van der Horst

Supercar Challenge kalender 2017 - GTB nieuwe hoofdklasse

Supercar Challenge
Supercar Challenge
De Supercar Challenge kan met trots een uitdagende kalender voor 2017 presenteren met zeven verschillende circuits mooi verdeeld vanaf de Paasraces in April tot aan de Finaleraces op Assen in Oktober. Voor de eerste keer in de 16-jarige geschiedenis zal de Red Bull Ring-Project Spielberg aangedaan worden. Een prachtig uitdagend Formule 1 circuit op een unieke locatie in Oostenrijk. Daarnaast zullen er races op Spa-Francorchamps en Zolder verreden worden en zijn de Nurburgring en Brands Hatch weer aan de kalender toegevoegd.
Kalender:
1.            14-15-16 April                  Paasraces Zandvoort  
2.            12-13-14 Mei                    Red Bull Ring
3.            9-10-11 Juni                     Spa Euroraces  
4.            14-15-16 Juli                    Superprix Zolder
5.            4-5-6 Augustus                GAMMA Racing Day Assen
6.            8-9-10 September            Brands Hatch
7.            29-30 Sept/1 Okt.            Nurburgring
8.            20-21-22 Oktober            Formido Finaleraces Assen.
 
Het format van de weekenden blijft ongewijzigd, met veel tracktime, twee vrije trainingen van 40 minuten, een kwalificatie van minimaal 20 minuten en twee races over 60 minuten + 1 lap. 
De GTB wordt de nieuwe hoofdklasse - uitbreiding Sportklassen
In overleg met de teams en rijders zijn er een behoorlijk aantal ingrijpende wijzigingen in het Sportieve en Technische reglement doorgevoerd zodat deze beter aansluiten op de wensen en mogelijkheden. Voornaamste aanpassing is de nieuwe indeling van de Divisies, de SuperGT is komen te vervallen en de hoofdrol wordt ingeruimd voor de Cup GT’s zoals de Porsches 997 en 991 en de BMW M4 Silhouettes in de nieuwe GT divisie. Daaronder komen drie divisies voor de toerwagens, Supersport 1 & 2 en Sport waardoor een betere indeling gemaakt kan worden in kleinere stappen. 
 
Doelstelling is de instap voor nieuwe deelnemers in deze Sport divisie makkelijker te maken waarvoor soms de drempel te hoog was.  Hiervoor zijn de gewicht PK verhoudingen op basis waarvan de divisies zijn ingedeeld aangepast zodat deze optimaal aansluiten bij het type wagens en de technische commissie wordt uitgebreid om de naleving van de BOP (Balance of Performance) nog beter te controleren.
 
Nieuwe indeling gewicht-PK.
GT Divisie          :  minimaal 3.4 Kilo per PK
Supersport 1      :  minimaal 4.1 Kilo per PK, maximaal 6 cilinders
Supersport 2      :  minimaal 4.8 Kilo per PK
Sport                 :  minimaal 5.6 Kilo per PK maximaal 4 cilinders/2.500 cc.
 
Basis berekening: leeg gewicht inclusief rijder - motorvermogen gemeten aan wielen.
 
Ook is de huidige handicap regeling voor 2017 aangepast waarbij het maximaal te behalen resultaat seconden is vastgesteld op 30 en de puntentelling is aangepast aan de F1 standaard waardoor een overwinning hoger wordt gewaardeerd. Op basis van de voorlopige inschrijvingen lijkt de opzet geslaagd, we zien een terugkeer van veel rijders die de afgelopen jaren noodgedwongen het stuurwiel aan de wilgen hebben moeten hangen, maar ook aanvragen van nieuwe rijders die aan het programma willen deelnemen in de Supersport 2 en Sport divisie.  Voor deze twee divisies is er, in samenwerking met een nieuwe klassesponsor, een zeer aantrekkelijk korting op het normale inschrijfgeld. 
De nieuwe GT en Prototype Challenge 
De huidige Superlights Challenge, een Benelux serie, zal gewijzigd worden in de GT & Prototype Challenge en onderdak bieden aan een groeiend startveld met Sportscars zoals de nieuwe generatie LMP3’s , de huidige CN proto’s, de kleinere Radicals en Praga’s en de Super GT’s uit de Supercar Challenge.

Vooral vanuit de hoek van LMP3 fabrikanten, teams en eigenaren is er veel interesse, dit type wagens groeit enorm snel in populariteit vanwege de rijeigenschappen en de redelijke running kosten. De wagens zijn zeer geschikt voor de lange endurance wedstrijden maar ook het format wat wij willen bieden, 2 races van 60 minuten.  Gezien het type wagens en de snelheid willen we dit combineren tot een fraai startveld met een divisie voor de snelste GT’s waarvoor in de Supercar Challenge geen plaats meer is.  Het programma is aangepast naar 6 evenementen op de circuits van Zandvoort, Zolder, twee evenementen op Assen en twee maal op Spa, een circuit wat zich uitermate leent voor de hoge snelheden.
 
Voorlopige Kalender 2017
1.            20 - 21 Mei                        Zandvoort (tbc)
2.            9-10-11 Juni                     Euroraces Spa*
3.            14-15-16 July                   Superprix Zolder*   
4.            4-5-6 August                    GAMMA Racing Day Assen*   
5.            6-7-8 Oktober                 Racing Festival Spa        
6.            20-21-22 Oktober           Finaleraces Assen*       
 
* samen met Supercar Challenge

SCC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op woensdag 16 november 2016.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons