van der Horst

Stoffel Vandoorne: "Vreemd gevoel na twee podiumplaatsen"

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
Tweede op zaterdag, derde op zondag: de vertegenwoordiger van het RACB National Team in de wachtkamer van de F1 reed zich in Hockenheim in de kijker. Vooral in de tweede race, die in de regen werd gestart, maakte Stoffel Vandoorne indruk.
  • Dreamdrive
Twee keer mocht de jonge Belg in het kader van de Grand Prix van Duitsland op het podium klimmen. In elk van de twee wedstrijden van de GP2 Series kwam Stoffel Vandoorne zelfs heel dicht bij de zege. Zaterdag legde hij uiteindelijk beslag op de tweede plaats, na tot aan de pitstop aan de leiding te hebben gelegen.
Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne
“Ja, ik had een goede start, waardoor ik de kop kon nemen”, glimlacht Vandoorne. “Maar na de bandenwissel was er een misverstand tussen mezelf en het team. Ik lag op dat moment in tweede positie, achter Evans, en ik dacht dat de Nieuw-Zeelander nog een pitstop moest afwerken. Dus beperkte ik me tot het verdedigen van mijn positie tegenover Jolyon Palmer, die vlak achter mij zat, en het sparen van mijn banden. Pas in de voorlaatste ronde had ik door dat Evans niet meer zou binnenkomen, maar dat was te laat om nog een aanval te plaatsen.”

Na de verzengende hitte van zaterdag (het kwik klom tot 34 graden), mochten de GP2-rijders zondagochtend op een doorweekte piste aan de tweede race beginnen. Door het systeem van de omgekeerde grid vertrok Vandoorne als zevende. Dat weerhield er hem echter niet van om een fabuleus wedstrijdbegin neer te zetten.
Na twee ronden lag de jonge Belg al aan de leiding. “Ik hou wel van wat neerslag, ja”, legde de jonge Belg uit. “Daarom vond ik het ook jammer toen de regen ophield.”

De piste droogde snel op en dus moest er van banden worden gewisseld. “Onze strategie was de goede, maar ik had wat pech. Toen ik uit de pitstraat kwam, reden we achter safety car, waardoor ik mijn banden niet op progressieve wijze op temperatuur kon laten komen. Toen de safety car verdween, moest ik de banden onmiddellijk 100 procent op de proef stellen, en dat had gevolgen voor de efficiëntie van de rubbers. Toen Nasr mij belaagde kon ik niet echt verdedigen. Die derde plaats laat dus een wat vreemd gevoel achter, want ik denk dat ik zonder de tussenkomst van de safety car had kunnen winnen. Twee podiumplaatsen op één weekend is echter altijd mooi meegenomen.”

RACB Press



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons