TAC Rally: Freddy Loix: Wat doe je eraan? (Foto update)
Tijdens de laatste lus liet de snor het tempo zakken en stelde zijn tweede plaats veilig. Zodoende zette hij het knullige ongeval recht van de Rally van Haspengouw en gaf het publiek een mooie portie spektakel in zijn achtertuin.
“We hebben een mooie wedstrijd gereden, maar we zijn steeds zeer alert en zelfs wat voorzichtig gebleven.” aldus Freddy Loix. “Het parcours is technisch niet te onderschatten. De smalle asfaltbanen lagen er kurkdroog bij en waren bezaaid met kiezels. Deze combinatie maakte de wegen verraderlijk glad, zelfs bij dit droge maar koude weer. De korte bochten en snel opeenvolgende richtingsveranderingen vragen zeer veel concentratie van piloot en copiloot. Je zou zelfs bijna kunnen stellen dat een krachtige wagen als de Ford Focus WRC soms wat té krachtig is voor dit soort parcours. We hebben dan ook zelden op 100% van de capaciteit kunnen rijden. We hebben vooral getracht een zo constant mogelijk tempo aan te houden en geen onnodige risico’s te nemen. In dit soort wedstrijden ben je vaak zelf je meest te vrezen tegenstander… . Deze rally was voor ons alvast een perfect voorbereiding voor de Rallye de Wallonië en zelfs Ieper!“
Wie ook het spektakel verzorgde was de snelle West Vlaamse amazone, Melissa Debackere die haar Peugeot 207 op de derde plaats parkeerde en zodoende ook de S2000 achter haar naam zette. Het werd trouwens een mooie eindsprint binnen S2000 met Debackere die het haalde voor de Ford Fiësta van Hermen Kobus.
Deze laatste sprong in de allerlaatste KP nog over Verschueren en werd vierde algemeen met een halve seconde op de VW-rijder. Anthony Martin werd in de Mitsubishi Lancer Evo9 zesde algemeen en won zodoende de Groep N voor Mitsubishi’s van Andy Lefevere, Claude Bal, Kris Cools en Kurt Rigole. Daartussen vonden we nog de Skoda WRC van Bonjean op de zevende plaats algemeen en de Porsche van Tim Van Parijs op de negende stek.
Bij de Juniors in R2 was er ook een schitterende ontknoping naar het einde toe. De Mevius kreeg de overwinning op een dienblad nadat Polle Geusens zijn Citroën tegen een paal parkeerde. Maar voor de tweede plaats was het laatste woord nog niet gezegd. Net voor het ingaan van de laatste lus van vier KP’s telde Tom Van Rompuy in de Ford Fiësta R2 24 seconden achterstand op merkgenoot Guillaume De Ridder. Van Rompuy haalde het onderste uit de kan, won twee ritten, maar eindigde 3de op 2 luttele seconden na bijna twee uren wedstrijd.
Bij de Historics verloren we vrij vroeg smaakmaker Robert Droogmans, waardoor Didier Vanwijnsberghe zijn speelkameraad verloor en zijn Ford Escort naar de overwinning kon loodsen op een knappe 18de plaats algemeen. Dirk Deveux werd met de Porsche 2de voor de Fords van Debyser en Vandoorne.
Tweet