van der Horst

St. Paul Raceteam blikt tevreden terug op geslaagd Spa Summer Classic

Familie Kuijl - De bemanning van St-Paul Raceteam
Familie Kuijl - De bemanning van St-Paul Raceteam
Met vier wagens onder de tent van St. Paul Raceteam mochten we terug vuurwerk verwachten. Dieter, Wim, Tim Kuijl en Samuel Verheggen waren ingeschreven in drie verschillende kampioenschappen, gespreid over het eerste raceweekend van het seizoen. Niet minder dan acht zeges en elf podiumplaatsen boekten ze samen en zodoende wordt hun trofeeënkast opnieuw gespekt met een pak nieuwe glimmende bekers.
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
Naast de Belcar Historic Cup dat het team reed met vier wagens voor Dieter, Wim, Tim en Samuel waren Dieter en Wim ook nog eens ingeschreven met twee Fords Capri 3100 RS GAA Cosworth voor NT GT-TC kampioenschap, een Nederlands kampioenschap. Samuel van zijn kant ging het geluk beproeven met zijn jongere Mercedes 190 AMG evo2 binnen de Duitse Tourenwagen Legenden. 

Druk weekend
De indrukweekende RS 3100 GAA Cosworth
De indrukweekende RS 3100 GAA Cosworth
Maar veel races binnen eenzelfde weekend brengt ook uiteraard meer slijtage, risico’s en stress met zich mee. Dit wil uiteraard ook zeggen dat de verschillende wagens meer kilometers op de teller krijgen en dat vraagt dan op zijn beurt een perfecte balans inzake organisatie binnen het team. Iets wat binnen het team van St. Paul perfect verloopt. Een raceteam runnen in het heetst van de strijd is als binnen een bedrijf en daar kennen ze bij St. Paul uiteraard alles van. 
Afgelopen winter was er reeds hard gewerkt aan de bolides die allemaal in optima forma aan de start stonden van het nieuwe seizoen dat zeer intensief zal zijn voor het team. Want het St. Paul Raceteam heeft een uitermate drukke racekalender.

St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
De Ford Capri 2600 RS Weslake waarmee vader Dieter vorig seizoen onderweg was staat voorlopig aan de kant en werd afgelopen winter vervangen door een heuse Ford Capri 3100 RS GAA Cosworth. Op enkele details na een identiek exemplaar als zoon Wim. 


Tim Kuijl
Tim Kuijl
Tim koos ervoor om zich afgelopen weekend te concentreren op de Belcar Historic Cup en kwam bijzonder goed gewapend aan de start. Tijdens de winterperiode werd een nagelnieuwe M3-motor gebouwd met een hogere cilinderinhoud, maar met een kortere slag. Hierdoor behoudt hij de reglementaire 2500cc, maar genereert meer kracht en koppel. Ook de Mercedes 190 AMG evo2 van Samuel kreeg een upgrade en is merkelijk sneller geworden.

Twee zeges algemeen in NK GTTC
Wim & Dieter Kuijl op de eerste startrij in NK GTTC
Wim & Dieter Kuijl op de eerste startrij in NK GTTC
Het Nederlands Kampioenschap NK GTTC was afgelopen weekend de speeltuin voor de beide Fords Capri GAA van Dieter en Wim Kuijl waarin ze de eerste startrij deelden na zeer knappe kwalificaties. Door losgekomen wielmoeren tijdens de formatieronde van de eerste race moest Wim binnen komen en opnieuw achteraan vertrekken vanuit de pitlane. Maar hij rolde het ganse startveld op terwijl Dieter zich knap aan de leiding had genesteld. Twee ronden voor het einde moest Wim wegens een tekort aan brandstof echter naar de kant na een schitterende inhaalrace richting de tweede plaats na Dieter. Dieter won de race en hierdoor was het weekend goed ingezet. 

Wim & Dieter Kuijl
Wim & Dieter Kuijl
Tijdens de tweede race van het Nederlands kampioenschap was het net andersom. Dieter en Wim trokken weg van de concurrentie en reden samen richting een gedroomde 1-2. Tot Dieter problemen kreeg met de brandstof en op 2 ronden van de finish terug zakte van de eerste naar de 30ste plaats. Wim won op zijn beurt de race en zodoende hadden vader en zoon de toon gezet met twee zeges binnen het team.

Knappe prestatie van Samuel tussen ex professionals 
Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
Samuel Verheggen - Mercedes 190 AMG 2.5 evo2
In de Tourenwagen Legenden komen niet alleen legendarische wagens aan de start, maar ook ex profs zoals DTM vedette Klaus Ludwig, Eric Van de Poele, Jean-Michel Martin, enz. Er wachtte Samuel Verheggen zodoende een zware taak met zijn Mercedes 190 AMG Evo2. Na een vijftiende chrono tijdens de kwalificaties kon hij tijdens elk van de drie races zijn snelheid etaleren en eindigde op een eervolle 10de, 13de en 10de plaats algemeen terwijl hij binnen de top 6 arriveerde in de Klasse 2.

Familie Kuijl worden de eerste leiders in de Belcar Historic Cup
Wim en Dieter samen op podium
Wim en Dieter samen op podium
De Belcar Historic Cup was de hoofdschotel van het weekend voor het St. Paul Raceteam. Tijdens de kwalificaties kreeg Wim problemen met de brandstofpomp van zijn Capri en kon geen chrono realiseren. Hierdoor moest hij tijdens de eerste race van het weekend gans achteraan starten. Tim perste een voortreffelijke chrono uit zijn BMW en mocht starten als vijfde algemeen en tweede in platform 4 na de BMW STW van Erik Qvick. Dieter realiseerde ook een uitstekende chrono en pakte tijdens zijn maidentrip met de Capri GAA RS 3100 de zevende chrono algemeen en de pole in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Samuel parkeerde zijn Mercedes op de dertiende plaats en de vijfde in de zeer competitieve platform 3. Pechvogel Wim moest vertrekken vanop de 46ste startplaats.

Drie zeges tijdens eerste race van het seizoen
Tim Kuijl pakt zijn eerste zege van het seizoen in platform4
Tim Kuijl pakt zijn eerste zege van het seizoen in platform4
De eerste race zelf was fantastisch voor de familie Kuijl met drie zeges. Tim leverde een bijzonder knappe prestatie en was quasi constant in tweede positie algemeen na de Chevrolet Corvette van Branckaerts. Maar naar het einde toe voelde hij iets aan de BMW en ging van het gas. 
“Ik voelde iets aan de wagen en ik ben niet meer gaan aanvallen. Ik koos eieren voor mijn geld en kwam als zevende over de finish, maar wel als eerste in platform 4 en dat was voor mij het belangrijkste,” aldus Tim Kuijl.
Vader Dieter Kuijl werd bijzonder knap vijfde algemeen en dat was ruim voldoende om als winnaar in platform 1 te worden afgevlagd. 

St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
En Wim leverde de prestatie van de dag. Hij startte achteraan en sneed als een mes door boter doorheen het peloton. Hij kwam in het zog van leider Branckaerts die nog een 2’39” uit zijn Corvette perste. Aan de meet kwam hij een dikke twee seconden te kort, maar sloot de race wel af als winnaar in platform 2.
Samuel haalde de startgrid niet van de eerste race. Hij was even voordien uitgevallen tijdens de laatste ronde van de Tourenwagen Legenden. De steun van de dynamo was los gekomen en de tijd om deze op tijd te repareren was te kort.

Wim zet race 2 naar zijn hand terwijl Tim het algemeen podium volledig maakte
Spannende race voor winst in race 2 tussen Wim Kuijl en Branckaerts
Spannende race voor winst in race 2 tussen Wim Kuijl en Branckaerts
Tijdens de tweede race realiseerde Wim een kanonstart en pakte de Corvette reeds in de eerste bocht. Ondanks het aandringen van de Amerikaanse krachtpatser bleef Wim overeind en won de spannende wedstrijd algemeen en uiteraard ook in platform 2. Broer Tim deed het ook opnieuw uitstekend. Hij was lang in gevecht met de Porsche van Luc Moortgat en nadien met de BMW STW van Erik Qvick. Tim flirtte met de chrono van 2’40” en werd bijzonder knap derde algemeen en eerste in platform 4 voor uittredend kampioen Qvick. Dieter verging het iets minder goed in vergelijking met de eerste race. Hij kon een tijdlang binnen de top 5 algemeen vertoeven en reed opnieuw aan de leiding in platform 1.
2de zege op rij voor Tim Kuijl in platform 4
2de zege op rij voor Tim Kuijl in platform 4
Knappe inhaalrace van Samuel Verheggen in Mercedes 190 AMG evo2
Knappe inhaalrace van Samuel Verheggen in Mercedes 190 AMG evo2
Tot de brandstofproblemen opnieuw de kop opstaken en hij de pitlane moest opzoeken. Hij kon gelukkig nog opnieuw de baan op, maar zakte door het oponthoud weg in het klassement. Hij werd uiteindelijk nog derde in platform 1 en dat was net voldoende om de leiding te pakken in de tussenstand van het kampioenschap. 
Samuel moest achteraan starten en reed een prima inhaalrace. Hij ging voorbij 45 concurrenten en strandde op een knappe 11de plaats en zesde in platform 3.

Dieter, Wim en Tim leiden het kampioenschap in platformen 1, 2 & 4.
St. Paul Raceteam
St. Paul Raceteam
In de tussenstand van de Belcar Historic Cup ziet het er bijzonder goed uit voor de familie Kuijl die met Dieter, Wim en Tim aan de leiding staan van het kampioenschap in hun respectievelijke klassen 1, 2 en 4. In klasse drie reed Samuel enkel race 2 met een zesde plaats en is dus voorlopig 14de en 6de in de klasse tot 2500 cc.    
Na een zwaar en intensief weekend verliet het team het mooiste circuit van de wereld. De volgende afspraak is op 11 en 12 mei op Historic Zandvoort Trophy om dan een week later paraat te tekenen op Circuit Zolder voor het New Race Festival.

Méér info en de volledige kalender kan je raadplegen op www.st-paulraceteam.com        

Foto's: Bravo Racing / St. Paul Raceteam / Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op donderdag 2 mei 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Summer Classic.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons