Spa: United Autosports wint, dominante rol voor safety car
Terwijl de tweede safety periode car aan de gang was, ging ook de pit window open, net op het moment dat de eerste wagens voorbij reden. 360 Racing profiteerde van de situatie door expres iets trager te rijden, zodat zij en de rest van de deelnemers achter hen de pits indoken. Hierdoor verloren Nielsen Racing #7 en Haegeli by T2 Racing ook alle kansen op winst. Een tweede herstart volgde, maar ook nu duurde het racen niet lang na een crash bij uitkomen van de Busstop Chicane. Maar het was die herstart die de winst voor Boyd verzekerde. De Brit vloog voorbij de 360 Racing Ligier en verzekerde zich zo van winst, ondanks nog een vierde safety car periode voor de polesittende wagen in LMP3 en een full course yellow voor een lekke band bij de AF Corse Ferrari #83.
De laatste minuten verliepen zonder enige neutralisatie en zo haalde Schauerman en Boyd het met een voorsprong van elf seconden op de COOL Racing Ligier van Adrien Chila en Cédric Oltramare en de CD Sport Ligier van Fabien Michal en Kirin Smal. Verheyen vertrok na de pitstops vanaf een elfde plek, maar kon van de vele opgaves en problemen of penalties van andere wagens toch nog een beetje profiteren om op te schuiven. Uiteindelijk eindigde Limburger op een zevende plek. In GT3 ging de de winst naar de GMB Motorsport Honda van Thomas Andersen en Simon Birch. Zij bleven de Steller Motorsport Audi van Mark Cole en Sennan Fielding voor, die op hun beurt nog wel aangetikt werden door de Leipert Motorsport Lamborghini van Gabriele Rindone en Patrick Kujala in de laatste bocht, maar de Audi bleef nog net voor de Lamborghini.
Foto's: Thomas Smets - Kurt Vanhoenacker
Tweet