van der Horst

SRO introduceert variabele BoP

Nogaro: De vrije trainingen in beeld gebracht
SRO heeft zijn Balance of Performance (BoP) systeem voor dit seizoen gewijzigd. Aangezien sommige circuits bepaalde wagens duidelijk beter liggen, leidde dit soms tot de nodige spanning bij teams en rijders, zeker als er titels of belangrijke overwinningen op het spel staan. “Vanaf dit seizoen werken we met een zogeheten ‘variabele’ BoP, die verschilt naargelang het type van circuit waar wordt op gereden,” verklaarde Stéphane Ratel tegenover Autosport.be.
Afgelopen seizoen was er nog heel wat te doen rond de Audi R8 LMS ultra in de FIA GT Series en de 24 uren van Spa, waar de wagen duidelijk ondermaats presteerde ten opzichte van de concurrentie. “Als we maar één BoP gebruiken en bijvoorbeeld Nogaro met Spa vergelijken, dan zijn dat simpelweg twee verschillende circuits waar de wagens zich niet op dezelfde manier gedragen,” ging Ratel verder.
 
Nogaro: De races in beeld gebracht
Er werd dan ook besloten om alle omlopen op de kalenders van de Blancpain Sprint en Endurance Series onder te brengen in drie categorieën naargelang hun contrasterende eigenschappen, zijnde ‘high downforce’, ‘high speed’ en ‘high traction’. “We moesten ons een beetje aanpassen om de wagens dichter bij elkaar te brengen op de verschillende circuits, dat is altijd het uitgangspunt van GT3 geweest.”
 
Dit alles betekent echter niet per se dat er steeds grote ingrepen zullen plaatsvinden op de wagens tussen de wedstrijden door. De Mercedes SLS AMG GT3 die afgelopen weekend in Nogaro nog met de overwinning ging lopen, kwam bijvoorbeeld in exact dezelfde configuratie aan de start als in Monza, waar deze vijfde werd. Nochtans heerste er bij aanvang van het weekend in het zuidwesten van Frankrijk veel onvrede daarover in het kamp van HTP Motorsport. De Audi R8 LMS ultra kreeg voor Monza dan weer een betere rijhoogte en grotere restrictordiameter, met goede resultaten als gevolg, terwijl in het verleden de lange rechte stukken een zwak punt vormden voor de Audi’s.
 
Nogaro: De races in beeld gebracht
“Ik denk dat we nu over genoeg kennis en evolutie in het concept beschikken om de volgende stap te maken naar deze drie types van circuits. Het zou het racen alleen maar ten goede moeten komen,” besloot Ratel tegenover Autosport.be.

Foto's: Vincent Wouters & Georges De Coster
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op woensdag 23 april 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons