van der Horst

Terlaemen’s Cup : Duel Ferrari-Porsche en SEAT-BMW

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Zondag a.s. wordt op Circuit Zolder het startschot gegeven van de vierde uitgave van het BRCC. Zoals ondertussen geweten is 2015 een overgangsjaar waarin vooral gelet wordt op het kostenplaatje, hetgeen de reden is dat er werd gekozen voor one day-meetings of de BRCC-auto’s de piste delen met de Zolders getinte Belcar. Voor de Terlaemen’s Cup werkt Kronos Events, promotor van het BRCC, samen met het BGDC en dat resulteert dan weer in het laten samengaan van de BRCC-auto’s met enkele Sportcars.
  • Prospeed Competition
Op sportief vlak werden de té kostelijke GT3’s verbannen in het voordeel van de Cup-auto’s, die samen met de Trophy strijden voor een algemeen klassement én de zeges in de twee bekende klassen. Om het allemaal een stuk eenvoudiger te maken, geldt qua strategie nog slechts één regel en dat is de verplichting om minstens twee pitstops uit te voeren, onafhankelijk of er twee of drie rijders de auto’s bemannen.

Aan de spits van het BRCC-veld vinden we de Ferrari 458 van de Scuderia Monza van Frank en Hans Thiers, die voor de openingsmanche worden bijgestaan door de ervaren Jeffrey van Hooydonk.
“In 2012 wonnen wij het sprintkampioenschap en dit jaar willen we dankzij het opwaarderen van de BRCC Cup resoluut gaan voor de Belgische titel,” stellen Frank en Hans in koor. “Er ontbreken nog een paar kandidaten voor de titelstrijd, maar wij beschouwen deze eerste race als een grote testsessie. Het doel hiervan is klaar te zijn voor de afspraak in Francorchamps en, natuurlijk, de nodige punten te scoren.”

Tegenstand komt er alvast van de nieuwe Porsche 991 Cup van het MExT Racing Team dat in Zolder een beroep doet op Xavier Stevens en Bert Longin, die in de Trofee van de Hoge Venen zal samenspannen met de Wauters-broers.

“Nadien is het de beurt aan Koen, Kris en Xavier,” verduidelijkt Lieven Goegebuer, de teambaas van het MExT Racing Team.”Dankzij het uitstekend puntenplan, kunnen wij vol scoren in de eerste drie uur van de 24 Uren van Zolder en beschouwen we het tweede gedeelte  van de etmaalrace als een schrapresultaat. Wij komen zes keer aan de aftrap met overwinningen en het kampioenschap als inzet!”

Een derde speler in de BRCC Cup zou wel eens Yves Noël kunnen worden die in zijn ééntje de 150’ wil volmaken achter het stuur van de Porsche 997 Cup van het Car Tuning Lease Motorsport.

In de BRCC Trophy zullen alle ogen gericht zijn op de SEAT Léon TCR van het gelegenheidsduo Guillaume Mondron en Fred Bouvy. Ter voorbereiding kreeg de gewezen tweevoudige winnaar van de 24 Uren van Spa uitvoerig de gelegenheid kennis te maken de SEAT TCR.

“Mijn eerste indruk? Ik waan mij achter het stuur van een GT3 in… Toerisme,” grapte Fred Bull. “Het concept TCR is perfect, goedkoop en betrouwbaar. De SEAT stuurt doeltreffend, heeft goede remmen en is plezierig om te besturen. Ja, de toekomst van de circuitsport, dat is TCR!

Tegenstand in de BRCC Trophy komt er van de BMW M3 GT4 van het Nederlandse Van der Horst Motorsport voor het duo Gerard van der Horst en William van Deyzen.

“Wij debuteerden in de BMW Sports Trophy en met onze deelname aan het BRCC willen wij een stapje hoger viseren,” zegt team owner Gerard van der Horst. “Vandaar ook de komst van Nico Verdonck in onze rangen die ons helpt en bijstaat. Met de M3 GT4 willen ook van de partij zijn in de eerstvolgende BRCC-race in Francorchamps.”

Naast de Sportcars – met als favorieten Sam Dejonghe en Luc “Deldiche” De Cock in een nieuwe Norma – maken enkele formaties van de BRCC Club hun opwachting in het BRCC. De favorieten zijn daar Spanjaarden Samuel Gómez en Busián Fontán, de winnaars van de talentenjacht Talent-to-race, een organisatie van Racekicks, in een Golf TDi, en nog een Golf TDi voor Serge en Stijn Van den Berge.

Kronosevents
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op vrijdag 13 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Terlaemen's Cup.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons