SRO introduceert variabele BoP
Er werd dan ook besloten om alle omlopen op de kalenders van de Blancpain Sprint en Endurance Series onder te brengen in drie categorieën naargelang hun contrasterende eigenschappen, zijnde ‘high downforce’, ‘high speed’ en ‘high traction’. “We moesten ons een beetje aanpassen om de wagens dichter bij elkaar te brengen op de verschillende circuits, dat is altijd het uitgangspunt van GT3 geweest.”
Dit alles betekent echter niet per se dat er steeds grote ingrepen zullen plaatsvinden op de wagens tussen de wedstrijden door. De Mercedes SLS AMG GT3 die afgelopen weekend in Nogaro nog met de overwinning ging lopen, kwam bijvoorbeeld in exact dezelfde configuratie aan de start als in Monza, waar deze vijfde werd. Nochtans heerste er bij aanvang van het weekend in het zuidwesten van Frankrijk veel onvrede daarover in het kamp van HTP Motorsport. De Audi R8 LMS ultra kreeg voor Monza dan weer een betere rijhoogte en grotere restrictordiameter, met goede resultaten als gevolg, terwijl in het verleden de lange rechte stukken een zwak punt vormden voor de Audi’s.
“Ik denk dat we nu over genoeg kennis en evolutie in het concept beschikken om de volgende stap te maken naar deze drie types van circuits. Het zou het racen alleen maar ten goede moeten komen,” besloot Ratel tegenover Autosport.be.
Foto's: Vincent Wouters & Georges De Coster
Foto's: Vincent Wouters & Georges De Coster
Tweet