspeldbochten en winterse weeromstandigheden. Een voorsprong nemen kan niet, want je weet niet wanneer je wordt gecontroleerd. En dan is een goede piloot onontbeerlijk om veilig en binnen de tijd over de finish te rijden.”
Foto's: RS Racing-Zoute Rally
Tweet