van der Horst

Rusland: FP3 vroegtijdig gestopt door zware crash Carlos Sainz Jr.

Carlos Sainz - Toro Rosso
Carlos Sainz - Toro Rosso
Toro Rosso rijder Carlos Sainz Jr. maakte vanmiddag een zware crash tijdens de derde en laatste oefensessie voor de Grote Prijs van Rusland in Sochi. Hij verloor de controle over zijn bolide in bocht 13 en begroef zijn bolide in de Tecpro-beschermingsmuur. Met behulp van een kraan konden de marshals hem uit zijn benarde situatie redden.
  • Hamofa Performance
Carlos Sainz Jr.
Carlos Sainz Jr.
Het was lang en bang wachten op nieuws maar uiteindelijk bleek de jonge Spanjaard ongedeerd. Of hij nog verder zal deenemen aan het weekend is op dit moment nog niet duidelijk.
Het was lang aanschuiven om uit de pit te geraken bij de start van FP3. Door een ingekort FP1 en een nat FP2 werd verwacht dat het een drukke derde trainingsessie zou worden. En jawel, bijna iedereen verliet gelijktijdig de box met een file in de pitstraat als gevolg. Iedereen wilde nog een oefenstart maken vooraleer de piste op te gaan. Het was thuisrijder Daniil Kvyat die uiteindelijk, en dit tot groot jolijt van de fans, als eerste op de baan kwam.

Iedereen kwam op de baan met de softbanden en begon aan een wedstrijdsimulatie met de zogenaamde 'long runs'. Het was Williams-rijder Valtteri Bottas die de beste tijd neerzette op een druk bezet circuit. Enkel de twee Ferrari's van Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen bleven nog in de pits. Het was pas na 14 minuten dat beide rijders in actie kwamen. Vettel op de softbanden en Räikkönen op de supersofts.

Veel piloten hadden last met het vinden van grip. In de laatste twee bochten hadden de meesten van hen problemen om hun bolide in bedwang te houden. Het was Max Verstappen die de controle over zijn Toro Rosso verloor in de laatste bocht en opeens in de verkeerde rijrichting keek. Maar de jonge Nederlander kon zonder problemen zijn weg verder zetten.

Ondertussen was Massa in zijn Williams tweede geworden en dit na enkele technische problemen met zijn versnellingen. Maar door het resetten van de wagen en het wisselen van zijn stuur bleken de problemen opeens van de baan te zijn. Terwijl waren beide Ferrari's op plaatsen drie en vier terecht gekomen, met Räikkönen de snelste van de twee op 1,6 seconde van Bottas. Opvallend wel dat beide Ferrari's geen gebruik maakten van hun DRS-systeem.

Na een half uur in de sessie was de tijd voor iedereen aangebroken om over te schakelen naar de supersoft banden. Nu nam Nico Rosberg met zijn Mercedes e eerste plaats over van Bottas. Rosberg's teamgenoot Lewis Hamilton, die een flatspot op zijn rechtervoorband zette in bocht 2, behaalde met een zwaar vibrerende Mercedes de derde plaats. Maar voor er nog snellere tijden konden geregistreerd worden kwam opeens de rode vlag uit naar aanleiding van een zware crash van Sainz.

De sessie werd door Safety Control officieel gestopt met nog 15 minuten te gaan. Rosberg was op dat moment sneller dan Bottas en Hamilton maar met wederom een ingekorte sessie blijft het nog onduidelijk hoe de verhoudingen tussen de teams zijn.

Foto's: Georges De Coster
 



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons