van der Horst

Spa Summer Classic 2023: Regerende kampioenen moeten zich herpakken

Start race 2 Zolder New Race Festival
Start race 2 Zolder New Race Festival
Komend weekend wordt de omloop van Spa-Francorchamps opnieuw volledig ingenomen door historische wagens. Dan wordt de Spa Summer Classic op gang geschoten waarin ook traditioneel de Belcar Historic Cup twee races rijdt. Voor de Belcar Historic Cup is dit het tweede weekend van het seizoen en dus de derde en vierde manche. Met voorlopig 58 deelnemers op de startlijst mogen we spreken van een succes. Maar er mogen 65 wagens starten, dus zijn er nog enkele plaatsen op de startgrid open voor mogelijk geïnteresseerden. Het wordt bovendien een belangrijke wedstrijd voor enkele kampioenschapsrijders die in Zolder pech kenden en dus iets moeten goed maken. Vooral regerende kampioenen Luc Moortgat en de broers Wim & Tim Kuijl hadden pech tijdens het openingsweekend en moeten dus scoren om hun kansen op titelverlenging gaaf te houden.
  • Skylimit Events
Platform 1: Dieter Kuijl en zijn Capri RS2600 Weslake de te kloppen formatie
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri Weslake Platform 1
Dieter Kuijl - FIA Ford Capri Weslake Platform 1
In platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens pre ’82 heeft uittredend kampioen Dieter Kuijl reeds duidelijk in zijn kaarten laten kijken door zijn Ford Capri 2600 RS Welslake tweemaal als eerste over de eindmeet te loodsen. De St. Paulrijder en titelsponsor van het kampioenschap wil ten alle koste zijn titel verlengen. Een beetje vroeg, maar de toon is in ieder geval gezet en de concurrentie is verwittigd. In Spa zal de Belgische Nederlander zich in ieder geval aan méér concurrentie mogen verwachten dan tijdens het openingsweekend in Zolder. Acht wagens staan op de
Andreas Fricke - Alpine A110
Andreas Fricke - Alpine A110
inschrijvingslijst met opnieuw de Fords Escort van het trio Hans Gerd Brauneiser/ Alexander Trojan/Rainer Teitschei en Vereeken die momenteel op plaatsen twee en drie staan. Het is uitkijken naar de gespierde Escorts van Christoph Roessle, De Borman/Brugmans en Brauneiser/Trojan of ze samen met de Alpine A110 van Fricke een vuist kunnen maken tegen de krachtige Ford Capri van leider Dieter Kuijl.

Platform 2: Wim Kuijl moet scoren na pech in Zolder
Marc Roessle - Ford Escort MK1
Marc Roessle - Ford Escort MK1
Achttien wagens in platform 2 voor geëvolueerde platform 1-wagens met een nationale homologatie. Ook hier een razendsnelle Ford Escort uit de stal van Roessle, bestuurd door Marc Roessle en die na twee zeges in Zolder knap aan de leiding staat in de tussenstand voor de BMW 2002 van Floris Fick en de Toyota Celica van Dominique Holvoet. De Ford GT40 van Emiel De Weerdt en de Ford Escort van Michel Kowalewski sluiten de voorlopige top 5 af. De favorieten binnen platform 2 laten het voorlopig afweten. Vooral de waanzinnig snelle Ford Capri RS3100 Cosworth GAA
Dominique Holvoet - Toyota Celica
Dominique Holvoet - Toyota Celica
van regerend kampioen Wim Kuijl had pech door een defecte koppeling in race 1 en een gebroken steekas in race 2. Desondanks reed Wim de tweede chrono algemeen tijdens de kwalificatie. Met twee 0-resultaten zijn de twee verplichte schrapresultaten nu reeds opgebruikt en mag de regerende kampioen zich geen uitschuivers meer
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth. Platform 2
Wim Kuijl: Ford Capri 3100 RS Cosworth. Platform 2
permitteren. Ook Gust Van Haelst scoorde niet in de tweede manche met schade aan de overbrenging in de laatste ronde en in twee positie. Ook Michaël Rausch pakte een brilscore nadat de koppakking van zijn BMW E21 335i stuk ging. En dan zijn er nog ondermeer de Alpine A110 van Peter Kaufmann, De BMW 635i csi van Anthony Vonk, de Porsches van Pages en Martens die zich in Spa zeker op de voorgrond zullen plaatsen.       

Moortgat voor winst / Branckaerts wil bevestigen met Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
Luc Branckaerts - Corvette C4
In platform 3 zijn er enkele piloten die nu reeds op achtervolgen zijn aangewezen en dus pech kenden of afwezig waren tijdens de openingsmanche tijdens het New Race Festival op Circuit Zolder. En dan denken we vooral richting de regerende kampioen Luc Moortgat die een brilscore liet optekenen in Zolder en zodoende zijn twee reglementaire schrapresultaten heeft opgesoupeerd. De Porsche-rijder kreeg tijdens de kwalificatie af te rekenen met een olielek in het motorblok van zijn 964 RS 3.8l. en mocht vroegtijdig inpakken. Ook ex wielrenner Luc Branckaerts, die in
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Luc Moortgat - Porsche 964 3.8 RSR
Zolder voor de verrassing zorgde met zijn nagelnieuwe Corvette C4 en tweemaal de snelste chrono in wedstrijd op de tabellen zette, viel tijdens de laatste ronde van race 2 en in winnende positie uit met een klein brandje toen de carburatie teveel benzine inspoot. Ondanks deze héél kleine kinderziektes is de Corvette onder een goed gesternte geboren en dat belooft voor de toekomst. Neem er vanaf Spa ook maar Evertjan Alders bij die met zijn schitterende Bastos-BMW M3 afwezig was in Zolder en zich nu opnieuw vooraan wil manifesteren. Alders zijn BMW 328i van vorig seizoen is verkocht en dus werd de E30 M3 terug vanonder het laken gehaald. Grote onbekende op de track wordt deze keer de Brit Mark Smith in de bijzonder knappe BMW E30 M3. Het is wel spijtig dat indien Smith geen volledig kampioenschap rijdt, hij niet inschreef in de gastklasse. Nu kan hij kostbare punten afsnoepen van de reguliere rijders. De
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth
Duel tussen M3's van Guy Fastres en Fred Krab
Duel tussen M3's van Guy Fastres en Fred Krab
jongens die momenteel de tussenstand aanvoeren na Zolder met Guy Fastres (BMW M3), Eric Nulens (Porsche 964 Cup) en Jan Van Elderen (Ford Sierra Cosworth) zijn verwittigd. De Cosworthe turbo van Van Elderen is wel steeds heel snel in Spa en ook hij zal een ven de te kloppen wagens zijn. Fred Krab, die momenteel op de tweede plaats staat is er niet bij en zal dus quasi zeker zakken in de tussenstand. Samuel Verheggen heeft een goed openingsweekend achter de rug met de St. Paul Mercedes 190 evo2. Maar zijn deelname voor komend weekend staat op de helling door een operatie aan de rug. Maar de kans is vrij groot dat Samuel er opnieuw bij is.   

Platform 4: Kan de Bastos-BMW STW van VR Racing by Qvick Motors bevestigen in Spa?
Qvick/Van Rompuy - BMW E36 STW
Qvick/Van Rompuy - BMW E36 STW
Ook in platform 4 zagen we dat regerend kampioen Tim Kuijl voorlopig aan achtervolgen is aangewezen. Na een tweede plaats in race 1 viel zijn BMW E36 stil tijdens de tweede manche van het openingsweekend in Zolder met een defecte waterpomp. Maar aan de suprematie van VR Racing by Qvick Motors is voorlopig geen kruid gewassen. In Zolder zette Erik Qvick de ex fabrieks-BMW E36 STW op de pole en samen met Tom Van Rompuy wonnen ze de twee
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
Tim Kuijl - BMW E36 2.5l platform 4
races in Zolder. Ook in Spa worden ze opnieuw vooraan verwacht in platform 4. Ditmaal is het Dirk Van Rompuy die zal rijden samen met Erik Qvick. Maar ondanks de snelle bolide, zal het VR Racing duo toch moeten rekening houden met andere snelle jongens in platform 4 zoals de BMW’s van Tim Kuijl en Bert Theunissen, de Nissan Primera BTCC van Guy François en de Audi 80 Quattro STW ex Pirro van François Bouillon. Deze laatste heeft nog steeds
Duel in platform 4 tussen Bruynoghe en Theunissen
Duel in platform 4 tussen Bruynoghe en Theunissen
problemen met de krachtbron en op het moment van dit schrijven was de deelname van de McDonalds’-rijder nog niet bevestigd. Verder is er nog de Peugeot 306 van Erik Bruynoghe die momenteel tweede staat in de tussenstand voor Theunissen en de Renault Clio van de Italiaanse amazone Ilaria Stalliviere. Tim Kuijl sluit voorlopig de top 5 af. Ook aan de start voor de eerste maal de Volvo 850 van Peter Dieleman en de Mercedes 190 van Ko Koppejan.  

Foto's: Bravo Racing / Niels Vaeck / Marnick Mouchaers / Thomas Smets
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op dinsdag 4 juli 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons