van der Horst

Shanghai: Duval-McNish-Kristensen wereldkampioen – Baguette derde in LMP2

Audi R18 e-tron quattro #1
Audi R18 e-tron quattro #1
Loïc Duval, Allan McNish en Le Mans legende Tom Kristensen verzekerden zich vandaag met een derde plaats in de 6 Hours of Shanghai van de wereldtitel in het WK Endurance. De twee ervaren rotten en pijlsnelle Duval wonnen met hun Audi R18 e-tron quattro #2 reeds op Silverstone, Le Mans (dubbele punten) en COTA, maar moesten vandaag hun meerdere erkennen in de Audi #1 van Lotterer-Tréluyer-Fässler. Na de laatste reeks pitstops maakte de leidende en enig overgebleven Toyota TS030 Hybrid #7 van Wurz-Lapierre nog een snelle stop voor brandstof om de baan terug als leider te vervoegen, de Audi #1 in handen van Benoit Tréluyer kon echter doorgaan tot de finish en beschikte tevens over verser rubber, het duurde dan ook niet lang vooraleer de Toyota ten prooi viel aan de Audi die aan de meet uiteindelijk een marge van 15 seconden had op de Japanse prototype die enkele weken terug de verregende race op Fuji nog won.
Toyota's reden weg van concurrentie in aanvangsfase
Toyota's reden weg van concurrentie in aanvangsfase
Toyota leek nochtans goed op weg om met de winst te gaan lopen op het Shanghai International Circuit, de tweede TS030 Hybrid #8 van Sarrazin-Buemi-Davidson lag dan ook aan de leiding op het moment dat men moest opgeven met een stukke ophanging. Er rest nu de afsluitende race in Bahrein wil Toyota nog een overwinning binnenhalen op racesnelheid, de winst achter de safety car te Fuji buiten beschouwing gelaten. De Japanse constructeur lijnt dan ook opnieuw twee wagens op voor deze laatste poging.
 
LMP2 werd gedomineerd door de G-Drive Oreca-Nissan van Roman Rusinov, Mike Conway en John Martin, die al hun derde zege van het seizoen binnehalen in de competitieve tweede prototypeklasse. Onze landgenoot Bertrand Baguette klopte vandaag als derde af met zijn OAK Racing Morgan-Nissan, op ruim een minuut van de winnaars en 34 seconden achter hun teamgenoten Pla-Brundle-Heinemeier Hansson. Baguette voert samen met teamgenoten Plowman en Gonzales echter nog steeds de puntentelling aan.
 
Aston Martin dominantie
Aston Martin dominantie
GTE-Pro werd volledig gedomineerd door Aston Martin. Darren Turner en Stefan Mücke stuurden hun Vantage V8 #97 naar de zege met een haarlengte voorsprong (+0.568s) op de zusterwagen #99 van Senna-Lamy-Stanaway, Bruno Senna kwam nog sterk opzetten in de slotfase maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de twee plaats. Turner en Mücke springen dankzij de volle puntenbuit van de derde naar de eerste plaats in het kampioenschap. De rest van het veld kon enkel maar aanklampen en de Porsche 911 RSR van Patrick Pilet en Jörg Bergmeister was uiteindelijk ‘best of the rest’ op P3 met ruim een ronde achterstand. AF Corse is de leiding in de puntentelling dus kwijt en kwam vandaag niet verder dan de vierde en vijfde stek.
 
GTE-Am werd tot slot gewonnen door de 8-Star Motosports Ferrari 458 Italia (gerund door AF Corse) van Potolicchio-Aguas-Rigon, voor de IMSA Performance Porsche van ondermeer Markus Palttala.

5571932e91c9620e3dee53d42d00c813a43217b4.jpg








Foto's: WEC/DPPI
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 9 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Shanghai.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons