van der Horst

Superdruk internationaal seizoen voor St. Paul Raceteam

St Paul Raceteam
St Paul Raceteam
Het team rond St. Paul wacht een enorme uitdaging in 2024. Naast hun drukke dagtaak in de kaas business is de familie Kuijl sinds enkele jaren ook niet meer weg te denken van de Belgische en internationale circuits met hun knappe en snelle historische wagens. In de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ is het team titelsponsor en ook steeds titelfavoriet in de vier klassen. Na enkele schitterende uitstappen in 2023 met zeges in Zandvoort en Silverstone gaat het Belgisch-Nederlands team zijn horizon verruimen.
Start-finish race voor Wim Kuijl
Start-finish race voor Wim Kuijl
Als titelsponsor van de Belcar Historic Cup ‘powered by St. Paul’ zijn ze reeds enige tijd succesvol actief binnen de Belcar Historic Cup met een pak zeges en verschillende Belgische titels binnen hun respectievelijke klasse of platform. Het basisteam blijft ook in 2024 hetzelfde met Dieter, Wim & Tim Kuijl en Samuel Verheggen. Maar ondertussen is het wagenpark verder uitgebreid en wordt ook geproefd van races en kampioenschappen buiten België. 


Vader en zoon Kuijl op podium tijdens Zandvoort Historic GP
Vader en zoon Kuijl op podium tijdens Zandvoort Historic GP
Vorig seizoen werden reeds met succes races afgewerkt in Zandvoort, Silverstone en de Nürburgring, waardoor men binnen St. Paul Raceteam de smaak te pakken heeft om verder te kijken dan het Belgisch kampioenschap. En op deze buitenlandse omlopen werden telkens zeges geboekt.



Druk overleg bij St. Paul Raceteam
Druk overleg bij St. Paul Raceteam
Voor 2024 staan niet minder dan 12 raceweekends op de agenda van het St. Paul Race Team. Verschillende van deze weekends omvatten verschillende wedstrijden voor meerdere kampioenschappen die elkaar overlappen. Dus nog meer animatie, wagens en drukte onder de tent van het sympathieke St. Paul Raceteam dat nog steeds een familieteam is en de familiale waarden hoog in het vaandel houdt. 


De beide Capri's RS 3100 GAA Cosworth ook in NK GTCC
De beide Capri's RS 3100 GAA Cosworth ook in NK GTCC
Naast de Belcar Historic Cup zal St. Paul ook aantreden in de NK GTCC  (Nederlands Kampioenschap voor Tourwagens en GT’s ’66 – ‘81), de YTCC (Youngtimer Touring Car Challenge), Racing Legends, Golden Era, TWL (Touren Wagen Legenden) en de HARC (Historische Auto Ren Club). 

Dus niet minder dan zeven verschillende kampioenschappen krijgen de manschappen van St. Paul Raceteam over de vloer. Niet alle wagens van het team vallen binnen het reglement of leeftijdsgroep van deze kampioenschappen. Dat wil zeggen dat de vier piloten niet altijd op hetzelfde moment op de omloop zullen meerijden. 

Generatiestrijd alleen binnen Belcar Historic Cup
Generatiestrijd alleen binnen Belcar Historic Cup
Het Belgische en het Nederlandse kampioenschap rijdt het St. Paul Race team volledig. De andere deels. Het Nederlands kampioenschap wordt alleen betwist door Dieter en Tim Kuijl met hun respectievelijke Fords Capri RS 3100 GAA.  Het Belgisch en Nederlands kampioenschap rijdt driemaal in hetzelfde weekend tijdens de Spa Summer Classic, de Zolder Historic GP en de Classic GP in Assen. Het wordt dus druk tijdens deze weekends met minstens vier races en twee kwalificaties. 

Naast België (Zolder & Spa) en Nederland (Zandvoort & Assen) maakt het team ook de verplaatsing naar Duitsland (Nürburgring), Frankrijk (Dijon), Oostenrijk (Spielberg) en Engeland (Silverstone). Er wordt gereden op acht verschillende circuits in vijf verschillende landen. 2024 wordt het jaar van de internationale bevestiging.

Dieter Kuijl ruilt de Capri RS 2600 in voor een RS 3100 GAA Cosworth
Dieter Kuijl ruilt de Capri RS 2600 in voor een RS 3100 GAA Cosworth
Dieter Kuijl ruilt de Capri RS 2600 in voor een RS 3100 GAA Cosworth
Dieter Kuijl ruilt de Capri RS 2600 in voor een RS 3100 GAA Cosworth
Wat betreft de Belcar Historic Cup is er weinig verandering op til. Uittredend kampioen en pater familias, Dieter Kuijl zal zijn Capri RS 2600 Weslake inruilen voor een Capri RS 3100 GAA. Hij blijft dus uitkomen met een FIA gehomologeerde wagen en wil zijn titel opnieuw verdedigen in platform 1. 


Geen goede regenbanden voorhanden voor de wagen van Wim Kuijl
Geen goede regenbanden voorhanden voor de wagen van Wim Kuijl
Wim Kuijl zal met een quasi identiek exemplaar opnieuw zijn opwachting maken in platform 2. De beide Capri’s ondergingen een moeilijke periode met ondermeer breuken aan de wielnaven en het gebrek aan degelijke competitiebanden. Maar dit euvel is nu van de baan en Wim mikt niet alleen op zeges in platform 2, maar ook algemeen.



Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen - Mercedes AMG 190 evo2 2.5 16V
Samuel Verheggen blijft trouw aan zijn Mercedes 190 evo2 die vanaf dit seizoen nog verder zal geëvolueerd zijn. Vooral dan op motorisch vlak. Hij neemt terug de handschoen op in de bijzonder zware Platform 3 waarin hij vooral concurrentie krijgt van BMW’s M3 en Porsches. 



Tim Kuijl versus Erik Qvick in de VR Racing BMW STW
Tim Kuijl versus Erik Qvick in de VR Racing BMW STW
Voor Tim Kuijl kwam er vorig seizoen een einde aan zijn succesreeks. Ondermeer de pijlsnelle BMW E36 STW van Van Rompuy/Qvick was sneller en betrouwbaarder. Desondanks blijft Tim zweren bij zijn BMW E36 2.5 liter in platform 4. Hij kreeg in 2023 regelmatig de pechvogel op bezoek en er werd afgelopen winter vooral werk gemaakt van de betrouwbaarheid. Zo heeft de ex kampioen een 3-liter motor via een kortere slag laten ombouwen richting de reglementaire 2500cc. Hij hoopt hiermee een antwoord te geven aan de concurrentie die alsmaar sterker en sneller wordt.

De BMW E36 STW Schnitzer van Tim Kuijl
De BMW E36 STW Schnitzer van Tim Kuijl
Tim Kuijl: “Ik zou een onlangs aangekochte E36 STW kunnen inzetten, maar we hebben in de eigenbouw E36 2.5l reeds zoveel tijd, energie en geld gestopt, dat het zonde zou zijn om deze wagen aan de kant te plaatsen”.    
Daarnaast beschikt Tim ook nog over andere wagens van het Beierse merk waaronder een E36 STW Schnitzer en twee E46 WTCC Schnitzer (Dirk Müller) en ETCC Schubert (Claudia Hürtgen). Die zullen dan in andere kampioenschappen worden ingezet.

De kalender van de wedstrijden, datums en circuits zijn terug te vinden op de homepage van   
https://www.st-paulraceteam.com/    



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op zaterdag 27 januari 2024.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons