van der Horst

Silverstone: Dubbel voor Toyota - Calvarietocht voor Audi

Podium 6 hours of Silverstone
Podium 6 hours of Silverstone
De regen zorgde voor spektakel maar was ook de oorzaak van verscheidene crashes die het LMP1 veld al snel uitdunden. Grootste slachtoffer was Audi dat beide wagens uit de race zag verdwijnen tengevolge van een sortie. Ook Porsche, dat de 919 Hybrid liet debuteren in het WEC, verloor een LMP1 bolide maar zag de #20 wel op het podium eindigen. Grote winnaar van de race werd dus Toyota dat zijn beide TS040 de race zag beëindigen en wat meer was, op de eerste en tweede plaats. De LMP2-categorie, waar slechts vier wagens aan de start kwamen, werd gewonnen door de G-Drive Racing Morgan-Nissan. In de GTE Pro-klasse behaalde ook Porsche een 1-2 zege voor de Aston Martin Vantage #97. In de GTE Am-klasse was de eerste en tweede plek dan weer voor Aston Martin. Op het einde van de race werd de regen zo hevig dat de wedstrijd vroegtijdig werd stilgelegd.
Start 6 Hours of Silverstone
Start 6 Hours of Silverstone
Na de polepositie pakt Toyota ook de overwinning in de eerste manche van het WEC, de zege was voor de TS040 #8 van Lapierre/Davidson/Buemi die het haalden van hun merkgenoten Sarrazin/Wurtz/Nakajima. Porsche mag tevreden zijn met de derde plaats van de 919 Hybrid van Webber/Bernhard/Hartley. De tweede wagen van Dumas/Lieb/Jani verloor al vroeg in de race een wiel waarna de wagen opgaf met transmissieproblemen. Audi moest voor het eerst sinds lang zonder resultaat huiswaarts keren, de race werd een ware nachtmerrie voor het Duitse merk dat  twee zwaar beschadigde wagens telt. Al vroeg in de race ging Lucas di Grassi in de fout en plaatste de #1 in de vangrails, hij kon de pits nog bereiken maar het chassis was geraakt en de opgave was onafwendbaar. Lotterer reed de tweede Audi vast in de grindbak en verloor 4 ronden, maar later in de race was het de beurt aan Benoît Tréluyer om bij het aanremmen van een bocht
Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
de controle over de #2 te verliezen. De wagen kwakte frontaal in de vangrails om vervolgens  de piste over te steken en aan de andere kant definitief tot stilstand te komen. Ondertussen bleven de beide Toyota’s van problemen gespaard en kwamen zo al vlug aan de leiding van de race met de #8 voor de #7. De posities wijzigden niet meer tot op een half uur van het einde van de wedstrijd de rode vlag gezwaaid werd en de race gezien de hevige regenval definitief werd stilgelegd.

Manthey Porsche 911 RSR
Manthey Porsche 911 RSR
Ook Rebellion Racin bleef niet van problemen gespaard, de Lola B12/60 van Belicchi/Kraihamer kreeg te kampen met een nukkige versnellingsbak en verdween al uit de race maar de #12 van Heidfeld/Prost/Beche finishte als vierde algemeen en enige wagen in de LMP1-L klasse. Met vier deelnemers was de LMP2 klasse maar karig bezet en na een penaltystraf voor de KCMG Oreca 03-Nissan voor overdreven snelheid in de pitlane, ging de overwinning naar de G-Drive Racing Morgan-Nissan van Pla/Rusinov/Canal. Het Manthey Porsche team was de grote winnaar in de GTE Pro klasse, het team behaalde de dubbel met  Makowiecki/Holzer/Lietz voor Pilet/Bergmeister/Tandy. Deze laatsten verloren de zege aan hun teamgenoten toen de wagen juist voor de neutralisatie de pits binnen kwam voor een bandenwissel. De derde plaats was voor de Aston Martin Vantage van Mücke/Turner  nadat de AF Corse
Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin Vantage GTE
Ferrari’s die in het begin van de race meestreden voor de koppositie in de problemen kwamen. Nooit echter vormde de Britse wagen een bedreiging voor de Porsche’s. Aston Martin deed het beter in de GTE Am-klasse waar het de dubbel behaalde, Thiim/Heinemeier Hansson/Poulsen haalden het van hun merkgenoten Lamy/Nygaard/Dalla Lana. De Prospeed Compétition Porsche kende een moeilijke race en gaf uiteindelijk op.

Foto's: FIA WEC



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op zondag 20 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons