van der Horst

Spa: United Autosports wint, dominante rol voor safety car

United Autosports - Ligier JS P320 Nissan
United Autosports - Ligier JS P320 Nissan
De wedstrijd van de Michelin Le Mans Cup in Spa zit er op en de grootste protagonist was... de safety car. Vier keer moest de Manthey Porsche uitrukken, goed voor 72 minuten en daarnaast werd ook een full course yellow ingezet. Uiteindelijk werd de United Autosports Ligier van John Schauerman en Wayne Boyd tot winnaar uitgeroepen, nadat de wagen uit de pits startte in de eerste ronde. Grootste pechvogel van het verhaal was Haegeli by T2 Racing. Na een mooie tweede plaats in de kwalificatie zagen Pieder Decurtins en Brent Verheyen een goed resultaat in rook opgaan door de vele neutralisaties.
Start 2023 Michelin Le Mans Cup Spa
Start 2023 Michelin Le Mans Cup Spa
De problemen begonnen al bij de start, nadat de Team Thor Ligier een wagen van Team Virage rond duwde, waarbij nog drie andere wagens geraakt werden. Een ronde later reed de United Autosports Ligier #22 van de baan tussen La Source en Eau Rouge met schade als gevolg, wat resulteerde in een eerste lange safety car periode. Ondertussen lag Decurtins op een solide tweede plaats achter polesitter Josh Skelton. De Zwitser zou lang op de achterkant van de Nielsen Racing Ligier zien, want niet lang nadat de meute weer werd losgelaten, was er een zware crash net achter de fluogele Duqueine. De M Racing Ligier wou de Nielsen Racing Ligier #4 inhalen, maar knalde er los op, waardoor John Melsom zwaar in de bandenmuur vloog aan Stavelot. Een tweede safety car periode volgde, maar vooral één die de race helemaal veranderde.

Haegeli by T2 Racing - Duqueine M30-D08 Nissan
Haegeli by T2 Racing - Duqueine M30-D08 Nissan
Terwijl de tweede safety periode car aan de gang was, ging ook de pit window open, net op het moment dat de eerste wagens voorbij reden. 360 Racing profiteerde van de situatie door expres iets trager te rijden, zodat zij en de rest van de deelnemers achter hen de pits indoken. Hierdoor verloren Nielsen Racing #7 en Haegeli by T2 Racing ook alle kansen op winst. Een tweede herstart volgde, maar ook nu duurde het racen niet lang na een crash bij uitkomen van de Busstop Chicane. Maar het was die herstart die de winst voor Boyd verzekerde. De Brit vloog voorbij de 360 Racing Ligier en verzekerde zich zo van winst, ondanks nog een vierde safety car periode voor de polesittende wagen in LMP3 en een full course yellow voor een lekke band bij de AF Corse Ferrari #83.

GMB Motorsport - Honda NSX GT3
GMB Motorsport - Honda NSX GT3
De laatste minuten verliepen zonder enige neutralisatie en zo haalde Schauerman en Boyd het met een voorsprong van elf seconden op de COOL Racing Ligier van Adrien Chila en Cédric Oltramare en de CD Sport Ligier van Fabien Michal en Kirin Smal. Verheyen vertrok na de pitstops vanaf een elfde plek, maar kon van de vele opgaves en problemen of penalties van andere wagens toch nog een beetje profiteren om op te schuiven. Uiteindelijk eindigde Limburger op een zevende plek. In GT3 ging de de winst naar de GMB Motorsport Honda van Thomas Andersen en Simon Birch. Zij bleven de Steller Motorsport Audi van Mark Cole en Sennan Fielding voor, die op hun beurt nog wel aangetikt werden door de Leipert Motorsport Lamborghini van Gabriele Rindone en Patrick Kujala in de laatste bocht, maar de Audi bleef nog net voor de Lamborghini.

Foto's: Thomas Smets - Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in GT3 Le Mans Cup op zaterdag 23 september 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 4H Spa.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons