van der Horst

TCR-wagens ondergaan BoP-test op Adria International Raceway

Klaar voor BOP-test
Klaar voor BOP-test
Vorige week werd op de Adria International Raceway de Balance of Performance-test afgewerkt met het oog op de onderscheiden TCR-competities in 2017. Officiële testrijders Nicola Larini en Andrea Belicchi onderwierpen er twaalf wagens aan een rist tests waarvan de uitslag midden maart zal worden bekendgemaakt. De uitslag moet leiden tot een Balance of Performance, zoals bij GT3, welke gehanteerd zal worden door alle TCR-kampioenschappen wereldwijd.
TCR BOP-test
TCR BOP-test
Alvorens beide Italianen het stuur van de twaalf bolides overnamen werden de auto's daags tevoren klaargestoomd door de gepatenteerde testrijders van elk merk. Onder hen Mario Ferraris (Alfa Romeo Giulietta), Rahel Frey in zowel de Audi RS3 LMS met DSG-bak als de sequentieel geschakelde-versie, Roberto Colciago (Honda Civic), Mike Halder en Janis Baumanis (KIA C’eed), onze landgenoot Pierre-Yves Corthals in de Opel Astra, Aurélien Comte (Peugeot 308), Miguel Molina (SEAT León DSG), Jordi Gené (SEAT León SEQ), Luigi Ferrara (Subaru WRX STi) en finaal ook Dieter Depping in de DSG- en SEQ-versie van de Volkswagen Golf GTi .De Ford Focus gebouwd door FRD Motorsport kwam als gevolg van douaneproblemen niet opdagen.

TCR BOP-test
TCR BOP-test
Op hun eerste werkdag onderwierpen Larini en Belicchi de auto's aan een performance test die bestond uit een gechronometreerde stint van vijf ronden, waarbij alle wagens op het minimumgewicht van 1.285 kilogram stonden. Enkel de 1.6-liter Peugeot 308 kreeg een gewichtsreductie van 100 kilogram toegezegd. Tijdens de tweede dag werden de aerodynamica en het rolvermogen van de bolides geëvalueerd door ze na acceleratie op het rechte eind in neutraalstand verder te laten rollen. Gedurende beide dagen ondergingen de wagens om beurten eveneens tests op de dyno waarbij verschillende aspecten zoals turbodruk en krachten bij de aandrijflijn werden onderzocht.

Op vrijdag werden in de windtunnel van Pininfarina dan weer de drag- en liftcoëfficiënten gemeten. De uitslagen van deze ook voor het TCR Benelux-kampioenschap belangrijke BOP-test worden half maart gepubliceerd.

Foto: TCR Intl.Series



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR International Series op donderdag 9 maart 2017.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons