van der Horst

Sven Pribylla: "Terug grote weekends naar Zolder brengen"

Voorzitter van de Raad van Bestuur van vzw Terlamen & Sven Pribylla
Voorzitter van de Raad van Bestuur van vzw Terlamen & Sven Pribylla
Drie maanden geleden werd Sven Pribylla aangekondigd als nieuwe algemeen directeur van Circuit Zolder. De Limburger bleef tijdens zijn eerste 90 dagen opvallend stil, al zagen we hem op meerdere momenten opduiken, ook buiten de grenzen van Terlaemen. Met de 24 Hours of Zolder, een van de grootste meetings op de kalender 2016, in het vooruitzicht maakte Pribylla bij een goede kop koffie tijd voor een gesprek over de toekomst van het enige Vlaamse circuit .
  • Skylimit Events
Uw aanstelling als Algemeen Directeur was voor velen een verrassing. Voor u liep het waarschijnlijk wel logisch?
Ik ken Circuit Zolder al jaren; ik kwam in de jaren 2000 bijvoorbeeld zelf regelmatig naar wedstrijden kijken. De periode nadien kwam ik in aanraking met het management van het Circuit via events die ik hier deed met klanten, bijvoorbeeld met AMG of tijdens de Blancpain GT Series.

Uw eerste 90 dagen zitten er bijna op, wat zijn de eerste vaststellingen?
Ik wil tijdens deze periode nog niet al te veel gaan verkondigen, maar ik heb me wel zeer duidelijk georiënteerd. Ik kijk in één welbepaalde richting en dat is deze van het aantrekken van het grote publiek. De lijnen die zijn uitgezet door mijn voorganger waren goed en die blijven dan ook behouden. We gaan evenwel een bepaalde vorm van modernisering doorvoeren in de dagdagelijkse aanpak, vooral naar de mensen toe. Het is mij van dag 1 opgevallen dat hier een fantastisch management team zit dat zeer gestructureerd werkt. Iedereen is zeer positief ingesteld en dat werkt aangenaam.

Wat betekent dat dan concreet, zowel op korte als lange termijn?
Sven Pribylla - Peter Belien
Sven Pribylla - Peter Belien
Ik ga nog niet te ver uitweiden, maar ik vind dat we op de korte termijn al enkele interessante nieuwe partners hebben kunnen aantrekken, zonder daarbij onze bestaande partners te vergeten. Dat brengt ons wat nieuw bloed, waardoor we terug kunnen gaan verder bouwen. Dat wordt dan ook mijn eerste focus, het terug opbouwen van een lange termijn visie en vervolgens de machine opnieuw onder stoom krijgen. We timmeren nu hard aan de weg om de locomotief terug op gang te zetten en vervolgens een beleving te kunnen creëeren voor het ganse gezin.

Dus uw focus is het gezin?
Dat is één van de facetten, ik wil mij bijvoorbeeld ook richten op een nieuwe doelgroep die bestaat uit de personen tussen 25 en 40 jaar. We willen die mensen informeren en naar Circuit Zolder halen; ik merk dat er veel mensen in die groep zijn die vergeten lijken wat voor een prachtig Grade 2-circuit hier ligt. Daaraan gekoppeld willen we een zo breed mogelijk programma uitwerken, maar we blijven natuurlijk een racecircuit, daar ligt onze identiteit. Op de niet-raceweekends willen we creatief uit de hoek komen, maar kan ik nog niet te veel in detail treden.

Wat kan u al wel zeggen over de wel-raceweekends dan?
Veel details wil ik nog niet geven, maar we gaan accenten leggen. We gaan bijvoorbeeld een classic event uitwerken en een finetuning doen van de Belcar, een kampioenschap dat mijn inziens al op een hoog niveau staat, enzovoort. Vervolgens gaan we die zaken aanvullen met een creatief programma, ook om de buurt zo weinig mogelijk te belasten.

De kalender van Circuit Zolder telt geen overvloed aan grote weekends meer helaas, dat moet toch ook een aandachtspunt vormen?
Natuurlijk, dat ga ik niet onder stoelen of banken steken. Wij willen internationale meetings naar hier halen en ik heb ook al gesproken met verschillende partijen daaromtrent. Hoe we dat concreet doen? Ik hou met alle mogelijke partners functioneringsgesprekken om zo te bepalen waar we staan. Het is absoluut de bedoeling om hier terug grote weekends te brengen.  Het feit dat SRO hier niet is dit jaar is jammer, maar ze zijn hier wel vijf jaar geweest. Ook met hen heb ik gesproken en voor 2017 zit er misschien iets in de pijplijn.

Wat met de NASCAR Whelen Euro Series? Spa heeft in de persoon van Nathalie Maillet een nieuwe AD, uw tegenhanger. Zij is evenwel ook betrokken bij de promotie van de NASCAR Finals hier in Zolder.
Nathalie Maillet
Nathalie Maillet
Nathalie is hier geweest om het NASCAR dossier af te werken en de samenwerking verloopt zeer zeer constructief. Ik heb een zeer goede relatie met haar en we hebben een gemeenschappelijk doel om autosport terug op de kaart te zetten. Als Circuit Zolder willen wij daarnaast onze tanden in het NASCAR dossier zetten en het bijvoorbeeld met stevige budgetten ondersteunen op vlak van promotie. Dat is ook niet onbelangrijk voor NASCAR zelf natuurlijk. Circuit Zolder is naar mijn mening ook meer een NASCAR-circuit dan Spa-Francorchamps; we beschikken dus over enkele troefkaarten en zijn niet bang die uit te spelen.

Wie Circuit Zolder zegt, zegt autosport en wie autosport zegt in België spreekt over Belcar.
En wie Belcar zegt, zegt Circuit Zolder (lacht). Belcar is ons kampioenschap en dat proberen we ook zo te brengen naar de teams. Ik denk dat er een zeer open communicatie is, dat eventuele euvels snel opgelost zijn en dat er een directe lijn is met veel teams. De teams ervaren dat ook zo en je merkt dat Belcar leeft. Die jongere groep van 25-40 jarigen zit ook hierin weer verweven, dat voel ik.

De 24 Hours of Zolder hebben dit jaar iets minder deelnemers dan vorig jaar en we hadden ook enkele afzeggingen. De proto-klasse lijkt nog steeds niet gigantisch te groeien, is het verstandig hierop te blijven focussen?
Ik vind het te vroeg om daarop te antwoorden. De reglementen zijn opgesteld in samenwerking met alle teams en elke partij heeft de kans gehad om mee aan tafel te zitten en zijn inbreng te hebben. We hebben reglementen opgesteld voor een periode van drie jaar zodat alle betrokkenen ook hun inverstering kunnen spreiden over diezelfde periode. Dat vind ik zeer belangrijk en sluit ook aan bij ons verhaal dat we zoeken naar betrouwbare partners. Een goed voorbeeld daarvan is BMW dat hier staat met twee Cup's. We zijn zeer blij met dat resultaat en dat verhaal gaat enkel maar groeien. Ik denk dat er op een tweetal jaar tijd een mooi verhaal is geschreven en dat we nog niet zijn aanbeland bij de laatste pagina. De autosport-piramide waarvan al zoveel jaren sprake is staat er terug.

Hoe kijkt u naar de toekomst van de Belcar-kalender, staat een buitenlandse uitstap opnieuw ter discussie?
De 24 Hours of Zolder gaan zeker blijven, maar een verdere aanvulling van de kalender is niet voor de nabije toekomst. Zoals gezegd, we hebben een akkoord voor drie jaar en daar houden we ook aan vast. Dat heeft met partners te maken, maar ook met de teams zelf. We beschikken over een goede formule en volgend jaar gaan we zoals gepland evalueren en eventueel nieuwe krijtlijnen uitzetten. Dat is de enige goede manier van werken.

Foto's: Marnik Mouchaers, Georges De Coster & Circuit Zolder



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op woensdag 17 augustus 2016.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons