van der Horst

Tom Coronel dupe van olielek in Qatar, ROAL Motorsport wint klassement voor privéteams (+video)

Tom Coronel - ROAL Motorsport RML Chevrolet Cruze
Tom Coronel - ROAL Motorsport RML Chevrolet Cruze
Het 'moment of fame' waar DHL-piloot Tom Coronel het zo vaak over heeft als hij de kans krijgt om te schitteren temidden van de WTCC-fabrieksteams werd hem vrijdag in Qatar niet gegund. "Het is simpel. Wat valt er nog te zeggen", klonk hij gelaten op het Losail International Circuit nadat een lekkende oliekoeler hem had beroofd van een lonkende podiumplek. Die had het seizoen voor hem van het label 'eind goed, al goed' kunnen voorzien.
 
Yokohama Driver Trophy
Yokohama Driver Trophy
Desondanks was er toch een sprankje vreugde bij Tom merkbaar. Als troost voor zijn ongelukkige optreden wisten hij en zijn Engelse teammaat Tom Chilton voor hun team ROAL Motorsport een prijs binnen te slepen. Door  hun Chevrolet Cruzes in respectievelijk twaalfde en dertiende positie naar de eindstreep van de 24ste en laatste WTCC-race te slepen, wonnen zij het kampioenschap bij de privé-teams. Het leverde de teambazen Roberto Ravaglia en Aldo Preo een bonus op in de vorm van een 'free entry' voor het seizoen 2016 met een waarde van €38.000.

 
Tom Coronel - ROAL Motorsport
Tom Coronel - ROAL Motorsport
"En dat scheelt toch weer een portie in het budget van volgend jaar", rekende Tom voorzichtig in zijn voordeel uit. "Het is nu mijn taak om het voor 2016 voor mekaar te krijgen. Ik wil opnieuw in het WTCC uitkomen, want ik ben een echte WTCC-coureur. Dit seizoen was niet mijn beste, al zat ik wel vaak in de top tien. Het kan echter beter, dat weet ik en dat wil ik ook bewijzen. Ik had vooraf voorspeld om twee, drie keer naar een podium te rijden. Dat is met mijn tweede plaats in Hongarije slechts één keer gelukt. In Vila Real in Portugal zat het er ook in maar toen zat de Chinees Ma mij in de kwalificatie dwars. Ook in Qatar  had ik goede mogelijkheden mijn 'moment of fame' te pakken. Voor race 2 zou ik immers op de op één na beste uitgangsposities starten".


In de Testing en Free Practice 1 was Tom nog niet te spreken over zijn wagen. Wel over de baan. "Een echt rijderscircuit met veel vloeiende bochten. Het is er heel lastig om alle sectoren in één ronde goed samen te brengen. De auto was een drama. Ik had totaal geen grip. In elk ronde was ik er wel even af gegaan, dat wil zeggen buiten de witte lijnen gekomen". Pas na veranderingen aan veren en camber voelde Tom zich weer thuis in zijn Cruze. "De auto deed weer wat ik wilde. Ik kon die weer positioneren waar ik het wilde".

De kwalificatie verliep voorspoedig met een negende tijd voor de eerste race en als gevolg daarvan P2 voor race 2 dankzij het systeem van 'reversed grid'. De pole was voor de Fransman John Filippi met ook een Chevrolet die evenals de overige Cruzes geen gewichtshandicap hadden gekregen. Race 2 werd voor beiden een drama. Filippi verpestte zijn pole met een jumpstart en Tom? Hij moest vanuit de pitstraat starten!

Tom Coronel - ROAL Motorsport
Tom Coronel - ROAL Motorsport
"Al toen ik naar de grid voor race 1 ging, hoorde ik iets vreemd aan de wagen. Ik wist alleen niet wat, maar al meteen bij de eerste bochten voelde ik dat ik doorgleed. Ik riep nog over de boordradio: "Dit is mijn auto niet". Bleek later dat er olie op mijn banden lekte, maar dat wist ik toen nog niet. Ik glibberde alle kanten op. Ik ging niet voortijdig naar de pits omdat ik eigenlijk nog wel redelijk kon meekomen in het veld. Ik had wel wat posities moeten inleveren maar Huff achter mij kon mij met zijn Lada niet inhalen. Bovendien moest ik blijven rijden vanwege de punten voor het teamkampioenschap. Helaas bleek tijdens de repair time tussen de twee races in dat de oliekoeler lekte en gerepareerd moest worden. Dat nam zoveel tijd in beslag dat het pitwindow voorbij ging en ik vanuit de pitsstraat moest starten".

Er zat Tom niets anders op dan nog zoveel mogelijk punten te pakken voor zijn team. Door een safetycar situatie in de eerste ronde vanwege aanrijdingen kon hij al bliksemsnel bij het veld aansluiten. Hij mocht er toch nog een 'moment of fame' beleven. "Ik bleef lang achter Dakar-winnaar en lokale held Nasser Al-Attiyah hangen die als gastrijder aan zijn eerste WTCC-race deelnam. Ik zat vlak achter hem maar kon hem steeds net niet inhalen. "Het gaat toch niet gebeuren dat die rallyrijder voor me eindigt", dacht ik. Ik pushte dan ook net zolang tot ik hem tot een fout kon dwingen, waardoor hij buiten de baan ging. Zo kon Nasser toch nog laten zien waarin hij een grootheid is, namelijk rallyrijden. Dat was wel lachen". Toch nog.....

Eindklassement Yokohama Team Trophy:

1.ROAL Motorsport 193p
2.Campos Racing 181p
3.Zengo Motorsport 161p
4.Sebastien Loeb Racing 150p
5.ALL-INKL.COM Münnich Motorsport 92p
6.Craft-Bamboo 64p
7.Honda Racing Team Sweden 42p
8.Proteam Racing 4p

Foto's: Coronel Press, David Noels, Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 28 november 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Losail.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons