van der Horst

Toyota Gazoo Racing wint in Monza, podium voor WRT

Toyota GR010 Hybrid
Toyota GR010 Hybrid
Nadat het ter gelegenheid van de 24H van Le Mans naast de zege greep, trok Toyota Gazoo Racing tijdens de bloedhete 6H van Monza het laken naar zich toe. De Japanse constructeur revancheerde zich met de zege van zijn #7 bemand door Mike Conway, Jose-Maria Lopez en Kamui Kobayashi. De Toyota GR010 Hybrid rondde de vijfde FIA WEC-manche af met 16.250" voorsprong op de #50 AF Corse Ferrari 499P Hypercar van Antonio Fuoco, Nicklas Nielsen en Miguel Molina. Met de Peugeot 9X8 van Di Resta, Jensen en Vergne prijkten overigens drie verschillende merken op het algemene podium. In LMP2 kwam Team WRT op de laagste podiumtrede te staan.
Zevende stek voor Laurens Vanthoor (Porsche 963)
Zevende stek voor Laurens Vanthoor (Porsche 963)
Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa kwamen met de #8 Toyota als vierde algemeen over de streep maar een bestraffing na de race deed het trio naar een zesde stek terugtuimelen.
Laurens Vanthoor, geflankeerd door Kevin Estre en André Lotterer, klom  met de Penske Porsche 963 vanuit tiende stelling op naar een zevende plaats.

In LMP2 behaalde de JOTA Oreca van David Heinemeier-Hansson, Pietro Fittipaldi en Oliver Rasmussen een eerste overwinning van het seizoen na een strategisch hoogstaande strijd, voor de Alpine Oreca van Vaxiviere-Canal-Milesi en de #41 van Team WRT van Andrade-Kubica-Delétraz.
Derde stek voor Team WRT Oreca
Derde stek voor Team WRT Oreca
Deze laatste had gisteren de pole versierd maar zakte in de beginfase van de wedstrijd een heel eind weg om finaal toch nog op slechts  5.757" van zilver te stranden. Hiermee verstevigt het trio niettemin zijn leiderspositie in de puntenstand. De #31 van Gelael-Habsburg-Frijns kende dan weer brute pech. De Belgische bolide leidde de LMP2-klasse toen Frijns met nog een half uur te gaan met motorproblemen moest opgeven.

WRT-patron Vincent Vosse na de race: “Het is altijd frustrerend om een ​​van je auto's te verliezen in het laatste half uur als hij aan de leiding van de race ligt, maar daar kun je niets tegen doen, het is racen. De eerste pitstop, toen iedereen stopte tijdens de safety car, was moeilijk te managen en daar verloren we wat tijd, maar ook dat is racen. Het positieve is dat we competitief zijn geweest, goed werk hebben geleverd en zeer goede punten hebben behaald met auto #41.”

Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR
Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR
Porsche domineerde in LMGTE.  De Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR van Christian Ried, Julien Andlauer en Mikkel Pedersen pakte de zege. Het trio moest één keer minder pitten en had aan de finish dik elf seconden voorsprong op de Iron Lynx Porsche van Matteo Schiavoni,
Tweede plaats voor Alessio Picariello (Iron Lynx Porsche)
Tweede plaats voor Alessio Picariello (Iron Lynx Porsche)
Claudio Cressoni en onze landgenoot Alessio Picariello die als laatste van start was gegaan. Sarah Bovy en teamgenoten Gatting en Frey (Iron Dames Porsche) lukten gisteren de pole, knokten in de race voor elke meter maar moesten vrede nemen met een vijfde plaats. Ulysse De Pauw in de AF Corse Ferrari tikte als negende aan. Corvette-rijder Nick Catsburg en zijn maats hadden aan een vierde plaats genoeg om zich met nog twee wedstrijden te gaan van de titel te verzekeren. 

De FIA WEC-deelnemers wacht nu een zomerreces van twee maand waarna het richting Japan gaat voor de 6 Hours of Fuji (8-10 september).

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Endurance Championship op zondag 9 juli 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons